Hoppa till innehållet

Ensamheten och ångesten tar inte ledigt – Barn- och ungdomstelefonen har öppet även under jullovet

Barn och ungas oro och funderingar tar inte ledigt under julen. Julen och det kommande lovet oroar en del barn redan i förväg. Barn- och ungdomstelefonen har öppet som vanligt under jullovet, måndag till onsdag klockan 14–17 och på torsdagar 17–20.

För alla barn innebär inte julen en mysig paus i vardagen. I själva verket kan oro och ångest växa under ledigheter och ensamheten kan kännas större än någonsin. Mannerheims Barnskyddsförbunds stödtjänster för barn och unga blir årligen kontaktade av unga som upplever att de är rädda eller ogillar vad julledigheten kommer föra, eller har fört med sig.

“Barn och ungdomstelefonen är ett tryggt ställe för barn och unga att kontakta i stora och små ärenden, året runt,” säger Ida Sandholm, jourkoordinator på Barn- och ungdomstelefonen.

På numret 0800 96 116 kan barn och unga anonymt prata med en trygg vuxen med tystnadsplikt om precis vad som helst. Samtalet är gratis och syns inte på telefonräkningen. Om man hellre uttrycker sig i text finns även möjligheten att skriva ett nätbrev när som helst på dygnet. Nätbrevväxlingen möjliggör anonym brevväxling under en så lång tid den unga själv önskar. Nätbrevstjänsten och mer information hittas på adressen skriv.mll.fi.

Mer information av
Jourkoordinator Ida Sandholm, ida.sandholm(a)mll.fi, tel. 050 478 2642
Ansvarig förman över de hjälpande tjänsterna på MLL, Tatjana Pajamäki, tatjana.pajamaki(a)mll.fi, tel. 050 562 4299
Kommunikatör Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, tel. 040 580 2393