Kerhokerta 9

9. Lepohetki

Kerholaiset tutustuvat rentoutumiskeinoihin ja arjen rytmiin. Kerholaiset hankkivat Aikaseikkailijalle lempipuun. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä päiväretken lähimetsään vuonna 2040.

Saari, jossa puita, lintuja, perhosia ja karhu

Sisällys

 


TAVOITTEET, KERHO-OHJAAJAN TEHTÄVÄT JA TARVIKKEET


Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • tunnistaa rentoutumiskeinoja
  • hahmottaa arjen eri rytmit
  • ymmärtää rentoutumisen merkityksen
  • suunnitella rentouttavan metsäretken yhdessä ryhmän kanssa
Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku
Tarvikkeet
  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • vahvuusjuliste
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)

 


Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan, Aikaseikkailijan värityksen tai lisätehtävien viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina
Lue tarina

Kertoja: Viime jaksossa tapahtui: Kuura, Utu ja POM rakensivat aikakonetta. He miettivät, miten aikakoneen saisi kiihdytettyä ja Utu keksi hakea apuun ison koiransa nimeltä Trombin. Utu muistutti, että kaikilla kasvi- ja eläinlajeilla on joku tärkeä tehtävä luonnossa. Vaikka kaikilla ei ole lemmikkejä, silti voi olla eläimille ystävällinen ja auttaa niitä.

Kertoja: Kuura oli pamauttanut vasaralla sormeensa ainakin kaksi kertaa. POMin jalat olivat jo ihan väsyneet, kun hän oli juossut yläkertaan, alakertaan, ulos, yläkertaan, alakertaan ulos, ja niin edelleen, hakemassa kiinnostavia tavaroita Kuuran huoneesta. Kuura ja POM odottivat Utua hakemasta Trombi-koiraa, mutta heitä ei näkynyt vielä.

POM: ”Ääh, nyt on pakko pitää tauko. Mitenkäs täällä rentoudutaan?”

Kuura: ”Mitä jos mennään tuohon trampoliinille makoilemaan ja katsellaan pilviä?”

POM: ”Noh, maassa maan tavalla. Kokeillaan.”

Kertoja: Kuura katseli pilviä ja mietti, mitä muotoja niissä näkyy. Yksi näytti ihan lehmältä. Toinen maapallolta. Kolmas ehkä vihaiselta ukkelilta. POM ei kauaa jaksanut makoilla hiljaa. Hän alkoi laulaa.

POM: ”Kuura – ja Utu- ja POM. Ja Kuura, ja Utu, ja POM. Ja Kuura, ja Utu, ja Trombi, ja POM. Ja Trombi, ja Trombi, ja HUAAAAAAAA! Terve!”

Kertoja: Utun koira Trombi oli juuri hypännyt trampoliinille ja nuoli POMin ja Kuuran kasvoja. He pomppasivat pystyyn ja tervehtivät Trombia.

POM: ”Siinä näette! Kaikille vapaa-aika ei ole lepäilyä, lukemista ja tietokonepelejä. Minä ja Trombi tykätään vähän vauhdikkaammasta vapaa-ajasta. Onkos teillä täällä vaikka niitä karting-autoja? Tai benji-hyppypaikka? Tai kiipeilypuisto puussa?” Semmoisista olen lukenut historiantunnilla, että semmoisissa teidän aikana vietettiin vapaa-aikaa”.

Kuura: ”Ei nyt ihan tavallisen päivän vapaa-aikaa. Ne on erityistilanteita varten. Mutta moni harrastaa vapaa-ajallaan liikuntaa. Vaikka lenkkeilyä, jalkapalloa, käsipalloa, koripalloa, pesäpalloa, uppopalloa, golfia ja tennistä. ”

POM: ”Pallo lenteleekin aika vauhdikkaasti. Me kyllä tulevaisuudessa pystymme kauko-ohjaamaankin palloa. Se myös leijuu. Me pelataan golfia niin, että reikiä on myös seinissä ja puissa. Mutta katsokaa! Trombi nukahti. Sillä on rentoutumisen supertaito. Tuosta vaan silmät kiinni ja unta palloon. Antaa sen nukkua vähän aikaa, niin se jaksaa sitten osallistua aikakoneen käynnistämiseen. Ja oikeastaan nuo pilvet näyttää vähän lampailta. Yksi… kaksi… kolme… yhdeksän… Taidanpas vähän kellahtaa tähän trampoliinille vielä….. kymmenen… kuusikymmentäneljä…. krooh….”

Kertoja: Miten tarina jatkuu? Siitä kuulet ensi kerralla.

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Tykkäätkö viettää vauhdikasta vapaa-aikaa
  • Mikä harrastus voisi olla hyvä, jos tykkää tehdä paljon liikunnallisia asioita?
  • Mitä voisi harrastaa yksin tai kaverin kanssa, ilman aikuista ohjaajaa? Esimerkiksi kotona tai ulkona.
  • Pidätkö sellaisesta vapaa-ajasta, jossa ei ole mitään harrastusta tai määrättyä tekemistä? Mitä teet silloin mielelläsi?

 


OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan lempipuun valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Minkälainen rentoutuja olet?
    Selvitetään erilaisia rentoutumiskeinoja. Leikkimielinen tehtävä, jonka tavoitteena on herätellä pohtimaan omaa palautumista arjessa.
  • Tehtävä 2. Luonnonkukat
    Tunnistaa yleisiä luonnossa kasvavia kukkia.
  • Tehtävä 3. Ruun päivä
    Ymmärtää lukemansa ja hahmottaa eri arjen toimintoja.

Siirry tehtäviin


RYHMÄTEHTÄVÄ (30 min)


Lähimetsän päiväretki

Tehtävän kuvaus: Suunnitellaan rentouttava päiväretki lähimetsään vuodeksi 2040.

Tehtävän kulku:

  1. Kerholaiset jaetaan pienryhmiin esimerkiksi sukkien värin mukaan.
  2. Tutustukaa tehtävän kulkuun yhdessä kerhovihon avulla. Keskustelkaa yhdessä, miten lähimetsässä voi rentoutua.
  3. Kerholaiset ideoivat tarinan kerhovihon tehtävien avulla. Ideoinnin tueksi voi kirjoittaa ideoita paperilapuille, joista ryhmät voivat valita mieluisan vaihtoehdon. Esimerkiksi kulkuneuvoon voi antaa ideoita, kuten lentävä potkulauta, teleportti, sähköpyörä.
  4. Ryhmät kertovat retkipäivästä muulle ryhmälle.
Osaamismerkki

Ryhmätehtävän lopuksi kaikille kerholaisille annetaan osaamismerkki, joka liimataan kerhovihon karttaan. Kerhokerralla suositeltavat osaamismerkit ovat: anteeksiantavuus, toiveikkuus ja hengellisyys. Osaamismerkkeihin voi tutustua vahvuusjulisteen avulla (numerot: 12, 17 ja 18).

Osaamismerkin antaminen:

  1. Havainnoidaan leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Annetaan osaamismerkki ja kuvataan, kuinka tämä näkyi toiminnassa: ”Kun teit X, käytit…”
  3. Pohditaan yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Vinkki! Hyödynnetään itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Kerholaiset voivat itse tai yhdessä pohtia, minkä osaamismerkin he ryhmätehtävästä saavat.

 


PURKU (15 min)


Reflektio

tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Mikä on Aikaseikkailijan lempipuu? Miksi?
  • Missä puu kasvaa?
  • Mikä puu Aikaseikkailija haluaisi itse olla? Miksi?
  • Missä olet itse nähnyt kyseisen puun viimeksi?
Kerro
  • Rentoutuminen on supertaito, jota kannattaa ja pitää harjoitella.
  • Rentoutumisen tapoja on monia. Esimerkiksi luonnossa liikkuminen, kotona oleilu, leikkiminen, pelaaminen, liikunta, laulaminen ja harrastukset auttavat rentoutumaan.
  • Jokaisella meistä on oma tapa rauhoittua ja se on hyvä.
  • On tärkeää, että muistaa nukkua tarpeeksi eli 8–10 tunnin yöunet ovat hyvä tavoite.
  • Luonnossa tai puistossa oleminen on hyvä ja helppo keino saada olo rennoksi. Tätä suunniteltiin ryhmätehtävässä.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Halutessasi anna kerholaisille kotitehtäväksi kirjoittaa tarina omasta luontoretkestä. Voit ohjeistaa kerholaisia piirtämään, kirjoittamaa tai kuvaamaan tarinan. Ideoita luonnossa retkeilyyn löytyy Suomen luonnon päivä -sivustolta (suomenluonnonpaiva.fi). Suomen luonnon päivää vietetään elokuussa.
    Tutustu sivustoon
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.

 

Siirry takaisin ohjaajan oppaaseen