Hoppa till innehållet

Mirjam Kalland blev vald som Mannerheims Barnskyddsförbunds ordförande

Mannerheim Barnskyddsförbund har valt Mirjam Kalland som ordförande för 2018–2020. Kalland kommer från Esbo och är doktor i pedagogik, docent i socialt arbete och familjeforskning vid Helsingfors universitet, barnpsykoterapeut och rektor, Svenska social och kommunal högskolan, Helsingfors universitet.

– Jag är glad och tacksam att jag får möjlighet att stöda en av Finlands mest ansedda medborgarorganisationer. Det är viktigt att trygga barns och ungas psykiska och sociala välbefinnande. Det kan vi göra genom att stöda föräldraskapet men också genom att stöda barn och unga i deras olika uppväxtmiljöer, så som dagvård, skola, hobbyverksamhet och på nätet. I det här har Mannerheims Barnskyddsförbund varit en föregångare, Kalland konstaterar.

Valet gjordes av organisationens högsta bestämmande organ: förbundsmötet. I kandidatuppställningen betonades kunskap om barndom och förmåga att lotsa en stor organisation inom den tredje sektor mot framtiden.

På mötet valdes också till ordförande för förbundsfullmäktige förvaltningsdirektör, vicehäradshövding Tarja Larmasuo från Esbo. Till första vice ordförande för förbundsfullmäktige valdes psykologie doktor och kommunikationsdirektör vid Jyväskylä universitet Anu Mustonen. Till andra vice ordförande valdes medicine doktor, special läkare för barnsjukdomar och hälsovård Marjatta Blanco Sequieros från Uleåborg. Förbundsfullmäktige sammanträder halvårsvis.

Förbundsmötet drog också riktlinjer för förbundets framtid med att godkänna verksamhetsplanen för de följande tre åren.

– Ett av de viktigaste målen för Mannerheims Barnskyddsförbund är att säkerställa stödet i hela landet för det omfattande arbetet föreningarnas frivilliga gör. Vi har i åratal utvecklat ett gott samarbete med kommunerna inom familjecenterverksamheten, som främjar barnfamiljernas välstånd. Där har frivilliga en betydande roll. Som exempel på det kan man nämna familjecaféerna, som är över 500 till antalet, samt 900 familjefaddrar och stödpersoner. Samarbetet kommer att förändras då social- och vårdtjänsterna flyttas över till landskapen. Det är mycket viktigt för hela förbundsfältets framtid, att samarbetet med föreningarna tilläggs i social- och hälsovårdslagen som en av landskapens uppgifter. Allt hjälpande är inte tjänsteproduktion. Betydelsen av det poängterade även förbundsmötet i sitt ställningstagande, sammanfattar Mannerheims Barnskyddsförbunds generalsekreterare Milla Kalliomaa.

Bilder från förbundsmötet är tillgängliga för medias bruk: https://jukkispelkonen.kuvat.fi/i/3cf1dc7783d6ff740f0eaa9823ace034

Tilläggsinformation:
Mirjam Kalland, tlf. 050 4482222