Ravintoaineet ja vitamiinit

Ennen urheilua vedän ruisleipää, jonka avulla jaksan tehdä kunnon treenin. Treenien jälkeen syön hiilareita. Ne auttaa elimistöä palautumaan rasituksesta.”

Elimistö on kuin kone, joka tarvitsee ravintoaineita polttoaineeksi ja suojaksi. Hiilihydraateista, proteiineista ja rasvasta elimistö saa energiaa. Vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet sekä proteiinit suojaavat elimistöä esimerkiksi taudeilta ja tartunnoilta. Jonkun ravintoaineen puuttuessa elimistö ilmoittaa usein, ettei kaikki ole kunnossa.

Puolukoita

 

Mikä vaivana?

  •   Oloni on tänään erityisen väsynyt.

    Oletko nukkunut huonosti, entä mitä olet syönyt tänään? Liian pitkä ruokailuväli tai liian vähäinen hiilihydraattien syöminen voi tehdä olosi saamattomaksi. Hiilihydraatteja saat muun muassa viljatuotteista, riisistä ja kasviksista. Myös C-vitamiini auttaa väsymykseen ja sitä saa marjoista ja hedelmistä.
  •  Oloni on usein saamaton, päätä särkee, huimaa ja näytän kalpealta.

    Sinua saattaa vaivata anemia. Anemia johtuu yleensä raudan puutteesta. Silloin veren hemoglobiinimäärä on liian alhainen. Nuoren raudantarve on suuri ja tytöillä kuukautiset saattavat lisätä sitä. Rautaa saa täysjyväviljasta, lihasta ja maksaruuista. C-vitamiini auttaa raudan imeytymistä.  Ruokahaluttomuus, anemia, väsymys, ärtyneisyys ja pahoinvointi saattavat johtua B-vitamiinin puutteesta. B-vitamiineja saa viljatuotteista, pavuista, maitotuotteista ja lihasta.
  •  Hiukseni ovat haurastuneet, kynnet katkeilevat helposti ja iho tuntuu elottomalta.

    Saatko ruuastasi riittävästi proteiineja ja A-vitamiinia? Proteiinit eli valkuaisaineet auttavat ihon, lihasten, kynsien ja hiusten kehittymistä ja uusiutumista. Proteiineja saat lihasta, kananmunasta, maitotuotteista, viljavalmisteista, pavuista ja soijasta. E-vitamiini auttaa ihon kunnossa pitämisessä sekä kudosvaurioiden parantumisessa. Sitä saa täysjyväviljasta, pähkinöistä ja kasvisöljystä.
  •   Saan helposti suonenvetoja ja kramppeja.

    Syynä voi olla magnesiumin puute. Magnesium on yksi tärkeä ravinnosta saatava kivennäisaine. Magnesiumia saat täysjyväviljasta, banaanista, mustikasta, pähkinöistä, pavuista ja tummanvihreistä vihanneksista.

Tiesitkö, että...

  • Luuston lujittumiseen voi vaikuttaa parhaiten alle 25-vuotiaana. Jos elimistö ei saa kalsiumia riittävästi, on vaarana luiden haurastuminen. Tällöin luut murtuvat helpommin ja selkänikamat voivat luhistua. Kalsiumia saa parhaiten maitovalmisteista.
  • Keho tarvitsee vettä. Elimistö käyttää vettä ruuan sulatukseen, ravintoaineiden imeytymiseen ja lämmön säätelyyn. Vesi on loistava janojuoma, jota pitäisi juoda päivittäin. Jos syö riittävän hyvin ja monipuolisesti, ruuasta saa päivässä noin 1,5–2 litraa nesteitä.
Tiesitkö? Kysymysmerkkejä