Tietoa ja vinkkejä kirjepalveluun kirjoittavalle

Haluanko vanhemmaksi -kirjepalvelussa voit jäsentää toiveitasi ja tavoitteitasi suhteessa mahdolliseen parisuhteeseen sekä vanhemmuuteen tai vapaaehtoiseen lapsettomuuteen. Joskus pelkkä kirjoittaminen auttaa ymmärtämään omia tunteita ja jäsentelemään ajatuksia. Saat todennäköisesti itseäsi tyydyttävämmän ja monipuolisemman vastauksen viestiisi, jos huomioit muutamia seikkoja viestiä kirjoittaessasi. Muista, että voit aina kirjoittaa nimettömänä ja luottamuksella.

• Kerro kirjeessäsi jonkin verran itsestäsi ja mahdollisesta parisuhde- tai perhetilanteestasi. Kuvaile mikä sinua tällä hetkellä askarruttaa ja liittyykö siihen joku läheinen. Tilannetta kannattaa tarkastella monelta kannalta.
  • Kuvaile ja kerro minkälaisia tunteita sinua askarruttavaan tai huolettavaan asiaan tai tilanteeseen liittyy. Voit kertoa myös muiden ihmisten reaktioista.
  • Kerro myös kuinka olet yrittänyt lähestyä tilannetta. Oletko mahdollisesti jo yrittänyt hakea apua jostakin? Oman sosiaalisen tukiverkon kuvaileminen viestissäsi auttaa myös sinua näkemään keiden läheisten ihmisten kanssa voisit tilannetta tai asiaa pohtia.

Luottamuksellisuus ja tietoturva kirjepalvelussa

Viestisi välitetään kirjepalveluun salattua tietoliikenneyhteyttä (https-protokolla) käyttäen. Viestisi on luettavissa täysin nimettömänä ainoastaan kirjepalvelun viesteihin vastaavan työntekijän käytössä olevilta tietokoneilta. Käyttäjätunnukset ja salasanat vaihdetaan säännöllisin väliajoin.

Vastaajan ikäryhmä, sukupuoli ja asuinseudun tyyppi pyydetään antamaan vastaamisen taustatiedoksi ja tilastointia varten. Tämän lisäksi vapaaehtoiset eivät tiedä kirjoittajasta muuta kuin nimimerkin ja sen mitä hän kirjeessään kertoo.

Palveluun voi antaa sähköpostiosoitteensa tunnuksista muistuttamista varten. Sähköpostiosoite tuhoutuu heti kun muistutusviesti on lähtenyt, eikä siis koskaan näy kirjeeseen vastaavalle henkilölle.

MLL:n työntekijät ovat vaitiolovelvollisia ja turvallisuussyistä myös he toimivat nimettöminä. Luotuasi tunnuksen voit käydä kirjeenvaihtoa MLL:n työntekijän kanssa. Kirjepalveluun tulleisiin kirjeisiin vastataan saapumisjärjestyksessä. Voit halutessasi kirjoittaa yhden kirjeen tai jatkaa kirjeenvaihtoa useamman kirjeen verran. Mahdollisuuksien mukaan jatkokirjeisiisi vastaa sama henkilö kuin ensimmäiseenkin kirjeeseen. Jos kirjoitat useamman viestin samalla tunnuksella, kirjeisiin vastaavat henkilöt näkevät aikaisemmat tunnuksella kirjoitetut kirjeet ja siihen tulleet vastaukset voidakseen parhaiten vastata uusimpaan kirjeeseesi.

Kun viestiisi on vastattu, alkuperäinen viestisi ja siihen lähetetty vastaus ovat luettavissasi kuukauden ajan luomillasi tunnuksilla. Jos jatkat kirjeenvaihtoa useamman viestin verran, kirjeenvaihto on luettavissa kuukauden ajan viimeisen uusimman vastauksen lukemisen jälkeen.

MLL saattaa käyttää kirjepalveluun tulleita kirjeitä tutkimustarkoituksiin. Kirjeitä käsitellään nimettöminä ja henkilöiden tunnistaminen on mahdotonta.

Siirry Haluanko vanhemmaksi -kirjepalveluun