Ajanvarauschatin usein kysytyt kysymykset

Olen oikealla sivulla ja oikeaan aikaan, mutta chat ei aukea. Mitä teen?

Ajanvarauschatiin pääset Ajanvarauschat-sivun oikeasta laidasta sinisen ”MLL Ajanvarauschat” -palkin kautta.

Päivystäjän ollessa paikalla palkin yläpuolella on puhekupla: ”Päivystäjä on paikalla. Aloita keskustelu painamalla chat-palkkia.”

Klikkaa palkkia hiiren vasemmalla painikkeella, jolloin palkki nousee ja voit kirjoittaa nimimerkkisi. Lähetä nimimerkki päivystäjälle.

Mobiiliversiossa ajanvarauspalkki näkyy sivun alalaidassa.

Kun MLL:n työntekijä tai päivystäjä eivät ole odottamassa ajanvarauschatiin ketään, pääsee ajanvarauschat-palkin kautta ajanvarauschatin kalenteriin.

Tästä pääset ajanvarauschatiin

 

Sivulla ei ole ajanvarauschat-palkkia. Mitä teen?

Mikäli ajanvarauschatin sivulla ei ole ajanvarauschat-palkkia, voi kyseessä olla tietokoneesi ponnahdusikkunan esto. Tarkista koneeltasi, että ponnahdusikkunan käyttö on sallittu.

Voit hakea ohjeet esim. Googlesta hakusanoilla ”ponnahdusikkunan avaaminen”. Kirjoita hakusanojen perään selaimesi nimi (esim. Chrome, Firefox, Edge, Safari jne.) Vaihda selaimesi asetuksista, että ponnahdusikkunan käyttö on sallittu.

 

Voinko perua ajan?

Voit perua ajan helposti peruutuslinkin kautta.

Peruuta varattu aika tästä

Voit varata peruutetun ajan tilalle ajanvarauskalenterista uuden ajan.

Tästä pääset ajanvarauskalenteriin

Jos haluat siirtää varaamaasi aikaa, katso kohta ”Voinko siirtää aikaani?”

 

Voinko siirtää aikaani?

On hyvä, jos voit lähettää peruutusviestin ajasta, jota et pysty käyttämään.

Mikäli olet jo keskustellut aiemmin MLL:n työntekijän tai päivystäjän kanssa ja haluat siirtää sopimanne seuraavan ajan, se onnistuisi parhaiten saapumalla sovittuna aikana ajanvarauschatiin. Kerro MLL:n työntekijälle tai päivystäjälle, että haluat siirtää aikaa, niin voitte sopia uuden ajan.

Mikäli et pääse varaamallasi jatkoajalla siirtämään aikaa, peru sovittu jatkoaika ja varaa ajanvarauskalenterista itsellesi sopiva uusi aika käyttämällä samaa nimimerkkiäsi. Kirjoita ajanvarauksen yhteydessä olevaan vapaaehtoiseen viestikenttään toiveesi sinulle tutusta päivystäjästä (Esim. Jouduin perumaan jatkoaikani ja toivon uutta aikaa minulle tutun päivystäjän kanssa.).

Mikäli emme pysty toivettasi järjestämään, pääset keskustelemaan siirrosta uudelle ajalle tulleen MLL:n työntekijän kanssa.

Peruuta varattu aika tästä

Tästä pääset ajanvarauskalenteriin

 

Kenen kanssa keskustelen chatissä?

Kanssasi keskustelee MLL:n työntekijän tai MLL:n kouluttama kokenut päivystäjä. Päivystäjät vastaavat chateihin MLL:n työntekijän ohjauksessa. Sekä vapaaehtoiset päivystäjät että MLL:n työntekijät ovat vaitiolovelvollisia.

 

Jos tilaan varaamastani ajasta sähköpostiini muistutuksen, mihin sähköpostiosoitteeni tallentuu?

Sähköpostiosoitteesi ei tallennu. MLL:n työntekijät tai päivystäjät eivät näe sähköpostiosoitetta.

 

Voinko tilata jatkoajastani sähköpostiini muistutuksen?

Valitettavasti sähköpostimuistutus on mahdollista vain ensimmäisen ajanvarauksen yhteydessä.

 

Olen unohtanut varaamani ajan. Mitä teen?

Varaa uusi aika ajanvarauskalenterista.

Tästä pääset ajanvarauskalenteriin

Mikäli unohtamasi aika on jatkoaika ja toivot uutta aikaa aiemmin kohtaamasi työntekijän tai päivystäjän kanssa, tutustu kohtaan ”Voinko siirtää aikaani?”.

 

Myöhästyin varaamaltani ajalta. Mitä teen?

Ajanvarauschatin työntekijät ja päivystäjät odottavat chatiin tulevaa 15 minuuttia, toisinaan pidempäänkin. Mikäli chat on avoinna (eli ajanvarauschat-palkista klikattuna tulee teksti ”Päivystäjä paikalla.”), kirjoita nimimerkkisi ja aloita keskustelu.

Tästä pääset ajanvarauschatiin

Mikäli ajanvarauschat on mennyt jo kiinni, varaa ajanvarauskalenterista uusi aika.

Tästä pääset ajanvarauskalenteriin

 

Olen unohtanut varaamalleni ajalle nimimerkkini. Mitä teen?

Tule sovittuna aikana chatiin. Paina ”Lähetä”-nappia, niin pääset keskustelemaan MLL:n työntekijän tai päivystäjän kanssa. Sinun ei siis tarvitse kirjoittaa nimimerkkikenttään mitään.

Tästä pääset ajanvarauschatiin

 

Käymäni chat-keskustelu katkesi yllättäen. Mitä teen?

Jos chat-keskustelusi katkeaa yllättäen esim. katkenneen verkkoyhteyden takia, odota hetki ja päivitä ajanvarauschatin sivu. Päivystäjämme ja työntekijämme avaavat chatin uudelleen, kun huomaavat tilanteen. Voit tulla takaisin käyttämälläsi nimimerkillä.

Tästä pääset ajanvarauschatiin

Mikäli ajanvarauschat ei enää avaudu, voit varata ajanvarauskalenterista uuden ajan.

Tästä pääset ajanvarauskalenteriin

 

Ajanvarauschat-palkista nouseva chat-ikkuna on kovin pieni. Miten saan ikkunan isommaksi?

Ajanvarauschatin ikkunan saa isommaksi sinisen palkin ylälaidassa olevasta kolmesta allekkaisesta pisteestä. Voit muuttaa chat-ikkunan kokoa isommaksi tai avata chat uuteen ikkunaan.

Mobiiliversiossa chat-ikkunan saa isommaksi sinisen palkin ylälaidassa olevasta viistosta nuolesta.