Kotoudutaan kimpassa

Kittilään muutti kesäkuussa 2017 neljä syyrialaista perhettä. Vaikka Kittilässä on totuttu kansainväliseen menoon, ovat nämä perheet ensimmäiset kuntapaikan saaneet pakolaiset. MLL:n Kittilän yhdistys ryhtyi tarmolla toimeen perheiden kotoutumisen tukemiseksi. Jo keväällä yhdistyksen vapaaehtoinen koordinoi keräysprojektin. Jokaiselle 14:lle lapselle kerättiin kattava paketti vaatteita, kenkiä ja leluja. Jokunen polkupyöräkin löysi uuden onnellisen omistajan.

Syyskauden käynnistyttyä Kittilän yhdistys kutsui kunnan maahanmuuttokoordinaattorin välityksellä kotoutuvia perheitä järjestämiinsä tapahtumiin – esimerkiksi kirppistapahtumaan ja leikkimieliseen lasten kolmiotteluun. Perheet ottivat kutsun ilolla vastaan ja lähtivät mukaan. Kolmiottelu saavutti Kittilässä suuren suosion. Kisoissa oli 50 lasta ja iso joukko aikuisia. Yksi kesäkuussa Kittilään muuttaneista hämmästytti kaikki kielitaidollaan, 8-vuotias poika puhui jo muutaman kuukauden jälkeen ymmärrettävästi suomea.

MLL toteuttaa vuoden 2017 aikana kuusi ”Kotoudutaan kimpassa” -työpajaa eri puolilla Suomea. Yksi näistä työpajoista pidettiin keväällä Kittilässä. Työpajoissa tarkastellaan paikallista toimintaa kotoutujan silmälasein: Miten uudet kuntalaiset löytävät toiminnan? Millaiseen tilaan on helppo tulla? Miten kohtaamme uuden kävijän? Millainen toiminta vahvistaa kokemusta yhteisöön kuulumisesta ja houkuttelee mukaan – pysyvästikin?

Kotoutumiseen ei ole yhtä selkeää reseptiä, vaan se on aina yksilöllinen prosessi. Kotoutuessaan maahanmuuttaja omaksuu uusia tietoja, taitoja ja toimintatapoja, jotka auttavat selviytymään arjesta uudessa kotimaassa. Tämä on kuitenkin vain toinen puoli asiasta. Kotoutuminen on maahan muuttaneiden ja kantaväestön keskinäistä sopeutumista elämään etnisesti ja kulttuurisesti monimuotoisemmassa yhteiskunnassa – kotoutumista kimpassa.

Uudet kuntalaiset näkyvät Kittilän katukuvassa. He kertovat viihtyvänsä hyvin ja aikovansa jäädä paikkakunnalle. Mikä tämän saa aikaan? Mikä ylipäätään saa ihmisen tuntemaan olonsa tervetulleeksi ja viihtymään? Tervehtiminen, hymy, katse, ystävällinen ele. Mukaan kutsuminen, eikä pelkästään osallistumaan vaan myös toimimaan. Nämä kaikki ovat pieniä asioita, joilla on suuri merkitys. Pieniä asioita, jotka eivät maksa mitään ja joita jokainen voi tehdä.

Haastan kaikki mukaan pienillä arjen teoilla tukemaan kotoutumista. Onnistuneeseen kotoutumiseen tarvitaan meitä kaikkia!

Kotoudutaan kimpassa -työpajat ovat osa MLL:n lapsi- ja perhetoiminta kotoutumisen tukena -hanketta, jota rahoittaa Työ- ja elinkeinoministeriö

Liisa Ylikojola

Koordinaattori