Hoppa till innehållet

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

En ökning med 29% av kontakterna i nätbrevstjänsten under 2023 indikerar att fler barn och unga söker stöd via detta forum. För många är nätbrevstjänsten det första stället där de vågar öppna upp om sina känslor och upplevelser. Tjänsten används i första hand av 12–17-åringar och för många som tar kontakt är brevväxlingen ett långvarigt stöd. De vanligaste ämnena i nätbrevstjänsten berör psykisk hälsa, t.ex. depression, ångest och självskadebeteende, samt kamratrelationer, fritid och skola.

De vanligaste samtalen i Barn- och ungdomstelefonens telefontjänst berör ensamhet i vardagen och frågor kring sex och sexualitet. Största delen av samtalen kommer från barn och unga under 15 år. Speciellt barn i lågklasser visar ett starkt behov av vuxet sällskap efter skoldagen.

Diskussioner kring psykisk ohälsa har också ökat under det senaste året, och Barn- och ungdomstelefonen har blivit en plats där unga kan uttrycka sina känslor utan rädsla för konsekvenser, vilket kan vara avgörande för många som tar kontakt.

Kontakterna till Barn- och ungdomstelefonen sker på varierande sätt och ibland krävs användning av humor eller fantasi för att våga diskutera känsliga ämnen. Att välkomna olika ämnen och kommunikationsstilar är en del av hur Barn- och ungdomstelefonen skapar en trygg miljö som främjar öppenhet och förtroende.

Det är inte ovanligt att barn ringer och spelar upp scenarier som handlar om t.ex. sexuella övergrepp eller mobbning. Genom att ta även de mest fantasifulla berättelserna på allvar och möta barn och unga i fantasins värld, uppmuntras de att modigare ta kontakt och våga prata om känsliga ämnen. Detta ger dem även en möjlighet att bearbeta händelser som kanske inte ens har hänt och ger personen verktyg för att hantera eventuella framtida situationer.

– Vi har fantastiska volontärer som lyckas skapa diskussion med barn och unga på deras nivå. Vi tar inte ställning till om det som barnet eller den unga berättar är sant eller inte. Det vi hör är behovet att diskutera ämnet som kommer till tals, oberoende sätt att ta kontakt, berättar Sofie Railila, jourkoordinator för Barn- och ungdomstelefonen.

Positiva reaktioner från barn och unga själva visar vikten av att erbjuda en plats där de kan bearbeta ämnen och händelser även i förebyggande syfte.

Barn- och ungdomstelefonen består av både en telefonlinje och en nätbrevstjänst, dit många barn och unga vänder sig för att hitta sällskap, underhållning och stöd för sina tankar och känslor kring olika ämnen i sina liv. Tjänsterna är gratis, anonyma och konfidentiella vilket innebär att många vågar ta kontakt om även känsliga ämnen.

Barn- och ungdomstelefonens samtalstjänst är tillgänglig fyra dagar i veckan på numret 0800 96 116 med utökade öppettider sedan februari och har därmed öppet måndag-tisdag kl. 14-17 samt onsdag-torsdag kl. 14-20. Nätbrev kan skickas dygnet runt på adressen skriv.mll.fi och besvaras inom en vecka. Tjänsterna är tillgängliga för alla upp till 25 år.

Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin raportti 2023 (på finska)

För mer information

• Sofie Railila, jourkoordinator på Barn- och ungdomstelefonen, sofie.railila@mll.fi, tel. 050 4146 322
  • Ronja Quagraine, jourkoordinator på Barn- och ungdomstelefonen,  ronja.quagraine@mll.fi.   tel. 050 4617 743