Lapsemme-lehden kuva, EI SAA JULKAISTA MUUALLA.

Perhekahvilan ohjaaja syttyy seurassa

Jos kotona oli huono aamu, perhekahvilassa saa heti kahvia ja vertaisseuraa. Tapaamisista saavat virtaa sekä kävijät että vetäjä.

Piia Mäkelä kasvoi Tervolassa ja muutti sinne takaisin perheensä kanssa vuosi sitten. Sosiaalisena persoonana hän otti heti selvää, missä voisi tavata muita ihmisiä, kun jäisi kotiin 3,5-vuotiaan esikoisen ja pian syntyvän vauvan kanssa.

– Ehdin käydä Tervolan MLL:n perhekahvilassa kerran, kun yhdistyksen puheenjohtaja Reetta Kolmonen kysyi, lähtisinkö perhekahvilan ohjaajaksi.

Mäkelä vastasi myöntävästi ajatellen, että lähihoitajan ja lastenohjaajan koulutukset toisivat varmuutta tehtävän hoitamiseen. Myös tieto toisesta vetäjästä, Salla Suvanne-Mommosta, helpotti päätöstä.

Vuoden kokemus on osoittanut, että perhekahvilan ohjaajan tehtävä ei ole vaikea.

– Käytän kolmesta neljään tuntia viikossa perhekahvilatoimintaan. Ajattelin heti alussa, että olemme täällä rennosti yhdessä, eikä niin, että minä vedän jotakin omaa ohjelmaa. Tervolan perhekahvilassa oli mukana paljon konkareita, joten mietimme porukalla, millaista toimintaa haluamme järjestää.

Tervolan perhekahvilalla ei ole toimintaansa varten omaa tilaa, vaan kokoontumiset ovat kerran viikossa kunnan nuorisotilassa kylän keskustassa.

– Paikka on meille ihanteellinen, sillä täällä on lattiatyynyjä, pitkiä penkkejä ja biljardipöytä. Se on lasten leikeissä usein autotallina ja on myös hyvä piiloutumispaikka.

Perhekahvilan sijainti on hyvä siksikin, sillä kaupat, neuvola, kirjasto ja eskari ovat kävelymatkan päässä. Kun perhekahvila on helpossa paikassa, se laskee kynnystä lähteä kotiovesta ulos.

– Moni käy tänne tullessaan samalla neuvolassa tai hakee isomman lapsen eskarista. Olen sanonut, että meille saa tulla tukka pystyssä ja paikalla voi olla juuri sen mittaisen pätkän kuin itselle sopii. Ovet aukeavat kello 10 ja sulkeutuvat kello 12.

Mäkelä kävi viime talvena kolmen kuukauden mittaisen Uudenmaan piirin järjestämän perhekahvila-verkkokoulutuksen. Tapaamisia pidettiin verkon välityksellä viikoittain.

Kurssin parasta antia oli saada kuulla, millaista toimintaa muissa MLL:n perhekahviloissa järjestetään. Jokainen kertoi muille oman perhekahvilansa rutiineista ja tekemisistä.

– Minulle suurin yllätys oli se, että monissa etelän perhekahviloissa toimitaan enimmäkseen ulkona puistoissa. Me olemme tottuneet siihen, että perhekahvilaa pidetään melkein aina sisällä. Pitkä talvi, pakkanen ja lumi ovat siihen suurin syy.

Tervolan perhekahvilassa on leikitty, askarreltu, leivottu, istutettu kukansiemeniä, pidetty laulutuokioita ja juteltu.

– Laidasta laitaan ollaan poristu asioista, ja vertaistuki onkin tärkeä asia. Muistan itse pohtineeni esikoisen kanssa, miksi hän ei syö tai kasvaako hän normaalisti. Silloin teki hyvää saada kuulla muilta äideiltä, että ihan normaalilta kuulostaa.

Mäkelä laskeskelee, että maanantaiaamun parituntisen perhekahvilatapaamisen lisäksi hänellä kuluu tunti perhekahvilan FB-ryhmän ylläpitämiseen.

Mäkelä tiedottaa ryhmässä tulevista ja menneistä tapahtumista, mutta keskustelumahdollisuutta sivuilla ei ole. Siihen on hyvä syykin.

– Perhekahvilan kantavana ajatuksena on avoimuus, ja ryhmäkeskustelusta saattaisi syntyä mielikuva, että tässä on nyt tällainen pieni piiri, johon ulkopuolisen on hankala tulla. Me haluamme välittää ajatusta, että kaikki ovat tervetulleita tänne, olipa elämäntilanne tai perhe millainen tahansa.

Mäkelä käy ohjaajaparinsa kanssa vuorotellen maanantaiaamuisin kaupassa, jotta perhekahvilaan tulijoille on valmiina voileipätarpeita, mehua, kahvia ja teetä.

– Vanhempien ei tarvitse tänne tullessaan murehtia, onko kolikoita mukana tai onko lapsilla nälkä. Meillä saa heti syötävää, eikä se maksa mitään.

Tervolan perhekahvilassa on kerran kuussa tarjolla myös lämmin ruoka, jonka paikalliset yrittäjät kustantavat ja paikallinen pitopalveluyrittäjä valmistaa.

Perhekahvilan ohjaajat ovat perhekahviloiden emäntiä tai isäntiä, jotka toivottavat kaikki tulijat tervetulleeksi. He suunnittelevat ohjelmaa yhdessä kävijöiden kanssa, huolehtivat tarjoiluista ja tilojen järjestelyistä. Perhekahvilassa voi olla voi olla useampi ohjaaja. Tehtävään saa koulutuksen ja tukea. Kysy lisää omasta yhdistyksestäsi tai piiritoimistosta.

Artikkeli on julkaistu Lapsemme 3/2018 -lehdessä.

Mia Sivula

Kirjoittaja