Vapaaehtoistyö

”Mulle tulee aina tosi hyvä mieli kissojen auttamisesta löytöeläinkodissa.”

Vapaaehtoistyö on työtä, jota tehdään lahjana toisille. Vapaaehtoistyöstä ei yleensä makseta palkkaa, vaan tärkeämpänä pidetään esimerkiksi toisten auttamista tai hyvän asian edistämistä. Vapaaehtoistyöntyöntekijä hyötyy itse. Vapaaehtoistyössä saa hyvän mielen toisten auttamisesta, kivaa tekemistä sekä uusia kavereita. Toiminnassa oppii uutta ja oma käsitys maailmasta avartuu. Usein töitä tai opiskelupaikkaa hakiessa vapaaehtoistyö näyttää isolta plussalta. Muista siis pyytää todistus toiminnassa mukana olemisesta.

• Mieti, minkälaista työtä haluaisit tehdä ja mitkä asiat kiinnostavat sinua. Haluaisitko auttaa esimerkiksi nuoria, vanhuksia tai eläimiä? Vai oletko kiinnostunut ihmisoikeuksista?
  • Mieti, kuinka paljon olet valmis käyttämään aikaa vapaaehtoistyöhön. Jotkut työt vaativat sitoutumista, toisia voi tehdä satunnaisesti. Vapaaehtoistyötä on myös varojen kerääminen tai lahjoitusten tekeminen.
  • Kysele kavereiltasi, vanhemmiltasi tai koulusi henkilökunnalta, mitä vapaaehtoistyön muotoja he tietävät tai missä he itse ovat mukana.
  • Katso netistä tai paikallislehdistä vinkkejä oman alueesi vapaaehtoistyöhön.
  • Jos olet kiinnostunut esimerkiksi vanhusten auttamisesta, voit ottaa suoraan yhteyttä lähimpään vanhainkotiin. Kysy, tarvitsisivatko he aikaasi tai taitojasi. Tai jos haluat auttaa lapsia, ota yhteys vaikkapa kerhoihin.
  • Selvitä, mitä yhdistyksiä paikkakunnallasi toimii. Ota heihin suoraan yhteyttä ja kerro kiinnostuksestasi. Älä siis vain jää odottamaan, että he hakevat vapaaehtoistyöntekijöitä. Katso myös linkkivinkit eri järjestöistä.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä myös ulkomailla!
Testaa osaatko yhdistää eri vapaaehtoistehtävät toimijoihin!

• MLL tukee lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia.
  • Paikallisyhdistykset tarvitsevat apua esimerkiksi retkien, tapahtumien ja harrastekerhojen toteuttamiseen.
  • Hae koulusi tukioppilaaksi. Tukioppilastoiminta on MLL:n tukemaa toimintaa.
  • Nuortennettiin voit lähettää muiden nuorten tueksi esimerkiksi omia novelleja, piirustuksia ja valokuvia. Tai auttaa heitä keskustelupalstalla. Voit myös hakea verkk@riksi eli verkkotukioppilaaksi tai Nuortennetin toimittajaksi.

Klikkaa tästä MLL:n vapaaehtoistyön sivuille

• Työskentelee heikossa asemassa olevien lasten hyvinvoinnin ja oikeuksien puolesta.
  • Maailman suurin lastenjärjestö.
  • Ympäri Suomen paikallisryhmiä, joiden toimintaan voi lähteä mukaan.
  • Vapaaehtoistyötä ulkomailla.

Klikkaa tästä Unicefin vapaaehtoistyön sivuille

• Järjestön tavoitteena on turvata lasten ja lapsiperheiden hyvinvointia.
  • Paikallisyhdistyksiä eri puolilla maata.
  • Vapaaehtoiset järjestävät omalla paikkakunnallaan lapsille ja perheille leiritoimintaa, tapahtumia ja tempauksia.
  • Järjestötoimintaan pääsee mukaan 15-vuotiaana. Lasten ja perheiden leireillä 16-vuotias voi toimia ohjaajaharjoittelijana.

Klikkaa tästä Parasta lapsille ry:n vapaaehtoistyön sivuille

• Auttaa avun tarpeessa olevia ihmisiä. Järjestää esimerkiksi ystävä- ja tukihenkilötoimintaa sekä ensiapukoulutuksia.
  • Monia osastoja ympäri Suomea.
  • Vapaaehtoiset voivat toimia monissa eri tehtävissä kuten lipaskerääjinä, lasten kerhojen vetäjinä, tapahtumien järjestäjinä sekä kouluvierailijoina.

Klikkaa tästä SPR:n vapaaehtoistyön sivuille

• Ehkäisevää päihdetyötä tekevä yhdistys.
  • Ympäri Suomen paikallisosastoja, joiden toimintaa pyörittävät vapaaehtoiset.
  • YAD:in jäsenet ja paikallisosastot järjestävät omalla paikkakunnallaan esimerkiksi diskoja, konsertteja, kilpailuja.

Klikkaa tästä YAD:n sivuille

• Maailman suurin ihmisoikeusjärjestö, ympäri Suomen paikallisryhmiä.
  • Vapaaehtoiset avustavat toimistotöissä tai tapahtumissa.
  • Netissä voi tehdä vetoomuksia vaarassa olevien puolesta.

Klikkaa tästä Amnestyn vapaaehtoistyön sivuille

• Eläinsuojeluliitto edistää eläinten hyvinvointia ja oikeuksia Suomessa ja maailmalla.
  • Vapaaehtoistoimintaa ympäri Suomea.
  • Apua tarvitaan esimerkiksi postittamiseen ja tapahtumien järjestämiseen. Osan työstä voi tehdä sähköpostin välityksellä.

Klikkaa tästä Animalian sivuille

• Maailman luonnonsuojelusäätiö.
  • Liity vapaaehtoiseksi esimerkiksi talkoisiin, öljyntorjuntajoukkoihin tai keräyksiin.
  • Haasta koko koululuokkasi mukaan ympäristöstä huolehtimiseen.

Klikkaa tästä WWF:n sivuille

• Vapaaehtoistyötä ja kansainvälisiä työleirejä ulkomailla.
  • Työkokemusta ja Au pair -mahdollisuuksia.
  • Kesto ohjelmasta riippuen parista viikosta vuoteen.

Klikkaa tästä Allianssin nuorisovaihdon sivuille

• Tietoa kansainvälisistä leireistä, vapaaehtoistyöstä, perhevaihdosta ja demokratiahankkeista.
  • Toimintaa peruskoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille.
  • Cimon sivusto. Cimon tavoitteena on lisätä suomalaisten kansainvälistymistä tarjoamalla esimerkiksi nuorisovaihtoa eri maiden välillä.

Klikkaa tästä Maailmalle.net-sivuille

Apua ja tukea