Koulurauha 2024-2025

Valtakunnallinen julistustapahtuma järjestetään tänä vuonna keskiviikkona 28.8. klo 10 Hämeenlinnassa. Koulurauha julistetaan jo 34. kerran.

Oppilaat valitsivat lukuvuoden koulurauhateemaksi ”et ole yksin”. Teemalla halutaan muistuttaa siitä, että otetaan kaikki mukaan ja tuetaan toisiamme.

Katso vinkit siihen, miten koulurauhaa ja sen teemaa voi toteuttaa koko lukuvuoden ajan.

Tapahtuma suorana Yle Areenassa

Koulurauhan julistustapahtumaa voi seurata suorana lähetyksenä Yle Areenasta 28.8. klo 10 alkaen. Ohjelmassa on tiedossa mm. koulurauhan julistus suomeksi ja ruotsiksi, oppilaiden esityksiä sekä yllätysvieraita. Tapahtuman tallenne julkaistaan täällä tapahtuman jälkeen.

Linkki Yle Areenaan lisätään tähän noin viikkoa ennen tapahtumaa.

Koulurauhan julistustekstit

Oppilaat ovat kirjoittaneet lukuvuoden 2024–2025 koulurauhan julistustekstin teemasta ”et ole yksin”. Voit tulostaa julistustekstin huoneentauluksi koulun seinälle tai oppilaat voivat lukea erikieliset tekstit esimerkiksi aamunavauksessa.

Lataa koulurauhan julistustekstit

Koulurauhan tehtävät

Oppilaiden työryhmä on suunnitellut monipuolisia tehtäviä koulurauhan ylläpitämiseksi koko lukuvuoden ajan.

Tutustu Hämeenlinnan työryhmän tehtäviin, kuten Koulurauha Kahoottiin, sanaristikkoon ja bingoon. Alakouluille on tehty mainio Välituntileikkejä kouluihin-vihkonen. Kokeile luokkasi kanssa!

Tutustu Koulurauha-tehtäviin

Koulurauhan toteuttaminen lukuvuoden ajan

Koulurauhaa voi toteuttaa koulun arjessa esimerkiksi käyttämällä valmiita aamunavauspohjia, järjestämällä koulurauhatapahtuman tai ottamalla koulurauhatehtävät osaksi oppitunteja. Katso ohjeet myös koulurauhasuunnitelman tekemiseen.

Ideoita Koulurauhatyöhön

Mikä on Koulurauha?

Koulurauha-ohjelman tavoitteena on rakentaa psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti turvallinen koulupäivä ja kouluvuosi. Päämääränä on edistää koulun yhteisöllisyyttä ja hyvää ilmapiiriä. Tavoitteina on, ettei ketään kiusattaisi, ettei kukaan jäisi yksin ja jokainen oppilas voisi kokea olevansa oman kouluyhteisönsä tärkeä ja hyväksytty jäsen.

Koulurauhatyössä oppilaiden osallisuus on keskiössä. He saavat itse suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulurauhatyötä.

Lue lisää Koulurauhasta

Oppilaiden ja opettajien tekemä

Koulurauha kulkee viestikapulan lailla paikkakunnalta toiselle. Koulurauhapaikkakunnalla nimetään koulurauhakoulut, joiden oppilaat suunnittelevat koulurauhatapahtuman ja aineistoa koko vuoden koulurauhatyöhön. Oppilaat myös kirjoittavat vuosittaisen koulurauhan julistustekstin ja valitsevat lukuvuodelle teeman.

Hämeenlinnan koulurauhatyöryhmässä on mukana Seminaarin ja Miemalan koulun, Iittalan yhtenäiskoulun ja Lammin lukion oppilaita ja opettajia sekä oppilaita tamperelaisesta Svenska Samskolan i Tammerfors:sta.

Kuva Koulurauhaleiriltä tammikuussa 2024

Yhteistyökumppanit