Suodata aiheen mukaan

Suodata keston mukaan

Suodata kohderyhmän mukaan

106. Hyvät ominaisuudet

Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä pohtimalla pienryhmissä jokaisen ryhmäläisen omia vahvuuksia ja ryhmän yhteisiä vahvuuksia.
Katso tehtävä

109. Katsekontakti

Tutustutaan ja vapautetaan tunnelmaa harjoitellen samalla toisen kohtaamista pareittain.
Katso tehtävä

114. Toisen kunnioittaminen

Pohditaan yhdessä tai pienryhmissä, mitä kunnioittaminen on ja miten ottaa toiset huomioon.
Katso tehtävä

117. Läsnäolon taito

Harjoitellaan sanatonta viestintää ja toisen kohtaamista piirissä tehtävän leikin avulla.
Katso tehtävä

118. Vuorovaikutustilanteita koulussa

Ideoidaan pienryhmissä erilaisia konkreettisia keinoja, joiden avulla tukioppilaat voivat lisätä koulun arkeen myönteistä vuorovaikutusta.
Katso tehtävä

208. Sanomalehtituolit

Havainnollistetaan roolien merkitystä ryhmässä rakentamalla pienryhmissä sanomalehtiä ja maalarinteippiä käyttäen mahdollisimman tukeva tuoli.
Katso tehtävä

210. Roolit ryhmässä

Tarkastellaan ryhmään syntyneitä rooleja sosiometristen valintojen avulla valitsemalla joukosta henkilö, johon ohjaajan sanoma väittämä sopii omasta mielestä parhaiten.
Katso tehtävä

211. Minä ryhmän ohjaajana

Mietitään itselle ominaista tyyliä ohjata ryhmää ja omia vahvuuksia ohjaajana rakentamalla oma ohjaajakollaasi.
Katso tehtävä

214. Erilaiset tervehdykset

Kevennetään tunnelmaa ja pohditaan ryhmään syntyneitä normeja erilaisia tervehtimistapoja käyttämällä.
Katso tehtävä

310. Unissakävelijät ja yövahti

Havainnollistetaan toiset huomioivan käytöksen merkitystä ja vastuunottoa liikkumalla koulutustilanteessa ohjaajan ohjeiden mukaisesti.
Katso tehtävä

311. Kiirekävely

Havainnollistetaan toiset huomioivan käytöksen merkitys liikkumalla koulutustilanteessa ohjaajan ohjeiden mukaisesti.
Katso tehtävä

434. Erilaisten tekojen näytöt

Käsitellään myönteisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia nuorten suosimissa nettipalveluissa
Katso tehtävä

438. Reilua pelikulttuuria

Pohditaan videon avulla, miten hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

439. Tukena digiajan vuorovaikutuksessa

Pohditaan videon avulla millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus voi tuoda vuorovaikutukseen ja miten media näyttäytyy kotona.
Katso tehtävä

454. Parempaa pelikulttuuria- oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on auttaa tunnistamaan miten omaa ja muiden hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa digitaalisissa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

506. Kunnioittava keskustelu

Harjoitellaan rakentavaa mielipiteen ilmaisua, toisen kuuntelemista ja pyrkimistä toisen mielipiteen ymmärtämiseen. Oppilaat ymmärtävät, miten tärkeää on, että oma ja toisen näkemys tulee kuulluksi.
Katso tehtävä

801. Kaverilaulu

Keksitään ryhmälle kaveriaiheinen laulu, joka kuvastaa hyvää kaveruutta ja kaikkien mukaan ottamista.
Katso tehtävä

802. Kollaasi kaveruudesta

Pohditaan hyvää kaveruutta tekemällä kaveruudesta kollaasit ja mietitään mitä kuvat kertovat kaveruudesta.
Katso tehtävä

803. Hyvän kaverin tuntomerkit

Pohditaan hyvän kaverin tuntomerkkejä ja keskustellaan siitä, miten toimitaan silloin, jos hyvän kaveruuden tuntomerkit eivät toteudu.
Katso tehtävä

805. Ystävä hädässä

Pohditaan miten voi auttaa ja osoittaa empatiaa toiselle sarjakuvaharjoituksen avulla.
Katso tehtävä

808. Yksinäinen penkki

Kartoitetaan oman koulun paikkoja ja tilanteita, joissa voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Pohditaan, mitä voi tehdä, jos näkee koulussa yksinäisiä oppilaita.
Katso tehtävä

811. Se, joka...

Herätellään pohtimaan toisten huomioimista toiminnallisen harjoituksen avulla.
Katso tehtävä

812. Aaltopahvikummioppilas

Tehdään kummioppilashahmot pahvista ja jutellaan, millainen on hyvä kummioppilas ja millaisia tekoja hyvä kummioppilas tekee.
Katso tehtävä

813. Kaikki samaan veneeseen

Pohditaan mitä kummioppilastoiminnassa voidaan tehdä, jottei kukaan jää koulussa yksin.
Katso tehtävä

818. Haastattelutehtävä

Harjoitellaan erilaisia moikkauksia ja mietitään samalla tervehtimisen merkitystä.
Katso tehtävä

819. Se tiesi mun nimen!

Jutellaan toisten huomioimisesta ja eläydytään sarjakuvan avulla toisen mielen maisemaan. Pohditaan moikkauksen ja pienten hyvien tekojen merkitystä.
Katso tehtävä

820. Tilannekortit

Pohditaan erilaisia yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyviä tilanteita koulun arjessa ja mietitään, mitä itse voi tehdä tukeakseen muita.
Katso tehtävä