Mistä saan tukea?

Tukioppilastoimintaa ei tarvitse tehdä yksin, vaan siihen saa tukea MLL:sta valtakunnallisesti sekä paikallisesti.

Sisällys

Tukea oman MLL piirin nuorisotoiminnan koordinaattorilta

Lähin tuki löytyy oman alueen piiritoimistosta. Piiritoimiston nuorisotoiminnan koordinaattori pitää huolta oman alueensa kouluista ja auttaa tukioppilastoiminnassa.

• kouluvierailuja
  • järjestää tukioppilaskoulutuksia
  • tukee tukioppilasohjaajia kaikessa toimintaan liittyvässä

Piirillä on myös tukioppilastoiminnan kouluttajia, jotka käyvät kouluttamassa tukioppilaita. Koordinaattori järjestää myös alueellisia tapaamisia ohjaajille ja tukioppilaille piirin resurssien puitteissa.

Piirien nuorisotoiminnan koordinaattoreiden yhteystiedot

Valtakunnallisia koulutuksia MLL:n keskustoimiston järjestämänä

MLL:n keskustoimisto vastaa valtakunnallisesta koulutus-, kehittämis- ja ohjaustyöstä. Koulutuksissa pääsee tapaamaan muiden koulujen tukioppilasohjaajia ja vaihtamaan kokemuksia toiminnasta. Keskustoimisto tuottaa myös toimintaan materiaalia ja koulutusoppaita.

Keskustoimiston työntekijöiden yhteystiedot

Tutustu koulutustarjontaan

Yhteistyötä MLL paikallisyhdistyksen kanssa

Monet MLL paikallisyhdistykset tekevät yhteistyötä koulujen kanssa. Tukea voi kysyä esimerkiksi tukioppilaskoulutuksen järjestämiseen tai tukaripaitojen sponsoroimiseen.

Vastaavasti tukioppilaat voivat olla apuna yhdistyksen toiminnassa, esimerkiksi lasten tapahtuman järjestämisessä. Yhdistys voi myös palkita tukioppilaita todistuksella tai stipendillä toimintakauden lopussa.

Yhdistyksen nuorisovastaava teki aloitteen alueen tukareiden yhteisestä tapaamisesta. Tapaaminen kolmen yläkoulun nuorten kesken toteutettiin yhteisenä pikkujouluna, jossa tutustuttiin sekä leikittiin ja syötiin. Ohjaajat saivat mahdollisuuden myöskin tavata toisiaan ja yhdessä yhdistyksen edustajan kanssa mietittiin mahdollisia yhteistyön kohtia.

Etsi oman alueesi yhdistys ja ota yhteyttä

Paikallinen yrityssponsorointi

Monilla paikkakunnilla paikalliset yritykset tukevat tukioppilastoimintaa. Esimerkiksi paikalliselta kauppiaalta voidaan saada tapaamisiin välipala-aineksia tai paikallinen yrittäjä sponsoroi tukioppilaille hupparit.

Yritykset voivat viestiä yhteistyöstä omissa viestintäkanavissaan. Huomioithan kuitenkin, että MLL:n linjan mukaisesti koulut pidetään logovapaina alueina. Tämä tarkoittaa, ettei sponsoroivien yritysten omia logoja voida käyttää tukioppilaiden vaatetuksessa (huppareissa, liiveissä, paidoissa jne.).

Lisätietoa MLL:n yritysyhteistyöstä

Uutiskirjeet, tiedotteet ja verkostot

Tukioppilasohjaajien valtakunnallinen tukioppilastoiminnan uutiskirje lähetetään kuusi kertaa vuodessa. Uutiskirjeessä kerrotaan ajankohtaisista materiaaleista, koulutuksista sekä muista tukioppilastoimintaa tukevista vinkeistä.

Tilaa tukioppilasohjaajien uutiskirje

Piiritoimistojen nuorisotyön koordinaattorit lähettävät alueellisia tiedotteita tukioppilasohjaajille. Yhteystiedot poimitaan MLL:n koulurekisteristä, joten on tärkeää, että ohjaajatiedot ovat ajantasaisia. Ohjaajamuutoksista voi ilmoittaa oman alueen koordinaattorille.

Päivitä koulurekisteriin ohjaajamuutokset

Tukioppilasohjaajat löytyvät myös Facebookista hakusanalla Tukioppilasohjaajat. Ryhmä on suljettu ja kaikki tukioppilasohjaajat ovat tervetulleita ryhmään. Lähetä liittymispyyntö ylläpitäjälle.

Liity Tukioppilasohjaajat Facebook-ryhmään

MLL jakaa myös Freeedissä tietoa tukioppilastoiminnasta sekä kouluhyvinvoinnista ja mediakasvatuksesta. Löydät aiheisiin liittyviä sisältöjä, oppaita, tehtäväkortteja, oppituntimalleja sekä paljon muuta. Freeed on maksuton yhteisö, verkosto ja työkalu opettajille ja opetusalan ammattilaisilla.

Liity Freeediin ja seuraa meitä

Ohjaajien koulutukset