Paikka vapaana

MLL on olemassa, jotta kenenkään ei tarvitsisi jäädä yksin. Olit sitten hassuttelija, leikkikaveri, lukija, kuuntelija, tekijä tai jokin muu omanlaisesi arjen ajelehtija – läsnäoloasi ja aikaasi arvostetaan MLL:n vapaaehtoistoiminnassa.

Laita hyvä kiertämään ja lähde mukaan MLL:n vapaaehtoistoimintaan. Aina on tilaa vielä yhdelle, joka haluaa jakaa sydäntään.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi

Testaa mikä vapaaehtoistyömme sopisi sinulle parhaiten

MLL tarjoaa monenlaisia vapaaehtoisrooleja. Testaa parissa minuutissa, mikä vapaaehtoistehtävä sopisi sinulle parhaiten. Vastaa muutamaan yksinkertaiseen kysymykseen, niin osaamme kertoa missä roolissa sinä voisit loistaa.

Siirry tästä testiin

Monia tapoja olla vapaaehtoinen

MLL:sta löytyy vapaaehtoisrooleja erilaisille ihmisille ja eri tilanteisiin. Olitpa sitten vauvan tai teinin vanhempi, lapseton aikuinen, eläkeläinen, opiskelija tai jotain muuta, meillä voit olla tärkeä monelle.

Perhekahvilan ohjaaja tai vapaaehtoinen

MLL:n suosittuihin perhekahviloihin kaivataan lisää ohjaajia monella paikkakunnalla.

Perhekahvila kokoontuu useimmiten kerran viikossa ja ohjaajana toimii vapaaehtoinen tai vapaaehtoisista koostuva perhekahvilatiimi. Ohjaajan tärkein tehtävä on toivottaa tulijat tervetulleiksi ja suunnitella ohjelmaa yhdessä kävijöiden kanssa. Toimintaan voi osallistua myös lyhytaikaisesti olemalla läsnä ja tarjoamalla ylimääräisen sylin ja korvat tai auttamalla järjestelyissä.

Perhekahvila voi kokoontua myös iltapäivisin tai iltaisin.

Kylämummi tai -vaari tai lukumummi tai -vaari

MLL:n kylämummit ja -vaarit ovat vapaaehtoisia koko yhteisön isovanhempia, jotka vierailevat perhekahviloissa, kirjastojen lastenosastolla, sairaaloissa ja päiväkodeissa. Tärkeintä on läsnäolo, kuunteleminen ja keskusteleminen.

Lukumummit ja -vaarit taas ovat toivottuja vieraita kouluissa.

Paikallisyhdistyksen hallituksen jäsen

MLL:n yli 500 paikallisyhdistystä toimivat vapaaehtoisten voimin. Hallituksen jäsenenä mahdollistat, että MLL pystyy toimimaan alueellasi.

Yhdistysten hallituksiin kaivataan vuosittain uusia vastuuhenkilöitä eri tehtäviin, muun muassa puheenjohtajaksi, sihteeriksi, rahastonhoitajaksi ja viestintävastaavaksi.

Tukihenkilö lapselle, nuorelle, perheelle tai maahan muuttaneelle äidille

Perhekummit, lapsen tai nuoren kaverit ja maahanmuuttajaäidin ystävät kulkevat hetken tai pidempäänkin vierellä merkityksellisenä ihmisenä. Tarvitsemme lisää tukihenkilöitä kaikkialla Suomessa.

Perhekummi tapaa perhettä säännöllisesti muutaman tunnin ajan noin kerran viikossa tavallisen tekemisen, kuten puistoilun, leipomisen, vaunulenkkeilyn tai kotona oleilun merkeissä.

Lapsen tai nuoren kaveri on vapaaehtoinen aikuinen kaveri yksinäisille tai seuraa kaipaaville lapsille tai nuorille. Kaverin kanssa touhutaan tavallisia yhdessä sovittuja asioita, kuten pelataan jalkapalloa tai lautapelejä, käydään kirjastossa tai elokuvissa, leivotaan tai ihan vain jutellaan.

Maahanmuuttajaäidin ystävä on suomea puhuva äiti, joka tapaa maahan muuttanutta äitiä arkisten touhujen merkeissä esimerkiksi leikkipuistoissa, kahvilassa tai kotona lasten kanssa tai ilman. Tutustumisen ohessa maahan muuttaneen äidin suomen kielen taito kohenee.

Vapaaehtoinen tapahtumissa tai tempauksissa

MLL:n paikallisyhdistykset järjestävät monenlaisia tapahtumia, joihin kaivataan vapaaehtoisia erilaisiin tehtäviin. Voit olla mukana esimerkiksi järjestämässä kirppispöytiä, vetämässä lasten toimintapistettä tai päivystämässä suojateillä koulujen alkaessa.

Osallistua voi sen verran kuin omaan elämäntilanteeseen sopii.

Päivystäjä lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa tai vanhempainpuhelimessa

MLL:n auttaviin puhelimiin ja chatteihin tulee jatkuvasti enemmän yhteydenottoja kuin mihin pystymme vastaamaan.

Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät tarjoavat lapsille ja nuorille aikuisen tukea ja aikaa puhelimessa, chatissa ja kirjeitse.

Vanhempainpuhelimessa ja vanhempien auttavassa kirjepalvelussa MLL:n kouluttamat vapaaehtoispäivystäjät tarjoavat vanhemmille mahdollisuuden purkaa ajatuksiaan ja huoliaan.

Päivystyspisteet sijaitsevat Helsingissä, Jyväskylässä ja Oulussa. Helsingissä voi päivystää myös ruotsinkielisessa Barn- och ungdomstelefonenissa.

Päivystysvuorossa voit olla kaksi kertaa kuussa tai useammin. Saat tehtävään koulutuksen, ja päivystyksessä tukenasi on aina MLL:n työntekijä.

Kerhonohjaaja

MLL järjestää eri-ikäisille lapsille muun muassa musiikki-, liikunta- ja kuvataidekerhoja, joita vetävät yleensä vapaaehtoiset. Voit ohjata myös vanhempien omia vertaisryhmiä.

MLL:ssa on aina paikka vapaana sille, joka jakaa sydäntään

Meillä olet tärkeä monille!

Sydän kyllä kertoo, kun teet hyvää. MLL:n vapaaehtoistoiminta antaa siihen täydelliset puitteet – tilat, yhteisön ja työkaluja.​

Tule mukaan!

Millaista vapaaehtoistyö MLL:ssa on?

1. Saat tehtävääsi koulutuksen. MLL:n vapaaehtoistyöhön ei koskaan joudu kylmiltään, vaan koulutamme vapaaehtoiset tehtäviinsä. Koulutuksen laajuus ja tapa riippuvat tehtävästä. Vapaaehtoisena tukenasi ovat lisäksi MLL:n työntekijät piireissä ja keskusjärjestössä.
  2. MLL:n vapaaehtoisena hommia tehdään monesti yhdessä, joten vapaaehtoisena pääset halutessasi tutustumaan uusiin samanhenkisiin ihmisiin. Toimintaan voi tulla mukaan myös lasten kanssa. Yli 90 % MLL:n vapaaehtoisista on sitä mieltä, että vapaaehtoisuus tuo elämään iloa ja hyvää mieltä, uusia ystäviä ja mielekästä tekemistä.
  3. Teet vapaaehtoistyötä, jolla on merkitystä. MLL:n vapaaehtoisena olet osa vaikuttavaa kansalaisjärjestöä, jonka yli 30 000 vapaaehtoista tuovat iloa ja hyvinvointia lasten ja perheiden elämään kaikkialla Suomessa.

Tule mukaan