Algoritmit ja mediankäyttö

Algoritmit pyrkivät optimoimaan medioiden äärellä käytetyn ajan suosittelemalla ja valitsemalla meille sisältöä.


Videolla yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija Harto Pönkä avaa algoritmien toimintalogiikkoja ja niiden vaikutusta sosiaalisen median käyttöön.

Mitä algoritmit ovat?

Algoritmit ovat sääntöjoukko, jonka mukaan sosiaalisen median palveluissa valikoidaan mitä sisältöä meille näytetään tai suositellaan. Näytettävään sisältöön vaikuttaa se, mistä olemme kiinnostuneita ja keiden kanssa olemme yhteydessä.

Algoritmit toimivat palvelun tekijän tavoitteiden mukaisesti. Algoritmit pyrkivät optimoimaan sen ajan mitä palvelussa ollaan eikä esimerkiksi mieti haluaisitko seurata sosiaalisessa mediassa kavereita tai saada itseä kiinnostavaa sisältöä. Algoritmi valitsee ne julkaisut ja sisällöt, joita näemme palveluissa.

Algoritmit toimivat säännönmukaisesti. Algoritmit valitsevat sisältöjä meidän kiinnostuksemme mukaan tarkkailemalla millaisesta sisällöstä tykätään, mitä aihetunnisteita sisällöissä on ja millaisesta sisällöstä kaverimme pitävät. Näiden pohjalta sisältö valikoituu meidän nähtäväksemme.

Aiheeseen liittyvät