Hoppa till innehållet

Skolfreden

Skolfredsprogrammet är organiserat av Folkhälsan, Finlands Föräldraförbund, Mannerheims Barnskyddsförbund, inrikesministeriets polisavdelning och Utbildningsstyrelsen. Idén med programmet är att åstadkomma en skoldag och ett skolår som är trygga i psykisk, fysisk och social bemärkelse. Det centrala är skolelevernas andel i processen. Målet är att främja samhörighetskänslan och en god atmosfär på skolan. Förhoppningen är att ingen blir mobbad, att ingen blir lämnad ensam och att varje elev kan känna sig som en accepterad och viktig del av skolsamfundet.

Skolfreden för läsåret 2022-2023 utlyses i Joensuu 17.8.2022 klockan 10.

Testa hurdan du är som hjälpare

Ett av syftena med Skolfreden är att skapa en tolerant och trygg atmosfär i skolan så att var och en blir hjälpt och uppmuntrad. Med detta test kan du fundera på hur du själv skulle handla om du såg att någon behövde hjälp. Gör testet på Nuortennetti och se hurdan du är som hjälpare!

Gör testet

Vad är Skolfreden?

Idén med skolfredsprogrammet är att åstadkomma en skoldag och ett skolår som är trygga i psykisk, fysisk och social bemärkelse. Det centrala är skolelevernas andel i processen. Målet är att främja samhörighetskänslan och en god atmosfär i skolan. Förhoppningen är att ingen blir mobbad, att ingen blir lämnad ensam och att varje elev kan känna sig som en accepterad och viktig del av skolsamfundet.

Skolfredsprogrammet

En trygg skola

Rätten till en trygg studiemiljö är definierad i skollagen. Begreppet trygg skolmiljö inbegriper både fysisk, psykisk och social trygghet. En trygg skola bygger på ett samarbete mellan elever, föräldrar, lärare och skolans övriga personal.

En trygg skola

Dagisfred

Syftet med Dagisfred är att förebygga mobbning och ensamhet bland barn redan i tidig ålder. Daghemmen är i nyckelposition då det handlar om att stärka barns relationer till varandra. Konceptet Dagisfred ska ytterligare stärka daghemmens arbete med respekt, delaktighet och trygghet.

Dagisfred

I samarbete med

Tillbaka till toppen