Suomeen julistetaan Koulurauha

Valtakunnallinen Koulurauha lukuvuodelle 2017–2018 julistetaan Suomen kouluihin 24. elokuuta Helsingissä. Koulurauha-vuoden teema ”Oikeus olla ja unelmoida” kannustaa kouluja oppilaiden oman toiminnan vahvistamiseen kiusaamisen ja syrjinnän vastaisessa työssä.

Koulurauhan julistuksessa Helsingissä esiintyvät laulaja Isac Elliot, vuoden urheilija Leo-Pekka Tähti ja tanssija Aira Samulin. Tapahtumaan torstaina 24. elokuuta osallistuu 3000 helsinkiläistä koululaista opettajineen. Julistusta voi myös seurata suorana nettilähetyksenä. Koulurauha on Mannerheimin Lastensuojeluliiton, Folkhälsanin, Opetushallituksen, poliisin ja Suomen Vanhempainliiton yhteinen ohjelma.

Vuosittaisen Koulurauhan julistuksen tavoitteena on tuoda oppilaiden omaa ääntä esiin koulujen kiusaamisen vastaisessa työssä. – Lähdin mukaan suunnittelemaan Koulurauhan julistusta, koska mielestäni on tärkeää auttaa ja yrittää vaikuttaa asioihin, oppilaskunnan hallitukseen kuuluva Eleonora Petriläinen Aleksis Kiven peruskoulusta kertoo.

– Koulurauhan syntymiseen vaikuttaa ilmapiiri. Jos koulun ilmapiiri on sellainen, että jokainen voi olla oma itsensä eikä tarvitse miettiä hyväksyvätkö muut minua, niin siellä on sekä oppilaiden että opettajien parempi olla, jatkaa tukioppilas Stella Ovaska Meilahden yläasteelta.

Saman koulun tukioppilas Lydia Ainola muistuttaa erilaisten oppilaiden huomioimisen tärkeydestä: – On tärkeä kuulla kaikkia oppilaita, eikä vain niitä, jotka ovat luonnostaan äänekkäämpiä ja tuovat oman mielipiteensä esiin. Koulu on niin paljon muutakin kuin vain pelkkää oppimista. Siksi on tärkeää, että koulussa järjestetään erilaisia aktiviteetteja ja tapahtumia, joissa tutustuu muihin.

Uusi opetussuunnitelma otettiin käyttöön yläkouluissa tämän lukuvuoden alussa, ja alakouluissa ne ovat olleet käytössä jo viime syksystä alkaen. Uusi opetussuunnitelma korostaa oppilaiden osallisuutta. – Opetussuunnitelman mukaan koulun tulee olla hyvä paikka jokaiselle. Oppilaita kannustetaan osallistuviksi tulevaisuuden rakentajiksi. Kouluyhteisö huolehtii jokaisen hyvinvoinnista. Kaikkeen tähän sitoudumme julistamalla koulurauhan tälle lukuvuodelle, korostaa Opetushallituksen pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen.

Julistuksen lisäksi Koulurauhaan kuuluu yhteisöllisyyttä edistävä vuosisuunnitelma. Helsingin Koulurauha-työryhmän oppilaat halusivat kerätä vuosisuunnitelmaan pieniä kunnioittavaa kohtaamista ja hyvää yhteishenkeä edistäviä tekoja ja aktiviteetteja, joita kouluissa voi tehdä pitkin lukuvuotta. Lisäksi oppilaat kuvasivat itsenäisyyden juhlavuoden hengessä videolle yli sata asiaa, jotka tekevät koulusta viihtyisän.

– Hyvän lisääminen on tehokkaampi keino vaikuttaa kuin vain huonon poistamiseen keskittyminen. Kouluissa on paljon hyviä asioita, kun vaan keskitytään huomaamaan kaikki pienet asiat, jotka vaikuttavat viihtymiseen koulussa, tukioppilas Emma Apajasaari Meilahden yläasteelta toteaa.

Koulurauha julistetaan Helsingissä Kaisaniemen kentällä 24.8.2016 kello 9.30–10.15. Julistuksen jälkeen järjestetään Koulurauha-tori, jossa oppilaat kiertävät tehtävärasteja.  Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan julistusta paikan päälle sekä kiertämään tehtävärasteja yhdessä oppilaiden kanssa.

Vuoden 2017–2018 Helsingin Koulurauha-työryhmään ovat kuuluneet Aleksis Kiven peruskoulu, Grundskolan Norsen, Maatullin ala-aste, Meilahden yläaste, Siltamäen ala-aste, Tehtaankadun ala-aste, Zacharias Topeliusskolan, Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Helsingin poliisilaitos, Helsingin vanhemmat HELVARY ry sekä Stadin ammattiopisto. Työryhmää koordinoi Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Lisätietoja:
Nuorisotyön suunnittelija Eeva-Liisa Markkanen, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 050 367 2101
Opetusneuvos Satu Elo, Opetushallitus, p. 029 533 1544
Poliisitarkastaja Ari Järvenpää, Poliisihallitus, p. 071 8781 766
Osastopäällikkö Pia Rosengård-Andersson, Folkhälsan, p. 044 788 3620
Järjestötoiminnan asiantuntija Anri Leveelahti, Suomen Vanhempainliitto, p. 044 755 1372
Tiedottaja Eveliina Kutila, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, p. 050 580 2393