Välituntitoiminta

Tukioppilaat voivat järjestää koulun oppilaille ohjelmaa välitunneille. Tukioppilaat voivat perustaa välituntitoimintaan oman suunnitteluryhmän, joka ideoi ja toteuttaa välituntitoimintaa.

Toiminta voi olla erilaisia yhteistoiminnallisia leikkejä tai pelejä. Välitunneille voi ideoida teemavälitunteja, joissa voidaan innostaa esim. liikkumaan, tanssimaan, tekemään taidetta tai pitämään huolta itsestä. Välitunneille voi ideoita tukioppilaiden tapaamispisteen, jossa voidaan pelailla pelejä tai tulla vaan juttelemaan. Tärkeää on, että välituntien aikana jokainen voi löytää itselleen mielenkiintoista tekemistä yhdessä muiden kanssa ja nauttia tauosta oppituntien välillä.

Vinkkejä välituntitoimintaan

Teemavälituntiviikko

Järjestäkää välituntitoimintaa yhden viikon ajan tietyllä teemalla, joka voi liittyä esim. pukeutumiseen, urheiluun, mediataitoihin (vko 7), leikkiin (toukokuu), ehkäisevään päihdetyöhön (vko 45), peleihin (vk 45), lapsen oikeuksiin (vk 47), kesälomaan, jouluun, ystäviin, harrastuksiin tai kaveritaitoihin.

Yhteistyökumppanin kanssa

Pyytäkää mukaan muitakin tahoja, kuten 4H, nuorisotoimi, seurakunta, kirjasto, oppilaitokset jne.

Välituntipartiointi

Koulun pihalla on tuskin liikaa välituntivalvontaa, joten tukioppilaat voivat olla opettajien apuna. Erottuvat liivit helpottavat tunnistamista. Onnistuisikohan liivien tekeminen itse käsityötunneilla?

Leikit ilman välineitä

On olemassa paljon erilaisia leikkejä ja pelejä, joissa ei tarvita mitään välineitä. Tällaiset ovat erittäin hyviä välitunneille, koska tällöin ei tavaroiden hankkimiseen kulu aikaa.  Esimerkiksi Kuka pelkää rehtoria tai tukioppilasta?, viikon käynnistysjumppa maanantaina tai päivän käynnistysjumppa mikä päivä vain, juoksukilpailu koulun ympäri, kirkonrotta, sokeaintalutuskisat, piilonen, halihippa, viestit, kilpailu, jossa tavoitellaan katkeamatonta piiriä koulun ympäri.

Hyvinvointisuunnistus

Hyvinvointiaiheisessa suunnistuksessa osallistujat jaetaan pieniin ryhmiin tai pareittain. Koulun alueelle piilotetaan rasteja, joilta löytyy kysymyksiä liittyen esimerkiksi hyvinvointiin, liikuntaan, ravintoon tai kiusaamiseen. Osallistujat kiertävät rasteja kartan tai vihjeiden avulla. Voittaja on se, jolla on eniten oikeita vastauksia. Suunnistus voidaan käydä myös luokkien välisenä kilpailuna. Tällöin luokat jaetaan pienempiin ryhmiin ja luokan eri ryhmien pisteet lasketaan yhteen. Voittaja on luokka, jolla on eniten pisteitä.

Mediakasvatusvälitunnit

Kansallista mediataitoviikkoa vietetään viikolla 7. Tukioppilaat voivat hyödyntää viikon materiaalia myös välituntitoimintaan.

Peliluokkatoiminta

Tukioppilaat voivat ohjata peliluokkatoimintaa.  Löytyisikö koululta luokkaa tai muuta tilaa, jossa voisi pelata esimerkiksi perinteisiä lautapelejä – tai jos resursseja on enemmän, niin pingispöydän, ilmakiekkopöydän, tanssipelin tai SingStar- laulupelin? Tukioppilaat voivat sopia vastuuvuorot, jolloin he päivystävät tilassa ja opastavat pelien käytössä.

Latauspiste

Tukioppilaat voivat olla mukana organisoimassa koululla latauspistettä. Latauspisteellä tarkoitetaan tilaa, jossa oppilaat voivat käydä lataamassa kännykän akkua tiettynä ajankohtana, esimerkiksi ruokavälitunnilla. Puhelinta ei jätetä tilaan, vaan sen latautumista jäädään itse odottamaan. Kännykän akun latauksen ohella tilassa voi ”ladata omia akkujaan”. Toimintamallin tausta-ajatuksena on, että oppilas voi tulla juttelemaan aikuiselle omista asioistaan, jos siltä tuntuu. Pisteessä voi olla paikalla opettaja, terveydenhoitaja, kuraattori, koulun nuorisotyöntekijä tai vaikkapa seurakunnan nuorisotyöntekijä. Latauspisteajatusta voi myös soveltaa siten, että jonakin päivänä tukioppilas päivystää.

Tietokilpailut ja bingot

Tietokilpailuja ja bingoja voi organisoida vaivattomasti ja ne ovat hauskoja. Tutustumisbingossa ruudukon ruutuihin kirjoitetaan henkilöitä kuvaavia asioita, kuten ”tämä henkilö on syntynyt 15. päivä”, ”tämä henkilö on vasenkätinen”, ”tämä henkilö laulaa suihkussa” jne. Kaikille jaetaan oma ruudukko ja tämän jälkeen osallistujat lähtevät kiertämään tilassa ja kysymään muilta kilpailijoilta ruudukon asioita. Kun sellainen henkilö löytyy, jota asia kuvaa, hän kirjoittaa oman nimensä kyseiseen ruutuun. Voittaja on se, jolla on ensimmäiseksi pysty-, vaaka- tai kulmarivi täynnä nimiä.

Leikkejä välituntitoimintaan

Nuortennetin tukioppilassivuilta löytyy leikkejä välituntitoimintaan.

Siirry Nuortennetin leikkipaikkaan tästä

Leikkipankkiin on kerätty monenlaisia leikkejä, joita voi käyttää suoraan tai soveltaen myös tukioppilastoiminnassa.

Leikkipankkiin tästä

 

Ladattavat materiaalit

Lisää vinkkejä välituntitoimintaan

Aiheeseen liittyvät