Hoppa till innehållet

Barn- och ungdomstelefonen är öppen superlänge under den internationella barndagen

Mannerheims barnskyddsförbund uppmärksammar den internationella barndagen, fredagen den 20.11 genom att hålla Barn- och ungdomstelefonen undantagsvis öppen kl. 12–21. Alla barn har rätt till att få uttrycka känslor och åsikter samt få svar på frågor som berör dem. Barn som tillhör en minoritet har även rätt till sitt eget språk.

Barn- och ungdomstelefonen har erbjudit svenskspråkiga barn samtalsstöd på deras eget modersmål sedan maj 2020. Till Barn- och ungdomstelefonen får barn och unga ta kontakt oavsett ärende.

Under coronatiden har ensamhet hörts mycket i våra kanaler, och därför är det viktigt att sprida ut ordet om att en svenskspråkig samtalstjänst finns där för den som vill prata.

– Vi vet att det inte alltid är enkelt att ringa och berätta om sina ärenden, därför erbjuder vi barn och unga också att ta kontakt via vår nätbrevstjänst, berättar Sofie Railila som är jourkoordinator för Barn- och ungdomstelefonen.

Att kontakta Barn- och ungdomstelefonen eller nätbrevstjänsten är alltid gratis, anonymt och konfidentiellt. Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 och har vanligtvis öppet måndag-onsdag kl. 14–17 samt torsdagar kl. 17–20.

Närmare information
jourkoordinator Sofie Railila, sofie.railia(a)mll.fi, tfn 050 4012 607