Päivystäjäksi Lasten ja nuorten puhelimeen

Tarvitsemme lisää aikuisia, joilla on aikaa kuunnella lasten ja nuorten pieniä ja isoja murheita

Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät tarjoavat lapsille ja nuorille aikuisen tukea ja aikaa. Vapaaehtoisten tukena toimii päivystysvuorojen aikana aina MLL:n työntekijä. Vapaaehtoisena voi päivystää puhelimessa, kirjepalvelussa tai chatissa.

Toivomme sinulta

• vähintään 25 vuoden ikää. Sosiaali-, terveys-, tai kasvatusalalle kouluttautuvien tai kouluttautuneiden kohdalla ikärajaa voidaan harkitusti alentaa.
  • halua tutustua lasten ja nuorten maailmaan
  • kykyä kuunnella/kirjoittaa
  • hyviä vuorovaikutustaitoja
  • kykyä toimia ryhmässä
  • mahdollisuutta sitoutua toimintaan pidemmäksi aikaa 2 kertaa kuussa
  • halua kehittyä päivystäjänä sekä
  • tietoteknisiä taitoja (internet ja tekstinkäsittely).

Peruskurssin käymisen lisäksi päivystäjät sitoutuvat päivystämään vähintään kaksi kertaa kuussa vuoden ajan. Vapaaehtoistyön tueksi päivystäjät saavat jatkuvaa tukea ja jatkokoulutusta. Kurssista kiinnostuneet haastatellaan ennen peruskoulutukseen valitsemista.

Tarjoamme viihtyisät päivystystilat, välipalat ja mukavat päivystäjäkaverit, laadukkaita täydennyskoulutuksia sekä mahdollisuuden tukea ja auttaa erilaisia lapsia ja nuoria erilaisissa elämäntilanteissa. Vapaaehtoisemme kokevat työn äärimmäisen mielekkääksi.

Laki lasten kanssa toimivien vapaaehtoisten rikostaustan selvittämisestä on tullut voimaan 1.5.2014. Päivystäjäkurssille valituilta tullaan pyytämään rikosrekisterilain 6 a:ssä tarkoitettu rikosrekisteriote.

Peruskurssille ja päivystystoimintaan voi osallistua kolmella päivystyspaikkakunnalla: Helsingissä, Jyväskylässä ja Oulussa. Helsingissä on myös mahdollisuus päivystää ruotsiksi.

Hae päivystäjäksi Helsinkiin

Hae päivystäjäksi Jyväskylään

Hae päivystäjäksi Ouluun

Bli volontär på svenska

Kurssi on noin 40 tunnin mittainen.

Peruskurssin tavoitteena on antaa valmiudet erilaisten yhteydenottajien kohtaamiseen Lasten ja nuorten puhelimen ja netin palveluissa.

Kurssilla:

• syvennytään lapsuuteen ja nuoruuteen kehitysvaiheina
  • perehdytään Lasten ja nuorten puhelimen ja netin palveluihin
  • pohditaan päivystäjän roolia MLL:ssa ja päivystäjänä jaksamista
  • harjoitellaan yhteydenottajan kohtaamista puhelimessa, nettikirjeissä ja chatissa.

Jos olet halukas hakemaan mukaan päivystäjän peruskurssille, voit täyttää hakemuksen netissä (linkit hakemuksiin ylempänä sivulla). Jokaiseen hakemukseen vastataan henkilökohtaisesti. Päivystystyön koordinaattorit haastattelevat kurssille hakeneet henkilöt kurssin aloitusajankohdan lähestyessä.

Jos haluat lisätietoja tai keskustella kurssista lisää, voit ottaa yhteyttä oman paikkakuntasi päivystystyön koordinaattoriin myös ennen hakemuksen lähettämistä. Vastaamme mielellämme kysymyksiin päivystystyöhön liittyen!

Seuraavat peruskurssit järjestetään vuonna 2024. Peruskurssi sisältää sekä itsenäistä opiskelua verkossa että reaaliaikaisia koulutuksia. Osa reaaliaikaisista koulutuksista toteutetaan verkkokoulutuksina ja osa lähitapaamisina.

Oulu

Seuraava kurssi järjestetään alkuvuodesta 2024.

• ke 17.1. klo 17-20: Kurssin aloitus. Yleistietoa palvelusta ja päivystystoiminnasta (lähitapaaminen)
  • la 20.1. klo 9-15: Lapsuus ja nuoruus kehitysvaiheina (verkkokoulutus)
  • la 3.2. klo 9-15: Koulutus puhelinpäivystäjiksi ryhtyville (lähitapaaminen)
  • ke 7.2. klo 17-20: Koulutus chat-päivystäjiksi ryhtyville (lähitapaaminen)
  • to 21.3. klo 17-20: Peruskurssin päätösilta (lähitapaaminen)

Jyväskylä
Seuraava kurssi järjestetään syksyllä 2024.

Helsinki
Helsingin seuraava peruskurssi järjestetään alkuvuodesta 2024. Kurssi on täynnä!

Päivystystyön koordinaattori Krista Järvimäki
p. 075 3245 504, 050 572 3504 krista.jarvimaki(at)mll.fi