Kerhokerta 4

4. Ostoksille

Kerholaiset tutustuvat kiertotalouteen ja mainontaan sekä valitsevat Aikaseikkailijalle tavaran. Lisäksi kerholaiset tekevät sarjakuvan rahan käyttämisestä ja täydentävät yhdessä tarinan aukot.

Säästöpossu, puhelimalla maksaminen ja kierrättäminen

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • muistaa säästämisen keinoja
  • hahmottaa yleisiä mainoskeinoja
  • päätellä kiertotalouden perusteet
  • suunnitella rahankuluttamista ja tulevaisuuden kulutusvalintoja yhdessä ryhmän kanssa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 


Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan  oman kerhovihon vaakunan, Aikaseikkailijan värityksen tai lisätehtävien viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina
Lue tarina

Kertoja: Viime jaksossa tapahtui: Kuura ja POM söivät kalakeittoa ja keskustelivat lempiruuista. He totesivat, että jokaisella voi olla montakin lempiruokaa. POM arveli, että he tarvitsisivat aikakoneeseen evästä, kuten omenia, marjoja ja vettä. Vitamiineja luonnosta.

Kertoja: Kuura ja POM lähtivät ulos ja ottivat taas aikakoneen piirustukset esiin. POM alkoi tehdä listaa siitä, mitä kaikkea vielä tarvittaisiin.

Kuura: ”Pitäisikö meidän ostaa aikakoneeseen polttoainetta?” kysyi Kuura

POM: ”Eeei tarvitse. Se toimii biojätteellä. Kun me vaikka syödään hedelmiä, heitetään banaaninkuoret ja omenan kara tankkiin. Mutta rahaa pitää olla mukana kaiken varalta. Minulla on saldonsiirtosovellus, jolla isä laittaa tililleni rahaa. Joka viikko neljä miljoonaa kaksikymmentäkahdeksan zeuroa.”

Kuura: ”Oho. Mulla on vaan säästöpossussa muutama kolikko ja pankissa tilillä säästöjä. Saatko itse pitää kaikki ne neljä miljoonaa kaksikymmentäkuusi zeuroa?”

POM: ”Saan. Mutta zeuro ei ole sama kuin euro. Yksi euro on miljoona zeuroa. Helppoa! Isä sanoo, että minun pitää laittaa yksi miljoona säästöön, yksi hyväntekeväisyyteen ja kaksi johonkin, mistä itse tykkään.”

Kuura: ”Mitäs se hyväntekeväisyys on?”

POM: ”No, autetaan vaikka uhanalaisia eläimiä ja siivotaan roskia merestä.”

Kuura: ”Okei. Kuulosta järkevältä. Mitä ostat, kun ostat mitä tykkäät?”

POM: ”Useimmiten karkkia tai aikakoneen käyttöaikaa, tai säästän pari viikkoa ja ostan uuden pelin.”

Kertoja: Miten tarina jatkuu? Siitä kuulet ensi kerralla.

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Jos saa lahjaksi rahaa, onko helppo vai vaikea päättää, mihin sen käyttäisi?
  • Miten päätätte, mitä teette rahalla? Jutteletteko jonkun kanssa ennen kuin päätätte?
  • Miksi säästäminen on järkevää? Mitä lahjarahalla olisi kiva tehdä?
  • Mihin sinä voisit säästää rahaa?
  • Jos laittaisit rahaa hyväntekeväisyyteen, mihin lahjoittaisit?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan tavaran valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Säästämiskikat
    Tunnistaa erilaisia säästämisen keinoja.
  • Tehtävä 2. Mainosloikka menneisyyteen
    Katsoo 50- ja 60-luvun mainoksia ja tunnistaa niistä mainonnan tehokeinoja (sanaleikit, tarina, toisto, visuaaliset- ja äänielementit). Tehtävän mainosvideot ovat Elonetistä, joka on KAVIn tarjoama palvelu.
  • Tehtävä 3. Kiertotaloustesti
    Tunnistaa millaiset valinnat vaikuttavat luonnonvarojen kestävään käyttämiseen kiertotalouden mukaisesti. Testi on Ylen toteuttama ja perustuu Sitran, TAT:n Suomen ympäristöopisto Syklin ja Luonto-liiton tuottamaan sisältöön.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (30 min)


Rahan tarina

Tehtävän kuvaus: Sarjakuvan toteuttaminen rahan käyttämisestä ja tarinan täydentäminen ryhmässä.

Tehtävän kulku:

  1. Kerholaiset piirtävät sarjakuvan, jossa kerrotaan, mitä Aikaseikkailija osti rahalla.
  2. Toteuttakaa sarjakuvagalleria, jossa kierrellään tutustumassa tehtyihin sarjakuviin.
  3. Kerholaiset jaetaan pieniin ryhmiin esimerkiksi numeroiden avulla.
  4. Ryhmät täydentävät tarinan aukot yhdessä.
  5. Ryhmät lukevat tarinan muulle ryhmälle.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka liimataan kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: harkitsevaisuus, vaatimattomuus ja itsesäätely. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 9, 10 ja 11).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Minkä tavaran Aikaseikkailija valitsi? Miksi?
  • Oliko Aikaseikkailija jo aikaisemmin suunnitellut ostavansa tämän tavaran? Toivoko hän tavaraa vai tarvitsiko sitä?
  • Minkälainen mainos saisi muut Aikaseikkailijat ostamaan tavaran?
Kerro
  • Raha toimii vaihdon välineenä, kun tehdään ostoksia. Rahaksi on kelvannut milloin oravannahka, kulta, paperisetelit, maksukortit ja nyt jopa puhelinsovellus.
  • Maksukorteilla ja puhelinsovelluksillakin voi maksaa vain, jos on itse ensin tallettanut rahaa tilille. Sitä voi sitten käyttää korteilla ja sovelluksilla.
  • Rahankäytössä on tärkeää, että tulot ja menot ovat tasapainossa. Jos viikkoraha ei riitä makeispussin ostamiseen, pitää harkita edullisemman ja pienikokoisemman makeispussin ostamista.
  • Rahaa on helppo tuhlata milloin ja missä vai mutta säästäminen vaati tahtoja ja malttia.
  • Tarpeellisten asioiden ostaminen tai itse tekeminen on järkevää, mutta kannattaa harkita, voiko jotakin tavaroita myös lainata tai vuokrata. Kiertotalouden tavoitteena on, että tuotteita käytetään mahdollisimman pitkään.
  • Rahan kuluttamista harjoiteltiin ryhmätehtävässä.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen