Suodata aiheen mukaan

Suodata keston mukaan

Suodata kohderyhmän mukaan

401. Verkko nuorten arjessa

Pohditaan median ja internetin roolia omassa elämässä lähtemällä mielikuvitusmatkalle omaan arkipäivään.
Katso tehtävä

402. Mitä tuli tehtyä?

Keskustellaan nettikiusaamiseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten kiusaamista voisi ennaltaehkäistä. Keskustelun herättäjänä toimii video, jossa oppilaat kertovat aikuisille nettikiusaamistilanteista.
Katso tehtävä

403. Apurit ja autettavat

Pohditaan, mitä tapahtuisi, jos kukaan ei puuttuisi nettikiusaamiseen.
Katso tehtävä

404. Digitaalinen dialogi

Suunnitellaan projekti, jossa kerätään tietoa nuorten netinkäytöstä oppilailta sekä koulun aikuisilta ja kerrotaan kyselyn tuloksista.
Katso tehtävä

407. Netiketti

Luodaan pelisäännöt hyvälle verkkokäyttäytymiselle.
Katso tehtävä

409. Nuoret netinkäyttäjinä

Pohditaan jokapäiväisiä netinkäyttötilanteita ja niihin liittyviä valintoja.
Katso tehtävä

410. Tervetuloa mukaan!

Pohditaan, millaiset asiat saavat tuntemaan olon tervetulleeksi reaali- ja verkkomaailman yhteisöissä.
Katso tehtävä

411. Minä verkkoyhteisöissä

Pohditaan omia yhteisöjä verkossa ja sen ulkopuolella sekä yhteisöjen muodostumista ja sosiaalisten suhteiden solmimista.
Katso tehtävä

412. Meidän koulun juttu

Ideoidaan ja suunnitellaan koko koulun yhteistä, myönteistä nettikulttuuria edistävää toimintaa verkossa.
Katso tehtävä

413. Glokaalit toimijat

Pohditaan myönteisen nettikulttuurin edistämistä ja ehdotetaan yhteistyön aloittamista jonkin toisen koulun oppilaiden kanssa.
Katso tehtävä

414. Vaikutusten virta

Pohditaan omien valintojen vaikutusta verkkoyhteisöissä ja mitä kaikkea hyvillä teoilla voi saada aikaan.
Katso tehtävä

415. Teen parempaa nettiä

Rohkaistaan oppilaita pohtimaan omaa toimintaansa niin verkossa kuin reaalimaailmassa peilaamalla sitä tukioppilastoiminnan tavoitteisiin.
Katso tehtävä

416. Kaleidoskooppi

Omien Kaleidoskooppi-työkalujen kokoamisen lomassa keskustellaan omista mediankäyttötavoista, identiteetistä ja stereotypioista netissä. Tilaa tarvikkeet kaleidoskooppien rakentamiseen MLL:n verkkokaupasta
Katso tehtävä

417. Yhteinen koulu, yhteinen netti - Mediataitoviikon oppituntimalli

5. ja 6. vuosiluokille suunnatulla oppitunnilla ja välitunti-ideoilla tuetaan kasvokkaisissa ja mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä rakennetaan koulun yhteisöllisyyttä.
Katso tehtävä

418. #parastameillä - Nuorten videotyöpaja

#parastameillä-videotyöpajoissa “leikitään” tubettamista. Se on moderni roolileikki nuorille tutulla alustalla. Leikkimällä oppii tärkeitä taitoja, kuten kykyä kuvitella, joka on kaiken luovuuden lähtökohta.
Katso tehtävä

419. Erilaiset netinkäyttäjät

Keskustellaan mediataidoista ja tunnistetaan erilaisia netinkäyttötapoja piirroshahmojen avulla.
Katso tehtävä

421. Kotien pelisäännöt

Keskustellaan erilaisista pelaamiseen liittyvistä säännöistä ja pohditaan mitä hyötyä säännöistä on esimerkkisääntöjen avulla.
Katso tehtävä

422. Mediankäyttötilanteita

Eläydytään erilaisiin mediankäyttötilanteisiin ryhmätehtävällä.
Katso tehtävä

423. Empatiaa netissä

Pohditaan videon avulla, miten netissä voi osoittaa empatiaa.
Katso tehtävä

425. Mediavisa

Suunnitellaan mediaan liittyvä mielipidekysely kummitunnille.
Katso tehtävä

426. Meemit

Pohditaan kuvien käyttöä koulun yhteishengen lisäämiseksi ja tehdään omat meemit.
Katso tehtävä

427. Pelien ikärajat

Tutustutaan pelien ikärajamerkintöihin ja pohditaan ikärajojen merkitystä.
Katso tehtävä

428. Kuvien ABC

Kuvat ovat tapa ilmaista itseään ja joskus asioita on helpompi sanoa kuvalla kuin tekstillä. Kuva voi kuitenkin kertoa huomaamatta enemmän asioita kuin haluaisi. Tehtävässä harjoitellaan Nuortennetin testin avulla tunnistamaan hyvän kuvan ominaisuuksia.
Katso tehtävä

429. Tubettaminen

Pohditaan videoiden julkaisemiseen liittyviä näkökulmia ja analysoidaa tubettajien toimintatapoja.
Katso tehtävä

430. Tee Nuortennettiä

Tutustutaan myönteiseen nettikulttuuriin ja osallistutaan Nuortennetin sisältöihin.
Katso tehtävä

431. Ajatuksia netistä

Liikutaan janalla netinkäyttöön ja netissä tapahtuvaan kiusaamiseen liittyvien väittämien mukaan
Katso tehtävä

432. Netin herättämät tunteet

Jutellaan netinkäytön herättämistä ajatuksista ja tunteista hymiöiden avulla
Katso tehtävä

433. Empaattisia tekoja netissä ja kasvokkain

Ideoidaan ja keskustellaan pienryhmissä erilaisia keinoja tehdä pieniä empaattisia tekoja verkossa ja kasvokkain
Katso tehtävä

434. Erilaisten tekojen näytöt

Käsitellään myönteisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia nuorten suosimissa nettipalveluissa
Katso tehtävä

435. Nettikiusaamisen puu

Käsitellään nettikiusaamisen syitä ja seurauksia pienryhmissä piirrettävän puun avulla
Katso tehtävä

436. Tapauksia netissä

Työskennellään nuorten käyttämiin sosiaalisen median kanaviin liittyvien esimerkkitapausten parissa ja etsitään ratkaisuja kiperiin nettitilanteisiin ja nettikiusaamiseen
Katso tehtävä

438. Reilua pelikulttuuria

Pohditaan videon avulla, miten hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

439. Tukena digiajan vuorovaikutuksessa

Pohditaan videon avulla millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus voi tuoda vuorovaikutukseen ja miten media näyttäytyy kotona.
Katso tehtävä

440. DIGIFIT - treeniharjoitusohjelma aikuisille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

441. DIGIFIT-treeniharjoitusohjelma nuorille

DIGIFIT-treeniharjoitusten avulla tarkastellaan mediankäytön vaikutuksia omaan hyvinvointiin ja kokeillaan erilaisia tapoja vähentää digitaalista kuormitusta ja tykyttävää teknostressiä.
Katso tehtävä

442. Turvallisesti verkossa

Keskustellaan videon avulla turvallisesta netinkäytöstä ja siihen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten nuori voi toimia, jos kohtaa netissä ikävää käytöstä tai häirintää.
Katso tehtävä

443. Algoritmit ja mediankäyttö

Pohditaan ja keskustelleen videon avulla mitä algoritmit ovat ja miten ne vaikuttavat mediankäyttöömme.
Katso tehtävä

444. Vanhempi mediakasvattajana

Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä

445. Lasta kehittävä mediankäyttö

Keskustellaan kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten mediankäyttö vaikuttaa lapsen oppimiseen.
Katso tehtävä

446. Tasapainoinen digiarki ja hyvinvointia tukeva päivärytmi

Keskustellaan videon avulla kodin mediakasvatukseen liittyvistä asioista ja pohditaan, miten vanhempi voi opettaa lapselle tasapainoista mediankäyttöä.
Katso tehtävä

447. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja ja mediankäytön harjoittelua

Keskustellaan lapsen tunne- ja vuorovaikutustaidoista ja pohditaan miten mediankäyttö vaikuttaa niiden kehitykseen.
Katso tehtävä

448. Seksuaalinen häirintä #eioook

Keskustellaan videon avulla seksuaalisesta häirinnästä ja pohditaan, miten nuori voi toimia, jos kohtaa häirintää.
Katso tehtävä

449. Digihyvinvointibingo

Tutustutaan ja keskustellaan digihyvinvointibingoruudukon avulla ryhmän jäseniin sekä digihyvinvointiin liittyviin näkökulmiin.
Katso tehtävä

450. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -bingo

Pohditaan ja keskustellaan bingoruudukon avulla nettikiusaamiseen ja loukkaavaan kohteluun liittyvistä näkökulmista.
Katso tehtävä

451. DIGIFIT-oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea tasapainoista ja hyvinvointia tukevaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

452. Stop nettikiusaamiselle ja ilkeilylle -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea toisia kunnioittavaa mediankäyttöä sekä vahvistaa mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- , tunne-, ja vuorovaikutustaitoja.
Katso tehtävä

453. Hyvinvointia digiarjessa -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on tukea hyvinvointia edistävää mediankäyttöä sekä kiinnittää huomiota arjen hyvinvoinnin peruspilareihin, riittävään nukkumiseen ja liikuntaan
Katso tehtävä

454. Parempaa pelikulttuuria- oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on auttaa tunnistamaan miten omaa ja muiden hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa digitaalisissa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä