Kerhokerta 5

5. Hyvä olo

Kerholaiset tutustuvat hyvinvointiin ja valitsevat Aikaseikkailijalle harrastuksen. Lisäksi kerholaiset ideoivat yhdessä kerholiikkeen ja ryhmälle hokeman.

koristeellinen.

Kerhokerran jälkeen kerholainen osaa:

  • listata erilaisia harrastuksia
  • tunnistaa musiikin vaikutuksia
  • keskustella puhelimen ergonomisesta käytöstä

Kerho-ohjaajan tehtävät

Tehtävänä on:

  • kerhokerran esitteleminen ja lepotuokion eli tarinan lukeminen
  • kerholaisten itsenäisissä tehtävissä tukeminen ja auttaminen tarvittaessa
  • ryhmäharjoitusten ohjaaminen
  • kerhokerran purku

Tarvikkeet

  • kerhovihot
  • osaamismerkit
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • tabletit tai kerholaisten omat älypuhelimet (tai Smart Boardin tai vastaavan avulla, jos verkkotehtävät halutaan toteuttaa yhteisesti)
  • suljettua lippuäänestystä varten: äänestyslippuja, hattu tai kippo

Kerho-ohjelma (90 min)


LÄMMITTELY (15 min)


Toivotetaan kerholaiset tervetulleeksi ja ohjeistetaan heitä jatkamaan  oman kerhovihon vaakunan, Aikaseikkailijan värityksen tai lisätehtävien viimeistelyä. Kun kaikki ovat saapuneet paikalle aloitetaan kerho ottamalla mukava asento. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

Kuunnelkaa tarina

Keskustelkaa
  • Peukkuäänestys: Tykkäisitkö siitä, jos musiikki keksittäisiin joka kerta uudestaan? (kyllä: on vaihtelua, ei: biisejä ei tunnistaisi, eikä olisi helppo jutella kaverin kanssa musiikista, koska hän on luultavasti kuullut siitä eri version.
  • Millaisesta musiikista sinulle tulee onnellisia mielikuvia? Entä surullisia?
  • Miksi erilaisissa tilanteissa halutaan kuunnella erilaista musiikkia?
  • POM kertoi lähtevänsä kotisohvaltaan virtuaalimatkoille. Minne sinä lähtisit virtuaalimatkalle?

OMAT TEHTÄVÄT (30 min)

Kerhovihoissa on ohjeistus tehtävien tekemiseen. Kerholaiset suorittavat verkkotehtäviä omaan tahtiin. Tärkeää on, että jokaiselle jää aikaa oman Aikaseikkailijan harrastuksen valitsemiseen ja värittämiseen.

  • Tehtävä 1. Erilaisia harrastuksia
    Lajittelee erilaisia harrastuksia oikeisiin kategorioihin.
  • Tehtävä 2. Musiikkivisa
    Tunnistaa musiikin vaikutuksia aivojen hyvinvoinnille, mielialaan ja terveyteen.
  • Tehtävä 3. Sukupolvet
    Tutustuu ergonomiseen asentoon tarinan avulla.

RYHMÄTEHTÄVÄ (30 min)


Meidän liike

Tehtävän kuvaus: Tanssiliikkeen ja hokeman suunnitteleminen ryhmälle. Suljetussa lippu äänestyksessä valitaan kerhon yhteinen liike ja hokema.

Tehtävän kulku:

  1. Aluksi lämmitellään keho. Voitte esimerkiksi tarkastella ryhtiä, venytellä käsiä, jalkoja ja kävellä kirja/hernepussi pään päällä, niin ettei se putoa.
  2. Kerholaiset jaetaan pienryhmiin esimerkiksi Aikaseikkailijoiden nimien perusteella.
  3. Tutustukaa tehtävän kulkuun yhdessä kerhovihon avulla. Pohtikaa yhdessä esimerkkejä tanssiliikkeistä (flossaus) ja hokemista (Putous-ohjelma).
  4. Ryhmät suunnittelevat tanssiliikkeen ja hokeman. Esittelevät sen koko ryhmälle.
  5. Toteutetaan suljettu lippuäänestys kirjoittamalla paperiin tanssiliikkeen nimi. Lasketaan äänet yhdessä. Äänestyksen tuloksen jokainen voi kirjata omaan kerhovihkoon.


PURKU (15 min)


Reflektio

Istuudutaan rinkiin ja pohditaan kysymyksiä, joita Aikaseikkailijoille kannattaisi esittää, jotta heihin tutustuttaisiin paremmin. Kannusta kaikkia vastaamaan esitettyihin kysymyksiin. Esimerkkikysymyksiä:

  • Minkä harrastuksen Aikaseikkailija valitsi? Miksi?
  • Milloin ja missä Aikaseikkailija harrastaa?
  • Minkälainen on Aikaseikkailijan arkirytmi (nukkuminen, syöminen, koulu, kaverit ja harrastukset)
  • Minkälaista musiikkia Aikaseikkailija kuuntelee?
Kerro
  • Hyvinvointi koostuu monista asioista, kuten unesta, liikunnasta, syömisestä, perheestä, kavereista, ja harrastuksista.
  • Riittävä uni on välttämätöntä meille jokaiselle. Nukkuessa aivot latautuvat seuraavaa päivää varten.
  • Liikunnalla voidaan saada itselleen hyvän olon. Lisäksi se vaikuttaa mielialaan ja terveyteen.
  • Ei ole samantekevää mitä syödään. Tärkeintä on, että arkiruoka on monipuolista.
  • Läheisistä ihmisistä saa voimaa, kun itsellä on surullinen olo. On hyvä muistaa, että perheitä ja kaverisuhteita on monenlaisia.
  • Musiikki ja harrastukset ovat kivaa ajanvietettä. Tanssiliikkeen ja hokeman suunnittelua harjoiteltiin ryhmätehtävässä.
Lopetus
  • Kerro seuraavan kerhokerran aihe.
  • Kerää lopuksi kerhovihot talteen seuraavaa kerhokertaa varten.