Osio 2. Tulevaisuuslukutaito

Harjoitellaan tulevaisuuden valintoja luovasti ja kriittisesti aikaseikkaillen.

Tässä osiossa pohdit mitä tulevaisuuslukutaito tarkoittaa. Lisäksi oivallat, kuinka Aikaseikkailu-kerhon aikana voit edistää tulevaisuuslukutaitoa. Syventävässä osiossa saat käsityksen tulevaisuustietoisuuden eri osa-alueista ja pohdit tulevaisuuteen liittyviä mahdollisuuksia oman työsi kannalta.

Kun lapsi kysyy, antaudu keskusteluun.
LUKUVINKKI: Näin rakennat lapsen luottamusta tulevaisuuteen Lapsemme-lehti 18.9.2020

Mitä tulevaisuuslukutaito tarkoittaa?

Tulevaisuuslukutaidolla tarkoitetaan kykyä ajatella tulevaisuutta luovasti ja kriittisesti. Tehdä tulevaisuuteen vaikuttavia valintoja ja päätöksiä ajattelun perusteella.

Kun sinulla on tulevaisuuslukutaitoa, olet luottavaisempi tulevaisuuden suhteen ja ymmärrät omien tekojesi ja valintojesi merkityksen tulevaisuuden kannalta. Sinulla on kykyä osallistua yhteisen tulevaisuuden rakentamiseen.

Tulevaisuuslukutaito on jokaisen lapsen ja aikuisen oikeus. Tulevaisuuslukutaidon kehittäminen kasvatusympäristössä mahdollistaa lapsen osallistumisen oman ja yhteisen tulevaisuuden muodostamiseen.

Turun yliopiston Tulevaisuudentutkimuskeskuksen koulutusasiantuntija Maija Mäki tiivistää tulevaisuuslukutaidon käsitteen näihin kolmeen olennaiseen asiaan. Tutustu näihin alla olevan kuvakarusellin avulla.

LUKUVINKKI: Turun yliopiston Tulevaisuudentutkimuskeskuksen koulutusasiantuntija Maija Mäki Miksi tarvitsemme tulevaisuuslukutaitoa? 2020

Tulevaisuus Aikaseikkailu-kerhossa

Aikaseikkailu-kerhossa nimensä mukaisesti leikitään ajalla. Tulevaisuutta käsitellään monin eri keinoin, mikä tarjoaa lapsille mahdollisuuden tulevaisuuslukutaidon harjoittelemiseen ja vahvistamiseen.

Tulevaisuuteen sukelletaan kuunnellenluodenoppienyhdessä tehden ja seikkaillen.

Alhaalla on esimerkin kerhovihon aukeamasta. Klikkaamalla kuvan info-merkkejä saat lisätietoa, kuinka toiminnot tukevat tulevaisuuslukutaitoa.

Ei ole niin tärkeää laatia listoja ja luetteloita tulevaisuudessa vaadittavista kyvyistä, taidoista, ominaisuuksista, joita olisi nyt pyrittävä kiireen vilkkaa opettamaan. Tärkeää on sen sijaan se, että niin opettaja kuin oppilaskin kykenee elämään murroksessa, olemaan kotonaan muuttuvassa maailmassa, hallitsemaan omaa elämäänsä ja suunnittelemaan sen käänteitä, ja ennen kaikkea olemaan pelkäämättä globaaleja katastrofeja ja muutosta ja olemaan onnellinen ja tasapainoinen yllättävienkin muutosten edessä.

Tulevaisuudentutkimuksen uranuurtaja, dosentti Anita Rubin
LUKUVINKKI: Tulevaisuuskasvatus ja opettajan haasteet, 2004

Tehtävä

Mahtavaa, nyt tiedät pääpiirteet tulevaisuuslukutaidosta. Testaa parin kysymyksen avulla, mitä sinulle jäi mieleen. Valitse oikea vaihtoehto.

Yhteenveto

Ennen kuin siirryt seuraavaan osioon pelillisyyden ja leikillisyyden pariin, suosittelemme, että käytät vielä hetken syventävän osion parissa tutustuen tulevaisuustietoisuuteen.

Syventävä osio

Tulevaisuustietoisuus

HUOMIO: Tutustu syventävään osioon heti tai palaa aiheeseen silloin, kun se on sinulle ajankohtainen.

Turun yliopiston Tulevaisuudentutkimuskeskuksen koulutusasiantuntija Maija Mäki avaa videolla (11:33 min) tulevaisuustietoisuutta.

Pohdi videota katsoessasi seuraavia asioita:

1. Miten itse hahmotat tulevaisuutta?
  2. Mitkä tietoisuuden osa-alueet ovat vahvuuksiasi? Mitä osa-alueita haluaisit kehittää?

Video sisältää tekstityksen.

Maijan antamat vinkit

Opiskelumahdollisuuksia

Yhteenveto

• Tulevaisuustietoisuus on ihmislajeille tyypillistä ja tuottaa meille merkityksellisyyden kokemusta.
  • Tulevaisuustietoisuus voidaan jakaa viiteen osa-alueeseen, joiden avulla voi pohtia omaa näkemystään tulevaisuudesta.
  • Aikakäsitys: Ymmärrys huomisesta on tulevaisuustietoisuuden edellytys.
  • Toimijuus: Ymmärrys mihin voidaan vaikuttaa ja mihin ei.
  • Avoimuus (vaihtoehdoille): Kyky kyseenlaista olemassa olevia ”totuuksia” ja kyky nähdä muutoksen aiheuttamia mahdollisuuksia.
  • Systeemisyys: Ymmärrys syy- ja seuraussuhteista ja maailman kompleksisuudesta.
  • Vastuullisuus: Ymmärrys muuttaa maailmaa paremmaksi paikaksi meille kaikille – ei vain itsellemme.