Vanhempainnetti

Vanhemman liikunta

Motivoiko sinua liikkumaan tieto siitä, että liikkumalla säännöllisesti vähennät riskiä sairastua moniin sairauksiin kuten esimerkiksi aivohalvaukseen, sepelvaltimotautiin, syöpään, tyypin 2 diabetekseen, osteoporoosiin ja useisiin tuki- ja liikuntaelinsairauksiin?  
Vaikka liikunnan terveyttä edistävät vaikutukset ovat hyvin tiedossa, harva liikkuu varsinaisesti pitkän tähtäimen terveysvaikutukset mielessään. Voisiko sinua motivoida liikkumaan ennemminkin se, että liikunnasta tulee hyvä olo ja liikunnan harrastaminen on mukavaa, kun löytää itselle sopivan liikuntamuodon.
Lisäksi liikunnalla on tutkitusti hyviä vaikutuksia mielialaan  ja liikkuminen tukee painonhallintaa. Liiku omaksi iloksesi ja hyvän olon vuoksi, kaupan päälle saat lukuisia terveyshyötyjä myös pidemmälle elämään.
Liikkumalla säännöllisesti edistät paitsi omaa terveyttäsi, hyvinvointiasi ja jaksamistasi arjessa, annat myös lapsellesi hyvän mallin liikkumiseen!

 Liikunnalla on lukuisia terveysvaikutuksia, muun muassa

  • aineenvaihduntaan
  • verenkiertoelimistöön
  • tuki- ja liikuntaelimistöön
  • psyykkiseen hyvinvointiin

Liikkuminen arjessa

Harva liikkuu suositusten mukaan tarpeeksi. Ei ehdi, ulkona sataa, ei jaksa rankan päivän jälkeen ja mitä kaikkea esteitä liikunnalle onkaan? Moni ei edes pidä kunnon hikiliikunnasta, eikä kaikkien tarvitsekaan rakastaa jumppaamista ja juoksemista. Terveyden kannalta tärkeää onkin olla aktiivinen arjessa ja esimerkiksi reipas kävely on jo riittävää terveysliikuntaa.
Vinkkejä arkeen!
Jos et ehdi arjessasi varsinaisesti lähteä kuntoilemaan, liikunta ei mahdu harrastuksiisi tai et ole löytänyt mieleistä lajia, sisällytä liikuntaa arkeesi:
kävele tai pyöräile kaikki mahdolliset välimatkat,
vältä hissiä -nouse portaita,
vältä istumista ja puuhaile kotona, pihalla tai lasten kanssa ­-juoksentele, pelaa ja irrottele niin kuin lapsi, niin varmasti saat sykkeen koholle ja hien pintaan.
Harrastakaa koko perhe yhdessä liikkumista ja ulkoilua niin liikunta ei tunnu suorittamiselta vaan perheen yhteiseltä ajalta.

Mikä on riittävästi?

Jos kävelet reippaasti puoli tuntia päivässä esimerkiksi työmatkat tai kauppareissun, ylläpidät jo kestävyyskuntoasi terveyttäsi edistävästi. Lisäksi 2 kertaa viikossa lihaskuntoliikkeitä (esimerkiksi lihaskuntojumpassa, salilla tai kotikuntopiirinä) lihaskuntoa ylläpitämään, niin viikon liikuntapiirakan palat ovat koossa terveysliikunnan suositusten mukaisesti.

Testaa arki-aktiivisuutesi