Lapsiin investoiminen on kannattanut

100-vuotiaan Suomen menestystarina on lasten tarina: Lapsiin ja nuoriin investoiminen on ollut yksi tärkeimmistä tekijöistä, kun maamme on rakentunut kehitysmaasta vauraaksi hyvinvointiyhteiskunnaksi.

Vuonna 1917 Suomen kolmimiljoonaisesta kansasta kolmannes oli alle 15-vuotiaita. Imeväiskuolleisuus oli hurjat 10 % ja moni äiti kuoli synnytykseen. Sisällissodan jäljiltä maassa oli paljon orpoja ja monen lapsen huoltaja oli vankileirillä. Kodit olivat ahtaita ja ruuasta puutetta. Sosiaali- ja terveydenhuolto kuten muutkin julkiset palvelut olivat vasta kehittymässä, eivätkä pystyneet turvaamaan kansalaisten hyvinvointia.

Tulevaisuuden kannalta ratkaisevaa oli, että juuri itsenäistyneessä Suomessa ymmärrettiin lapsuuden merkitys, myös hyvän aikuisuuden perustana. Muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton perustamisjulistuksessa vuonna 1920 korostettiin kaikkien lasten oikeutta hellyyteen ja huolenpitoon.

Köyhä Suomi investoi lapsiin ja se on kannattanut: imeväiskuolleisuus on maailman matalimpia, väestön koulutustaso on korkea ja suurin osa suomalaisista kokee voivansa hyvin. Esimerkiksi äitiyspakkaus, neuvola, peruskoulu kouluruokailuineen ja kirjasto ovat upeita suomalaisia palveluja, osin myös omia innovaatioita. Kaikkien lasten oikeus varhaiskasvatukseen on osa tätä jatkumoa. Se on tehokas investointi, joka toteuttaa lasten oikeuksia.

Nyt kysymys kuuluu, saako lasten hyvinvoinnin menestystarina jatkua myös seuraavalla satavuotiskaudella? Lasten hyvinvointi ei synny itsestään, sitä on rakennettava joka päivä.

Jotta suomalaiset lapset saavat jatkossakin kasvaa turvallisessa, kannustavassa ja kehittävässä ympäristössä, tarvitaan konkreettisia toimia. Lasten oikeuksia on toteutettava suunnitelmallisesti. Lasten palveluja ei saa leikata, vaan niitä on kehitettävä ja samalla vahvistettava vanhemmuuden tukea.

Hyvä lahja 100-vuotiaan Suomen lapsille olisi käynnistää kansallinen lapsistrategia, joka kokoaisi yhteen lasten hyvinvointia edistävät asiat ja seuraisi niiden toteutumista. Näin varmistettaisiin myös Suomen menestystarinan jatkuminen.