Kerhokerta 10

10. Aikahyppy

Kerholaiset tekevät aikahypyn tulevaisuuteen.

koristeellinen.

Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • toimia ryhmässä ja ratkoa ongelmia yhdessä
  • antaa palautetta
  • arvioida omaa toimintaansa

Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • aikahypyn valmistelut
    ohjeistus
  • kunnialaattojen valmistelut
  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • aikahypyn ohjaaminen
  • kerhokerran ja kerhon purku

Tarvikkeet

Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY JA AIKAHYPYN OHJEISTAMINEN (15 min)


Lämmittely (10 min)

Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.  Tarinan voi lukea, olipa kerhokertoja 8 tai 10. tai vähemmän.

Kuunnelkaa tarina

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Tykkäisitkö sinä matkustaa aikakoneella?
  • Millaiset asiat sinua tulevaisuudessa kiinnostaisivat?

Nyt meillä on tilaisuus leikisti kurkistaa tulevaisuuteen yhdessä Kuuran kanssa. Kohta tutustutaan Aikahyppyyn, jossa…

 


AIKAHYPPY (2045 min)

Ohjeista kerholaiset aikahyppyyn ja anna ryhmien oivaltaa itse, älä neuvo liian herkästi. Tue tarvittaessa. Aikahyppymatkan toteuttaneet voivat viimeistä kerhovihkoa tai toteuttaa itsearviointia odotellessaan, että kaikki ryhmät ovat valmiita.

 


PURKU (15–40 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohtikaa yhdessä aikahyppyseikkailua. Esimerkkikysymyksiä:

  • Miltä aikahyppy tuntui?
  • Mikä oli kivointa aikahypyssä ja mikä haastavinta?
  • Miten toimitte ryhmässä aikahypyn aikana?
Itsearviointi ja kunnialaatta

Täytetään kerhovihkoon, mitä Aikaseikkailun aikana on opittu aukeamalle 38–39. Itsearvioinnin jälkeen vastataan loppukyselyyn, jonka jälkeen jokaiselle kerholaiselle jaetaan kunnialaatta liimattavaksi sivulle 8.

Kerro
  • Aikaseikkailun aikana on opittu uusia taitoja ja tietoja. Seikkailun aikana on pohdittu kodin, ruuan, rahan, hyvinvoinnin, kavereiden, oppimisen, luonnon ja rentoutumisen merkitystä nyt ja tulevaisuudessa.
  • Jokainen on toteuttanut Aikaseikkailijan, jotka ovat hienoja ja ainutlaatuisia.
  • Ryhmätehtävistä on kerätty osaamismerkkejä, jotka muistuttavat, että meillä kaikilla on vahvuuksia.
  • Aikaseikkailun aikana kerholaisista on tullut eksperttejä ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvissä asioissa.
Lopetus
  • Kiitä Aikaseikkailijoita matkasta ja anna heille muistoksi kerhovihko kotiin vietäväksi.
  • Halutessasi voit kertoa, mitä muuta kerhotoimintaa koulussa ja lähiympäristössä on tarjolla.