Hoppa till innehållet

Lekdagen firas i år genom att leka ute i naturen

Den nationella Lekdagen firas i år lördagen den 24 april. Detta år är dagens tema Naturnära lek. Med temat vill man uppmuntra användningen av närmiljön som lekplats både på landet och i staden, eftersom naturen inspirerar till lekar på många olika sätt.

Den nationella Lekdagen lyfter fram lekens betydelse för alla oavsett ålder. Leken betonas inte tillräckligt i vårt samhälle – därför är det skäl att fira den varje år med en egen temavecka. Syftet med Lekdagen är att inspirera människor i olika åldrar att leka och att ge glädje åt människor i alla åldrar.

– I år finns det ett klart behov av den glädje som Lekdagen för med sig. Folk vill ha annat att tänka på än coronan, och då är lekar en bra lösning. Lekar är i sin enklaste form ett sätt att dela med sig av gemensam glädje och att få dela gemensam glädje är hoppingivande. Det behöver vi säkert alla just nu, säger Lekdagens koordinator Eevamaija Paljakka.

Den nationella Lekdagen firas lördagen den 24 april. Hela denna vecka, 19–25.4.2021, firas temaveckan för att sprida lekens glädjebudskap runt om i Finland.

Några stora evenemang på Lekdagen kan man inte ordna överallt i år, men organisationer på olika håll i Finland har varit intresserade av att utveckla sådan verksamhet som lämpar sig i dagens läge på tiotals orter.

– Den nationella Lekdagen organiseras av ett stort nätverk med över 40 aktörer. Evenemangen arrangeras av nätverkets fältorganisationer som har visat beundransvärd uppfinningsrikedom för att ordna coronasäkra program på Lekdagen. Bland de evenemang som publicerats på Lekdagens webbplatser finns till exempel olika former av naturstigar och pysselställen, som små grupper på egen hand kan prova på, säger Eevamaija Paljakka.

På grund av coronaläget kan det dock hända att det sker ändringar i planerna i sista minuten. Utöver att prova på färdiga orienteringsspår kan Lekdagen också firas i den egna närmiljön t.ex. med olika gårdslekar och gårdsspel eller t.ex. genom att man spelar mobilspelet Glädjesökande som utvecklats för Lekdagen. Tips om hur ni kan fira dagen på egen hand finns på Lekdagens webbplats.

Ni kan visa att ni deltar i Lekdagen genom att göra en nallekedja och hänga upp den i ert fönster. På lekdagens webbplats finns en modell för en nallekedja som kan användas antingen som schablon eller som mall för en egen nallekedja. Med hjälp av schablonen kan ni klippa en nallekedja av olika slags papper eller papp och i olika färger. Eller så kan ni skriva ut nallarna på vitt papper och sedan måla eller färga nallarna.

– Den färdiga nallekedjan kan enkelt vikas så att den ryms i ett kuvert och sedan kan ni skicka den till mor/farföräldrar, vänner eller andra släktingar som bor långt borta. Därigenom kan ni förmedla lekglädjen också till de närstående som vi just nu inte kan träffa, säger Paljakka.

I sociala medier kan ni dela en bild av den nallekedja som ni fäst i fönstret tillsammans med hashtaggen #NalleKedjan och #Lekdagen2021.

koordinator Eevamaija Paljakka, eevamaija.paljakka(a)mll.fi, tfn 050 438 0557
informatör Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, tfn 040 580 2393

Lekdagen vill att vuxna och barn genom lekar tillbringar avkopplande tid tillsammans varje dag om året. Lekdagen-programmet främjar lek på många olika sätt och ger bl.a. mångsidig information om lekar, samlar in kunskap om lektraditioner samt uppmuntrar människor att vara lekfulla.