Gott bemötande

Hövlighetsbingo

Syfte: att vara hövlig.
Målgrupp: lågstadiet, högstadiet, andra stadiet.
Deltagare: hela skolan, personalen och eleverna.
Förberedelser: bingobricka för utskrift.

Instruktioner: Var och en får en utskriven bingobricka med 5×5 rutor. Målet är att kunna strecka för fem rutor i rad genom att utföra uppgifterna i rutorna. Uppgifterna kan utföras antingen i klassen, i små grupper eller individuellt. Skolan kan besluta om eventuella pris i bingot och till exempel belöna den klass som utfört flest uppgifter.

Exempel på uppgifter som bingobrickan kan fyllas med:
– Jag hälsar på skolpersonalen (t.ex. städpersonalen)
– Jag hälsar på läraren
– Jag hälsar på eleverna
– Jag plockar upp skräp på gården
– Jag hjälper någon med en uppgift
– Jag tackar
– Jag bjuder in någon att delta i en lek
– Jag städar efter mig
– Jag hjälper andra
– Jag uppmuntrar någon
– Jag berömmer andra
– Jag frågar hur det står till med någon
– Jag tackar för maten
– Jag lånar ut min penna till en klasskamrat
– Jag gör mina läxor extra omsorgsfullt
– Jag öppnar dörren för någon
– Jag hjälper en mindre
– Jag hjälper läraren

Hövlighetens och hänsynsfullhetens pärlor (hövlighetsveckan)

Syfte: att synliggöra betydelsen av gott beteende i klassen.
Målgrupp: lågstadiet, högstadiet.
Förberedelser: glasburk och pärlor.

Instruktioner: Läraren lägger ett överenskommet antal pärlor i burken när eleverna är hövliga, hänsynsfulla och beter sig väl. Oartighet i form av elakt tal, svordomar, elakt beteende mot andra och brott mot rastregler kan föranleda att pärlor på motsvarande sätt plockas ut ur burken. Målsättningen för klassen är att samla så många pärlor som möjligt i burken. Övningen pågår i en vecka. I början av veckan kan klassen komma överens om ett gemensamt pris som delas ut i slutet av veckan om övningen går bra.

Oliko tästä sivusta sinulle hyötyä?

Aiheeseen liittyvät