Goda gärningar

Reflexbricka åt en annan

Syfte: att tillverka en reflexbricka och glädja en annan elev med den.
Målgrupp: lågstadiet, högstadiet.
Deltagare: elever/lärare/skolpersonalen.
Förberedelser: reflekterande material (tråd, tyg, spray), snöre, säkerhetsnål, filt eller annat lämpligt material som botten för reflexbrickan.

Instruktioner: Var och en tillverkar en egen reflexbricka. Vem som ska få reflexbrickan avgörs genom lottning, antingen inom klassen eller hela skolan. Ett trevligt meddelande kan bifogas till reflexbrickan.

Julkort

Syfte: att tillverka ett eget julkort och skapa glädje för andra.
Målgrupp: lågstadiet, högstadiet, andra stadiet.
Deltagare: eleverna och skolpersonalen.
Förberedelser: kartong, saxar, pysselutrustning, färgpennor.

Instruktioner: Var och en skapar ett julkort. Korten samlas ihop, och väneleverna delar ut ett kort till alla inför jullovet. Korten kan också delas ut utanför skolan, till exempel på ett äldreboende för att glädja dem som bor där. Övningen kan också innefatta att skriva korta brev till de äldre.

De goda gärningarnas vecka

Syfte: att glädja äldre personer på den egna orten eller den egna familjen.
Målgrupp: familjen och äldre.
Deltagare: lågstadiet, högstadiet, andra stadiet.
Förberedelser: valfria.

Instruktioner: Eleverna utför under en veckas tid goda gärningar mot och små tjänster för människor som bor i närheten. De kan hjälpa till med hushållsarbete, ringa en äldre, skriva brev, besöka far- och morföräldrar eller andra äldre personer och sjunga för dem, baka eller göra något annat roligt de kommer på. Uppgifterna kan delas ut gemensamt i skolan, eller så kan var och en själv hitta på vad han eller hon vill göra. De goda gärningarna sammanställs på en vägg i klassrummet eller delas som bilder. Var och en kan också i tur och ordning berätta inför klassen vad han eller hon gjort för att glädja andra människor.

Oliko tästä sivusta sinulle hyötyä?