Terve sisäilma on jokaisen lapsen oikeus

Koulujen ja päiväkotien huono sisäilma heikentää monen lapsen ja nuoren sekä heidän kanssaan työskentelevän aikuisen terveyttä ja hyvinvointia. Sisäilmasta sairastuneiden lasten ja nuorten koulunkäynnin järjestämisessä on monin paikoin vaikeuksia. Sisäilmaongelmia ja niiden seurauksia saatetaan myös vähätellä, mikä entisestään heikentää sisäilmasairaiden selviytymistä.

Vihaiset äidit -kansalaisryhmä järjesti elokuun lopussa Sisäilmakapina-nimisen mielenilmauksen terveen sisäilman ja lasten oikeuksien puolesta. Vihaiset-termi kuvaa ryhmän jäsenten aiheellista turhautumista ja suuttumusta sisäilmasairaiden lasten ja nuorten heikkoon tilanteeseen.

Lainsäädäntö edellyttää päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten olevan terveellisiä lapsille ja nuorille ja niissä työskenteleville aikuisille. Jos lainsäädäntöä toimeenpantaisiin niin kuin sitä on tarkoitus, ei meillä olisi päiväkoteja ja kouluja, joiden sisäilma sairastuttaa.

Lainsäädännön mukaan jokaisella lapsella on oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön, parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan ja terveyden suojeluun. Lapsen oikeus opetukseen on kirjattu niin lapsen oikeuksien sopimukseen, perustuslakiin kuin perusopetuslakiin. Siitä huolimatta homekoulut ovat monen lapsen arkea. Kysymys on pitkälti siitä, miten oikeuksien toimeenpanoon suhtaudutaan. Kuitataanko vakavat sisäilmaongelmat sillä, että nyt ei ole rahaa korjauksiin, mutta ehkä kolmen vuoden kuluttua?

Lasten perus- ja ihmisoikeudet – kuten oikeus opetukseen tai parhaaseen mahdolliseen terveydentilaan – eivät toteudu itsestään. Tarvitaan oikeuksien aktiivista ja jatkuvaa toimeenpanoa sekä riittäviä voimavaroja oikeuksien toteuttamiseen, kuten rahaa koulujen ja päiväkotien korjaamiseen ja uudisrakentamiseen. Tarvitaan myös toimia opetuksen järjestämiseen joustavasti ja räätälöidysti silloin, kun ongelmat havaitaan.

Lapsia koskevissa päätöksissä on ensisijaisesti otettava huomioon lapsen etu. Tämä on vahva velvoite, jota ei voida sivuuttaa koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmia ja niiden seurauksia ratkottaessa. Lapsen oikeudet tulee taata kaikille lapsille. Ei ole riittävää, että lapset voivat keskimäärin hyvin. Syrjinnän kielto ei ole vain passiivinen velvollisuus, joka kieltää kaikenlaisen syrjinnän, vaan se edellyttää aktiivisia toimia eriarvoisuuden tunnistamiseksi ja korjaamiseksi. Yhdenvertainen oikeus opetukseen ja terveyteen ei toteudu, jos koulujen ja päiväkotien sisäilmaongelmat ja niiden seuraukset jätetään hoitamatta.

Lapsella on oikeus tulla kuulluksi ja vaikuttaa itseään koskeviin asioihin.  Erityisen tärkeää on varmistaa osallisuuden toteutuminen lapsen ja nuoren kasvu- ja kehitysympäristöissä: perheessä, päiväkodissa, koulussa ja harrastuksissa. Lapsia tulee kuulla sisäilmaongelmien selvittelyssä. He ovat oman hyvinvointinsa, terveytensä ja opiskelujensa asiantuntijoita.

Hallitus on viime kesäkuussa päättänyt käynnistää Terveiden tilojen vuosikymmen -toimenpideohjelman, joka on tarkoitus tuoda eduskuntaan syksyllä pääministerin ilmoituksella. Toimenpideohjelmaa ja sen valmistelun etenemistä käsitellään hallituksen strategiaistunnoissa. Toivottavasti ohjelmassa päästään nopeasti myös konkreettisiin toimenpiteisiin, joihin osoitetaan riittävät resurssit. Lapsen arki on tässä ja nyt.

Esa Iivonen

Vaikuttamistyön johtaja