Kerhokerta 1

1. Lähtölaskenta

Kerholaiset tutustuvat seikkailuun ja matkakavereihin. Suunnittelevat oman Aikaseikkailijan ja oivaltavat erilaisia vahvuuksia. Lisäksi kerholaiset luovat yhdessä kerhosäännöt.

Hahmo tutkimassa ympäristöä suurennuslasin kanssa.

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • hahmottaa kerhon tavoitteet ja kulun
  • tunnistaa erilaisia vahvuuksia
  • tutustua muihin kerholaisiin
  • sitoutua noudattamaan yhteisesti sovittuja sääntöjä
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku ja kotitehtävän antaminen
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai jos omat tehtävät haluaa toteuttaa yhteisesti, niin Smart Board)
  • tulosta: kerhosääntöjuliste ja sääntötavut sivun alalaidasta

 


Kerho-ohjelma (90 min)


TUTUSTUMINEN JA LÄMMITTELY (30 min)


Tutustuminen (20 min)

Toivotetaan jokainen henkilökohtaisesti tervetulleeksi ja ohjeistetaan aloittamaan oman vaakunan suunnittelu kerhovihkoon. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle istuudutaan rinkiin ja käydään läpi nimet sekä kerhon käytännönasiat kerhovihkoa hyödyntäen. Kerhovihon karttaan voidaan kirjata kerhopäivä, -paikka, tai -aika.

Leikitään tutustumisleikkiä, jossa ei sanota sanaakaan.

Tutustumisleikki
  1. Näytä oikean käden sormilla monennellako luokalla olet.
  2. Nosta peukku ylös, jos sinulla on lemmikkieläin.
  3. Näytä sormilla, kuinka monta veljeä ja siskoa sinulla on yhteensä.
  4. Purista sormet nyrkkiin ja aukaisen ne ja toista tämä kolme kertaa, jos söit aamulla aamupalan.
  5. Pyörittele olkapäitä, jos nautit kouluruuasta tänään.
  6. Laita silmät kiinni, jos nukuit viime yönä hyvin.
  7. Irvistä, jos olet nauranut tänään.
  8. Nosta kädet ylös, jos olet lukenut kirjaa tai kuunnellut musiikkia tällä viikolla.
  9. Nouse seisomaan, jos harrastat jotain.
  10. Marssi paikallasi, jos olet pelannut jotain peliä tai katsonut YouTubea tällä viikolla.
  11. Mene kyykkyyn ja hyppää ilmaan, jos sinusta on kivaa olla kerhossa.
Lämmittely (10 min)

Kerrotaan, että kerhokerta aloitetaan tästä eteenpäin aina tarinalla. Tätä varten kerholaiset saavat ottaa mukavan asennon. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina
Lue tarina

Kertoja: Tässä on Kuura. Hän on nyt kymmenenvuotias. Eilen Kuura muutti uuteen kotiin. Tai ei se mikään uusi talo ollut, vaan yli satavuotias keltainen hirsitalo, jota ympäröi suuri puutarha. Kun Kuura kiipesi yläkerrassa olevaan huoneeseensa, portaat narisivat. Kuura kantoi tavaroitaan laatikoissa ja kasseissa yläkertaan. Portaat ylös, portaat alas. Ilta alkoi jo hämärtää ja Kuura otti taskulampun mukaan. Kun Kuura kantoi ehkä kymmenettä laatikkoa huoneeseensa, se putosi ja tavarat vierivät ympäri lattiaa. Taskulamppu kierähti vanhan lipaston alle ja Kuura kumartui etsimään sitä. Hän huomasi taskulampun valon osoittavan vanhaan kirjaan, joka oli aivan pölyn ja hämähäkinseittien peitossa. Kuura ojensi kätensä, veti kirjan esille ja puhalsi pölyt sen päältä. Taskulampun valossa hän luki:

Kuura: ”Matkustus maan keskipisteeseen. Kirjoittanut Jules Verne, 1864, suomennettu 1917. Oho, aika vanha kirja.”

Kertoja: Kuura avasi kirjan ja huomasi, että siinä tutkimusmatkailijat aikoivat matkustaa maapallon läpi. Mutta vaikka siellä pitäisi olla laavaa, tutkijat löysivät myös dinosauruksia ja hyökyaaltoja.

Kuura: ”Äh, ei oo totta, Kuura sanoi. Mutta kun ei vielä tiedetty tarkkaan, mitä maapallon sisällä on, niin pystyi kuvittelemaan kaikenlaista. Onneksi nyt kaikki on jo tutkittu.”

POM: ”Miten niin kaikki on jo tutkittu?”

Kertoja: Kysyi utelias ääni Kuuran vieressä.

Kuura: ”Kuka sinä olet”?

Kertoja: Kuura kysyi.

POM: ”Aikaseikkailijakapteeni POM. Matkustin tänne aikakoneella, sadan vuoden päästä tulevaisuudesta.”

Kuura: ”No etkä matkustanut, Kuura sanoi. Sinä näytät kymmenenvuotiaalta. Ei lapset matkusta yksin aikakoneella.”

POM: ”No nytpä matkustavat…. Tosin aikakone hajosi kappaleiksi, POM totesi ja taputteli vatsaansa. ”Koska syödään?”

Kuura: ”Hmm, ei varmaan ihan heti, koska meillä on tämä muutto kesken. Mikä juttu se aikakone on?”

POM:”Katso tarkemmin kirjaa. No, ravista sitä!”

Kuura: ”Hei, täällä on joku lappu. Aikakoneen piirustukset. Tehnyt Eino ja Aino 1920. Tämähän on hieno aikakone! Se on tehty isosta puisesta laatikosta. Siinä on jotain vipuja, hammasrattaita, avain ja vanha taskukello. Ja kompassi. Ja…”

POM: ”Niinniiinniin, mutta katso nyt, mitä siitä puuttuu.”

Kuura: ”No mitä?”

POM: ”No vaikka mitä! Nuo piirrokset on tehty yli sata vuotta sitten. Kai te nyt jotain olette keksineet tässä välissä? Miten olisi vaikka valonnopeuskytkin, pikasuperhyperkiihdytysajo, aika-ulottuvuus-vakausjärjestelmä. Vakionopeudensäädin. Virtanappula. Ja eväät…. Virtanappulasta puheen ollen. Miksi täällä on näin pimeää? Eikö sähköä ole vielä keksitty? Taputan käsiäni yhteen näin naps-naps, mutta valot eivät vaan syty.”

Kuura: ”No sähköt nyt oli keksitty jo ainakin sata vuotta sitten. Paina tätä valokatkaisijaa.”

POM: ”Ahaa… nerokasta. No niin. Katsotaanpas sitä piirrosta vielä. Meidän on rakennettava aikakone, että pääsen takaisin tulevaisuuteen.”

Kuura: ”Mitä kummaa. Ihan oikeasti vai. Ehkä oletkin vaan minun mielikuvitustani, etkä oikea.”

POM: ”No olen ihan oikeaa mielikuvitusta! Tulin katsomaan ohjeita Einon ja Ainon aikakoneen piirroksista, koska minun koneeni hajosi. Matkustin aikakoneella, jota mainostettiin lauseella: ”Pakkaa reppusi ja seikkaile tulevaisuuteen!” Ja tässä nyt olen, menneisyydessä. Se toimi kätevästi näinkin päin. Mutta NYT me lähdetään tulevaisuuteen.”

Kuura: ”Ai nyt heti?”

POM: ”Joo, ei ihan heti. Täytyy valmistautua. Tuota konetta pitää päivittää hyvillä asioilla tästä ajasta. Käsitätkö: menneisyydessä tehdyt valinnat vaikuttavat tulevaisuuteen.  Talonne ohi virtaava tuo joki. Sen vesi on niin puhdasta, että siellä voi uida. Jos joku olisi menneisyydessä päästänyt sinne tehtaan saasteita, niin etpä haluaisi niiden seassa pulikoida, vai mitä… Minäpä vienkin tulevaisuuteen tietoa siitä, mikä on hyvin tässä ajassa. Sitten voin kertoa koulussa, mitkä hyvät asiat säilyivät samanlaisina sata vuotta.”

Kuura: ”Okei. Mitäs ne muut hyvät asiat on?”

POM: ”Katsotaanpas… tarvitaan: jotain luonnosta, jotain kodista, tietoa rahasta, tietoa siitä, miten opiskelette ja miten rentoudutte. Kaveritaitoja. Ja evästä.”

Kertoja: Silloin, juuri sopivasti, kuului alakerrasta Kuuran äidin ääni: ”Syömään!” Kuura ja POM piilottivat kirjan ja aikakoneen rakennusohjeen laatikkoon, jonka Kuura sulki riippulukolla. Sitten he ryntäsivät portaat alas iltapalalle. Taskulamppu jäi pyörimään Kuuran huoneen lattialle.  Miten tarina jatkuu? Siitä kuulet ensi kerralla.

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Tuleeko sinulle mieleen joku asia, joka on nykyajassa hyvin? (kyllä/ei)
  • Mitä hyviä asioita teille tuli mieleen?
  • Miksi on tärkeää tietää, mitä hyviä asioita menneisyydessä on ollut?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat tehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan suunnitteluun.

  • Tehtävä 1. Alkukysely
    Vastaa kuuteen kysymykseen.
  • Tehtävä 2. Taidot & vahvuudet
    Oivaltaa eri taitoja ja vahvuuksia. Tehtävän jälkeen kerholainen voi kirjata, missä asioissa hän on itse hyvä.
  • Tehtävä 3. Suunnittele oma Aikaseikkailija
    Suunnittelee oman Aikaseikkailijan ja täyttää Aikaseikkailijan profiilin.

Siirry tehtäviin

 


RYHMÄTEHTÄVÄ (15 min)


Kerhosääntöpulmat

Tehtävän kuvaus: Ratkaistaan pulmia yhdessä ja luodaan kerhosäännöt.

Tehtävän kulku:

  1. Käykää tehtävänanto yhdessä läpi kerhovihon avulla.
  2. Kerholaiset jaetaan pieniin ryhmiin esimerkiksi paidan värien mukaan.
  3. Ryhmille annetaan kerhosääntöjen tavut, joista ryhmien tulee muodostaa sääntöjä. Kerho-ohjaaja voi määritellä, kuinka monta pulmaa hän antaa kullekin ryhmälle ratkaistavaksi.
  4. Käydään läpi oikeat vastaukset kerhosääntöjulisteen avulla.
  5. Annetaan kerholaisten vaikuttaa sääntöjen luomiseen kertomalla ryhmissä nousseita ideoita. Yhteisesti voidaan sopia esimerkiksi puhelinten käytöstä ja tiloissa toimimisesta. Kerho-ohjaaja valvoo, että säännöistä tulee toimivia ja niiden noudattamista voidaan valvoa.
  6. Sitoudutaan noudattamaan kerhosääntöjä allekirjoittamalla ne. Kiinnitetään juliste näkyvään paikkaan tulevia kerhokertoja varten.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka liimataan kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: ryhmätyötaidot, reiluus ja johtajuus. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 1, 2 ja 3).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustutaan paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Mikä on Aikaseikkailijan nimi?
  • Missä Aikaseikkailija on hyvä?
  • Mikä on Aikaseikkailijan erityistaito?
  • Mitä taitoja Aikaseikkailija tulee vielä harjoitella?
Kerro
  • Kaikilla on taitoja ja vahvuuksia. Erilaisista taidoista syntyy hyviä tiimejä.
  • Hyvä tiimi syntyy erilaisesta osaamisesta, vahvuuksista ja taidoista. Kerro esimerkkejä kerholaisten Aikaseikkailijoista ja tiivistä, että teillä on loistava tiimi kasassa aikahyppyä varten.
  • On asioita, joita meillä on jo valmiiksi esimerkiksi hyvä musiikkikorva tai rohkeus kokeilla uusia asioita. Tämän lisäksi uusia asioita oppii harjoittelemalla. Esimerkiksi kitaraa oppii soittamaan vain harjoittelemalla.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Pyydä kerholaisia ottamaan mukaan, jokin itselleen tärkeä esine ensi kerraksi. Tai ottamaan kuva esineestä tai asiasta puhelimella.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.
  • Vastaa kerho-ohjaajille suunnattuun aloituskyselyyn nyt tai kerhokerran 2. jälkeen. Vastaaminen vie noin 5-10 minuuttia.

Vastaa aloituskyselyyn

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen

Tulostettavat kerhomateriaalit