Oletko koukussa nettiin?

Se, että viettää paljon aikaa verkossa, ei automaattisesti tarkoita sitä, että olisi nettiriippuvainen. Toisaalta jotkut uppoutuvat netin tai digitaalisten pelien maailmaan jopa siinä määrin, että surffailusta tai pelaamisesta tulee aikaa myöten hallitsematonta ja pakonomaista. Nettiriippuvuudesta puhutaan silloin, kun netin käyttö tai pelaaminen aiheuttavat haittoja myös muilla elämänalueilla eivätkä omat voimat eivät enää riitä koneen sulkemiseen.

Netti ja digitaaliset pelit ovat elämysvoimansa vuoksi paljon koukuttavampia kuin muut mediamuodot. Netti itsessään ei varsinaisesti aiheuta riippuvuutta, vaan netissä on jotakin sellaista sisältöä, josta ei malttaisi pysyä erossa. Sellaista sisältöä saattavat olla esimerkiksi nettiroolipelit, jotka kestävät jopa kuukausien ajan. Kuuliainen pelaaja on läsnä kaikissa harjoituksissa ja taisteluissa, vaikka ne olisivat keskellä yötä. Joskus pelaaminen saa yliotteen: se ei enää tuotakaan jännitystä ja hyvää seuraa, eikä edes ole aina kivaa.

Joidenkin mielestä nettitodellisuus ja nettiystävät ovat niin kiehtovia, että ne syrjäyttävät reaalimaailman ihmissuhteet. Ongelmaksi netin ihmissuhteet muodostuvat silloin, jos kaikki ystävät ovat netissä. Jokaisella olisi hyvä olla vähintään yksi hyvä ystävä myös reaalimaailmassa, sillä netin ja digitaalisten pelien suurkulutus on riski sosiaalisten taitojen kehittymiselle. Pelkästään netissä ei aina kehity riittävän tiiviitä ihmissuhteita eikä arkisia ongelmanratkaisutaitoja. Nuoruusiässä olisikin tärkeää huolehtia siitä, että kasvokkaiseen ihmisten väliseen vuorovaikutukseen jää tarpeeksi aikaa.

Nettiriippuvuus ei välttämättä ole itsessään tauti, vaan se voi olla oire jostakin muusta. Esimerkiksi yksinäisyydestä tai masennuksesta. Kohtuuton verkossa oleilu voi olla myös oire ihmissuhdetaitojen puutteellisuudesta.


Oletko koukussa?

  • Tuntuuko oma netinkäyttösi tai pelaamisesi liialliselta ja hallitsemattomalta?
  • Tunnetko syyllisyyttä omasta netinkäytöstäsi tai pelaamisestasi?
  • Valehteletko perheenjäsenillesi tai kavereillesi todellisen netinkäyttösi tai pelaamisesi laajuuden peittelemiseksi?
  • Huomaatko laiminlyöväsi kavereitasi, harrastuksiasi tai koulunkäyntiäsi netinkäyttösi tai pelaamisesi vuoksi?
  • Pelaatko tai käytätkö nettiä paljon paetaksesi ongelmia tai kohentaaksesi mielialaasi?
  • Kärsivätkö yöunesi netinkäyttösi tai pelaamisesi vuoksi?
  • Tunnetko vieroitusoireita, kun et ole verkossa tai pelaa?
  • Eivätkö omat voimasi riitä koneen sammuttamiseen?

Tuntuuko liiankin tutulta? Kuinka moni näistä sopii sinuun? Jos vastasit yhteenkin kysymykseen kyllä, sinun on hyvä pysähtyä miettimään tilannetta ja lukea vielä seuraavat vinkit.


Irti koukusta

  • Pura netinkäyttöön liittyvät rutiinit. Sen sijaan, että ryntäisit heti koulupäivän jälkeen takomaan verkkopeliä, tee ensiksi jotakin muuta: syö välipalaa, tee koulutehtävät tai kilauta kaverille.
  • Mikäli sinulla on tietokone tai pelikonsoli omassa huoneessasi, siirrä ne ainakin joksikin aikaa perheen yhteisiin tiloihin.
  • Aseta netinkäytöllesi tai pelaamisellesi selkeät rajat ja pidä ne. Pyydä vanhemmiltasi apua pelisääntöjen laatimiseen.
  • Rajoita netinkäyttöäsi tai pelaamistasi. Jos ennen tahkosit verkkopelin parissa useita tunteja kerrallaan, pidä nyt pelisessiot lyhyempinä ja aikataulutettuina. Käytä aikataulutuksen apuna vaikka kännykän hälytystä tai munakelloa.
  • Mikäli käytön rajoittaminen on hankalaa, vältä kokonaan riippuvuutta aiheuttavaa palvelua tai peliä.
  • Pohdi, miten netinkäytöllesi tai pelaamisellesi asettamasi rajat hyödyttävät sinua. Listaa käytön rajoittamisesta koituvat edut vaikkapa paperille ja aseta paperi tietokoneesi tai pelikonsolisi viereen näkyville.
  • Käytön rajoittamisesta koituvia etuja listatessasi pohdi myös, mistä mukavista asioista olet joutunut luopumaan netin tai pelien suurkulutuksen vuoksi.
  • Luo tukiverkosto. Tapaa kavereitasi kasvokkain ja osallistu mielekkääseen harrastustoimintaan.
  • Ongelman ollessa vakava, keskustele vanhempiesi tai kouluterveydenhoitajan kanssa mahdollisuudesta päästä yksilö- tai perheterapiaan.