Somevapaaehtoinen luo yhteishenkeä ja vahvistaa järjestön verkko-osaamista

Somevapaaehtoinen Saana Lehtinen luo yhteishenkeä ja oppii samalla kuvienteon niksit.

Saana Lehtinen avaa läppärin. Nyt on hyvä hetki: lapset ovat keskittyneinä touhuissaan ja omatkin päivän puuhat on suurelta osin hoidettu.

Tänä iltana Saana ehtii naputella postaukset MLL:n Liedon paikallisyhdistyksen Facebook-sivulle ja Instagramiin. On aika kiittää Lieto-viikon nuorten leffailtaan osallistuneita ja ilmoittaa tulevista puistotreffeistä.

MLL:n toiminnassa Saana on ollut mukana noin kahdeksan vuotta. Nyt hän kuuluu paikallisyhdistyksen hallitukseen ja on sen viestintävastaava ja somevapaaehtoinen.

– Vaikka itselläni ei enää ole perhekahvilaikäisiä lapsia, olen halunnut jatkaa työtä yhdistyksen hyväksi. Olen luonteeltani sellainen, etten osaa olla ilman yhdistystoimintaa. Opiskelijayhdistyksestä se aikoinaan lähti.

Sosiaalisen median vapaaehtoisena Saana päivittää paikallisyhdistyksen verkkosivut, Facebookin ja Instagramin. Lisäksi hän tekee sisältöä pariin Facebookin alaryhmään kuten paikallisille puistotreffeille ja perhekahvilalle. Saana postailee ajankohtaisista asioista ja tapahtumista sekä innostaa ihmisiä osallistumaan. Visuaalista silmää tarvitaan mainoskuvien tekoon.

Somevapaaehtoisen hommaa voi tehdä omien mahdollisuuksien mukaan. Jos somekanavat ovat tuttuja ja tekstin tai grafiikan teko hallussa, aikaa ei välttämättä kulu paljon.

– Tässä on myös mahdollisuudet hifistelyyn, jos niin haluaa. Itse olen vähän perfektionisti. Kun ryhdyn tekemään mainosta, voi mennä pari tuntia. Hion lopputulosta ja hypin MLL:n oman materiaalipankin Gredin ja grafiikkasovellus Canvan välillä, Saana virnistää.
Viime vuoden Saana teki somea täysin yksin, mutta tänä vuonna mukaan on tullut pari muutakin vapaaehtoista. Samalla on laadittu viestinnän vuosikello.

– Tuntui helpottavalta, kun sai pohtia asioita yhdessä. Ja jos tulee hetki, että ei pysty ja ehdi, joku muu pystyy koppaamaan asian.

Porukalla on pohdittu muun muassa sitä, miten viestin saa parhaiten läpi. Esimerkiksi kilpailut on todettu toimiviksi: niihin reagoidaan. Kun yhdistys keväällä järjesti kirppiksen, somessa kommentoineiden kesken arvottiin pari ilmaista myyntipaikkaa – toinen Instagramissa, toinen Facebookissa. Postauksissa kysyttiin, mitä ihmiset tulisivat MLL:n kirppikselle myymään tai ostamaan. Se palveli myös yhdistystä, kun saatiin tietoa ihmisten toiveista.

Olennaista on myös jälkimarkkinointi. Kun yhdistys on järjestänyt tapahtuman, Saana postaa tunnelmapaloja ja kertoo, mitä kaikkea kivaa on taas saatu aikaiseksi.

– Tällä hetkellä sometekeminen on paljolti mainostamista, mutta näen siinä valtavan potentiaalin muuhunkin. Olemme miettineet, saisiko vuorovaikutteisempaa ja keskustelevampaa someryhmää aikaiseksi, mutta se vaatisi moderointia ja enemmän vapaaehtoisia.

Tämä vapaaehtoistyö sopii ihmiselle, joka on sisällä somemaailmassa. Ei tarvitse olla somevaikuttaja, vaan riittää, kun keskeiset kanavat ovat tuttuja.

– Itsekin vielä vähän totuttelen Insta-stoorien tekoon. Tämä on loistava paikka oppia uusia kikkoja somen käyttöön, Saana sanoo.

• Yksin ei pysty tekemään paljonkaan. Yhdessä tekemällä ideat jalostuvat.
  • Vapaaehtoistyötä tehdäkseen ei aina ole pakko poistua kotoa. Somevapaaehtoinen tarvitsee vain tietokoneen tai puhelimen ja yhteydet. Sisältöjä voi tehdä vaikka lasten päiväunien aikana.
  • Viestiä kannattaa viedä eri kanavissa eri tavoin, eli ihan identtistä julkaisua ei kannata tehdä Instaan ja Faceen. Kanavilla on omat luonteensa, ja sitä paitsi samat ihmiset usein seuraavat molempia.

Sosiaalisessa mediassa vapaaehtoisena toimiminen on MLL:n uusimpia vapaaehtoistehtäviä. Somevapaaehtoiset vahvistavat MLL:n verkko-osaamista ja näkyvyyttä yhdistyksissä ja piireissä. He muun muassa tuottavat sisältöjä eri somekanaviin, osallistuvat keskusteluihin, toimivat verkkovertaisena, ohjaavat tiedon äärelle, tekevät ja jakavat tapahtumapostauksia. Tehtävään saa koulutusta ja tukea esimerkiksi SoMe.-Facebook-ryhmästä.

Anu Kylvén

Mikko Pääkkönen