MLL:n tärpit Mediataitoviikkoon

Mediataitoviikko järjestetään jälleen 5.–11. helmikuuta 2018. Kyseessä on mediakasvatuksen teemaviikko, jonka aikana nostetaan esiin lasten, nuorten ja aikuisten mediataitoja sekä vahvistetaan aikuisten valmiuksia mediakasvatukseen. Koulujen lisäksi teemaviikkoon osallistutaan päiväkodeissa, kirjastoissa ja harrasteryhmissä. Mediataitoviikkoa vietetään aina helmikuussa, mutta viikkoa varten tuotettua materiaalia voi hyödyntää ympäri vuoden mediakasvatustyössä.

Mediataitoviikkoa koordinoi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI. Viikkoa on mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa yli 40 kansallista järjestöä, mukaan lukien MLL. Mediataitoviikolla vietetään myös kansainvälistä Safer Internet Dayta. Tässä MLL:n tärpit viikon viettoa varten. Seuraa teemaviikolla MLL:n somekanavia ja aihetunnistetta #mediataitoviikko.

MLL julkaisi Mediataitoviikkoa 2018  varten neljä asiantuntijavideota, jotka käsittelevät digiajan hyvinvointia, reilua pelikulttuuria sekä vuorovaikutusta ja empatiaa netissä. Asiantuntijoina videoilla ovat Mona Moisala, Mikko Meriläinen, Silja Martikainen ja Katri Saarikivi.  Videot löytyvät MLL:n YouTube-kanavan lisäksi nettisivuiltamme.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton uusi Mediatehtäviä varhaiskasvatukseen -opas tukee kasvattajia mediakasvatuksessa, lasten mediakulttuurin soveltamisessa ja osallisuuden vahvistamisessa. Opas sisältää runsaasti käytännöllisiä vinkkejä ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita huomioivia mediakasvatusharjoituksia lasten tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemiseen. Media- ja monilukutaitoa avaavaa opasta voi hyödyntää myös esi- ja alkuopetuksessa.

Nuortennetti on MLL:n nuorille suunnattu sivusto, jonka sisältöä tekevät nuoret. Sivustolta löytyy nuorten blogeja, videoita, valokuvia ja tarinoita sekä nuorten vertaistukeen perustuva keskustelupalsta. Kuka vain nuori voi tarjota omaa teostaan julkaistavaksi Nuortennetissä. Nuortennettiä tekevät myös Nuortennetin toimittajat, jotka lisäksi tuottavat sisältöä Nuortennetin Instagramiin, Snapchatiin sekä YouTube-kanavalle. Toimittajatiimit toimivat verkon välityksellä ja toimittajaksi voi ryhtyä kuka vain 13–25 -vuotias. Nuortennetistä löydät myös paljon tietoa erilaisista nuoruuteen liittyvistä teemoista kuten kavereista, koulusta, seksuaalisuudesta ja mediasta.

Tällä hetkellä kaipaamme Nuortennettiin erityisesti nuorten tekemiä videoita ja valokuvia. Tunnetko jonkun innokkaan tai haluaisitteko tehdä projektina tuotoksen meille? Nuortennetistä löytyvät ohjeet, miten mukaan pääsee.

Alakoulujen Mediataitoviikkoa varten Mannerheimin Lastensuojeluliitto julkaisee valmiin oppituntimallin. Sen tavoitteena on tukea kasvokkaisissa ja mediavälitteisissä kohtaamisissa tarvittavia media- ja vuorovaikutustaitoja sekä rakentaa koulun yhteisöllisyyttä mediankäytön näkökulmista. Oppituntimalli on suunnattu alakoulun 5.–6. vuosiluokille.

Muita Mediataitoviikon linkkejä