Tokaluokkalaisen läksyjen tekemättömyys

Nimetön

Mitä ihmettä voin tehdä ja miten avata tämän tilanteen? Tokaluokkalaiseni on ollut aina todella huono muistamaan mitä tuli läksyksi ja merkkaamisetkin ovat olleet mitä sattuu. Nyt tilanne on mennyt niin pahaksi, että lähes joka toinen päivä on jotain tekemättä. Osa johtuu aivan varmasti piittaamattomuudesta, osa muistamattomuudesta. Mutta jotenkin lapsi täytyy saada nyt ymmrätämään ettei tämä peli vetele. Keppi ja porkkanaa on käytetty, eikä mikään ole tuottanut tulsota/muutosta. Oma jaksamiseni alkaa olemaan aika vähissä ja tuntuu, että lapsikin väsyy tähän jatkuvaan ”taistoon”. Lapsen opettajalta en ole saanut mitään työkaluja tai tukea.

Nimetön

Minusta vaikuttaa siltä, että olisko lapsellasi lukihäiriö? Siihen liittyy tämä muistamattomuus, läksyjen teon kaikkinainen vaikeus ym. Laiskuus ja piittaamattomuus tuonikäisellä se tuskin on. Omalla lapsellani on lukihäiriö,
johon diagnoosi vasta 13-vuotiaana, ja samoin selvisi, että
yleensä lyhyt ja pitkäkestoisessa muistissakin olisi treenaamista sekä muistiinpalauttamisessa. Puhu opettajan kanssa, onko tukiopetusta tarjolla. Muuten suosittelen vaan vanhempien valvontaa ja ohjausta, sekin auttaa pääsemään pahimman yli ja läksyt reissuvihkoon tai monessa koulussa ne on myös netin kautta luettavissa/valvottavissa. Tein ja valvoin koko alakouluajan 6v tyttäreni läksyjä ja se kannatti,
koulu alkoi vähitellen sujua, eikä kärryiltä tiputtu.

Nimetön

OPETTAJAN ON AUTETTAVA lastasi – halusipa opettaja sitä tai ei. Ehdota, että luokanopettaja merkitsee reissuvuhkoon tms päivän läkyst joka päivä. Tai jos hän merkitsee ne taululle, pyydä opea että hän muistuttaa lastasi ottamaan läksytaulusta kuvan kännykällä päivän päätteeksi.
(Luokanopettaja saattaa kieltäytyä sillä verukkeelle, että ei opeta kaikkia aineita, mutta muistuta ettei se ole este sille, että ainakin hänen opettamansa aineiden läksyt tulee merkityksi). JOS muu ei auta, kysy rehtorilta apua neuvotteluun luokanopettajan kanssa.

PALKITSE lapsesi aina kun hän on merkinnyt/opettaja merkinnyt läksyt ja hän yrittää tehdä läksyt.

SYY kannattaa selvittää. Syy voi olla temperamentti, joka ei tue lapsen kykyä vastata kouluun liityvistä velvollisuuksista. Sinnikäs harjoittelu auttaa. Varaudu monen vuoden harjoitteluun ja pieniin edistysaskeliin.

Selvitä myös ettei läksyjen tekemättömyys johdu koulukiusaamisesta. Meillä oli näin. Lapseni oli edellisessä koulussa laiska, uppiniskainen ja lopulta kieläytyi läksyjen tekemisestä kokonaan. Kotona hän sanoi ettei läksyjä ole, tao ettei osaa merkitä niitä ylös. Vyyhti alkoi selvitä, kun hän selvisi että häntä kiusataan. Läsyt alkoivat taas maistua, kun koulukiusaaminen saatiin loppumaan, eli lapseni vaihtoi toiseen kouluun.

Alueelle ‘Elämää alakoululaisen kanssa’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.