Vanhempainnetti

Kuvat: Colourbox

 

Raskausajan hyvinvointi

Kun perheeseen on tulossa vauva, nainen on yhtäkkiä vastuussa oman hyvinvointinsa lisäksi myös vauvan hyvinvoinnista. Isän terveystottumuksilla ei ole vielä raskausaikana suoraa vaikutusta vauvaan, mutta lapsen synnyttyä isä toimii mallina lapselle terveystottumusten muodostumisessa siinä missä äitikin. Lapsi omaksuu elintapoja vanhemmiltaan ja muilta läheisiltään heti varhaislapsuudesta lähtien.

Odottavilla vanhemmilla on raskauden aikana kaikki mahdollisuudet antaa lapselleen hyvän elämän alku, joka kantaa pitkälle lapsen elämään. Raskaaksi tuleminen on hyvä aika tarkastella omia terveystottumuksia: Onko minulla sellaisia elintapoja, joita en haluaisi tulevan lapseni omaksuvan? Syönkö tarpeeksi monipuolisesti? Liikunko riittävästi? Osaanko ottaa välillä ihan rennosti?
 

Terveet elintavat tukevat hyvää oloa

On tärkeää, että äidillä on mahdollisimman hyvä olla raskausaikana, vaikka raskauteen kuuluu monenlaisia oireita ja "sivuvaikutuksia" kuten selkäkipuja, kolotuksia, väsymystä, pahoinvointia, mielialanvaihteluja ja muita mitä erikoisimpia oireita.

Se, miten raskaus vaikuttaa vointiin on yksilöllisiä. Esimerkiksi jotkut voivat todella hyvin koko raskauden kun toiset taas kärsivät pahoinvoinnista pahimmassa tapauksessa koko odotusajan. 

Olotilaan voi kuitenkin jonkin verran vaikuttaa terveellisillä elämäntavoilla sekä huolehtimalla itsestään ja jaksamisestaan. Jos esimerkiksi aikaisemmin söit mielelläsi lounaaksi hampurilaisaterian, voi se raskausaikana aiheuttaa niin pahaa oloa ja närästystä, ettei enää edes tee mieli syödä rasvaista ateriaa. Myös liikunta auttaa jaksamaan ja parantaa usein myös oloa. 

Raskauspahoinvointi

Raskaudenaikainen pahoinvointi on täysin normaalia. Pahoinvointia ja oksentelua ilmenee kolmella neljästä raskaana olevasta alkuraskauden aikana ja lievää raskauspahoinvointia esiintyy lähes jokaisella odottavalla naisella. Pahoinvointi alkaa yleensä 5.–7. viikolla ja on pahimmillaan 9.–11. viikolla. Oireet ovat tavallisesti pahimmat aamuisin. Pahoinvointi lakkaa useimmilla lähes kokonaan 14. viikkoon mennessä.


Raskauspahoinvoinnin oireet eivät yleensä haittaa normaalia elämää. Saatat kuitenkin joutua muuttamaan ruokavaliotasi pahoinvoinnin vuoksi. Sopiva ruokavalio ja pienet, mutta tiheästi nautitut ruokamäärät pitävät ainakin lievemmät vatsaoireet ja närästyksen hallinnassa. Riittävä liikunta ja kuitupitoinen ruokavalio voivat puolestaan auttaa ummetukseen.

Tässä muutamia vinkkejä pahoinvoinnin nujertamiseksi:
  • Lepää riittävästi
  • Vältä ärsyttäviä hajuja, makuja ja tilanteita 
  • Nauti pieniä välipaloja, kuten hedelmiä tai leipää pitkin päivää.
  • Vältä rasvaisia ruokia
  • Vältä hyvin makeita ruokia
  • Jätä pois happamat ja maustetut ruoat. Esimerkiksi kahvi, tee ja omenat saattavat lisätä vatsahappojen eritystä. 
  • Juo paljon vettä
  • Jos voit pahoin erityisesti aamuisin, varaa pieni hiilihydraattipitoinen aamupala kuten hedelmä tai välipalakeksi vuoteesi viereen. Laita herätyskello soimaan esimerkiksi puoli tuntia ennen kuin pitää nousta ja syö aamipala heti sängyssä. Jää vielä lepäämään tai jatka unia kunnes pitää nousta.