Kerhokerta 3

3. Eväät valmiiksi

Kerholaiset tutustuvat vastuulliseen syömiseen ja valitsevat Aikaseikkailijalle lempiruuan. Lisäksi kerholaiset suunnittelevat yhdessä illallisen, joka järjestetään vuonna 2040.

koristeellinen.

Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • tunnistaa tulevaisuuden ruokatrendejä
  • päätellä ruuan tuotannon ketjun tuottajalta kuluttajalle
  • luoda tulevaisuuden illallisen yhdessä ryhmän kanssa

Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku ja kotitehtävän antaminen

Vinkki! Kerhokerralle voi kutsua vierailevan tähden (esimerkiksi MLL:n kylämummi tai -vaari), jota kerholaiset voivat haastatella monisteen avulla.

Tarvikkeet

  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)
  • tulosta vapaavalinnaiseksi kotitehtäväksi:

haastattelumoniste (A4)

Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan oman kerhovihon vaakunan, Aikaseikkailijan värityksen tai lisätehtävien viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Oletko tänään syönyt jotain sellaista ruokaa, joka on sinusta hyvää?
  • Mitä erilaisia lempiruokia sinulla on?
  • Pidätkö sellaisesta ruuasta, jossa on paljon mausteita, vai miedon makuisista ruuista?
  • Tarinassa syötiin kalakeittoa. Sata vuotta sitten keittoon laitettiin lähimmästä järvestä tai merestä pyydystettyä kalaa. Nyt saatetaan ostaa kalaa, joka on tullut, vaikka Norjasta. Mitä luulet, muuttuuko esimerkiksi kalakeiton resepti tulevaisuudessa?

OMAT TEHTÄVÄT (30 min)


Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan lempiruuan valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Ruokavisa
    Tunnistaa ruokaan liittyviä ympäristövaikutuksia, kuten ruokahävikki, luonnonantimet, biojäte ja viljely. Voitte yhdessä syventyä, mitä poisheitetylle ruualle tehdään biojätelaitoksella Ylen tuottaman videon avulla. (yle.fi)
  • Tehtävä 2. Kasvisten reitti ruokapöytään
    Oivaltaa kasvisten tuotantoketjun. Voitte yhdessä syventyä aiheeseen Ruokatieto Yhdistyksen tuottamaa Kasvisten reitti -videota (youtube.com) katsomalla.
  • Tehtävä 3. Totta vai tarua?
    Tunnistaa erilaisia ruokia, ruokakulttuureja ja -trendejä.

 


RYHMÄTEHTÄVÄ (30 min)


Ruokamenu

Tehtävän kuvaus: Suunnitellaan illallinen vuodeksi 2040.

Tehtävän kulku:

  1. Kerholaiset jaetaan pieniin ryhmiin. Jokainen antaa kerho-ohjaajalle kerhovihkonsa. Ohjaaja jakaa kerhovihot nurinpäin ryhmiksi, joiden mukaan ryhmät muodostuvat.
  2. Tutustukaa tehtävän kulkuun yhdessä kerhovihon avulla. Illallisen suunnittelussa saa käyttää mielikuvitusta. Hassuttelu on sallittua.
  3. Jos aikaa jää, kerholaiset voivat kuvittaa menun.
  4. Ryhmät esittelevät illallisen teeman, vieraat sekä menun muulle ryhmälle.


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Mikä on Aikaseikkailijan lempiruoka?
  • Mikä Aikaseikkailija syö aamupalaksi?
  • Mitä ruokia Aikaseikkailija tekee itse?
  • Miltä Aikaseikkailijan syntymäpäiväkakussa on?
Kerro
  • Hyvä ruoka parempi mieli. Ruoka on tärkeä osa arkeamme ja sitä tulisi syödä säännöllisesti. Aamupala aloittaa päivän ja iltapala auttaa levolle asettumiseen.
  • Kokkailu ja syöminen ovat mukavaa yhdessä oloa.
  • Valitsemalla ruokaa, jonka tuottaminen ei vahingoita ilmastoa, voidaan hillitä ilmastonmuutosta. Syömällä monipuolisesti esimerkiksi vihanneksia sesonkien mukaan, kotimaista järvikalaa, luonnon antimia ja lähiruokaa.
  • Mitä jos tulevaisuudessa syömme sirkkoja jauhelihan sijaan? Uusien ruokien ideointia harjoiteltiin ryhmätehtävässä.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Halutessasi anna kerholaisille kotitehtäväksi haastatella isovanhempaa, lähisukulaista tai naapuria heidän lapsuuden ruokamuistoistaan. Tulosta haastattelumoniste valmiiksi jaettavaksi.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.