Hoppa till innehållet

Barn- och ungdomstelefonen har öppet hela sommarlovet

Barn- och ungdomstelefonen som upprätthålls av Mannerheims Barnskyddsförbund fortsätter att finnas till för barn och unga även om skolorna stänger för sommaren.

Barn- och ungdomstelefonen betjänar på numret 0800 96 116 under samma öppettider som tidigare; må-ons kl. 14-17 samt to kl. 17-20. Nätbrevstjänsten är öppen dygnet runt på adressen skriv.mll.fi (länk finns nedan).

Barn- och ungdomstelefonen samt nätbrevstjänsten är anonyma och gratis tjänster. Samtalen är alltid konfidentiella och besvaras av vuxna volontärer som genomgått MLL:s utbildning.

MLL:s svenskspråkiga Barn- och ungdomstelefon har nyligen firat sin ettårsdag och besvarade under det första verksamhetsåret på över 1000 samtal. I Barn- och ungdomstelefonen välkomnas alla sorters samtal, och det budskapet har även nått fram till barn och unga. Oavsett om ett samtal handlar om hobbyer eller psykiskt illamående är det lika värdefullt.

I Barn- och ungdomstelefonen behöver ett barn aldrig bedöma ifall deras ärende är tillräckligt viktigt för att berättas. “Vill man prata med en trygg vuxen som stöder och har tid att lyssna, är Barn- och ungdomstelefonen en optimal plats att kontakta”, berättar jourkoordinator Sofie Railila.

Barn och unga använder tjänsten för att berätta eller fråga om saker som intresserar eller tynger dem. Under året har barn och unga själva speciellt lyft upp ämnen som ensamhet, psykisk ohälsa och frågor gällande sex och sexualitet till diskussion både i samtalen och breven.

Jourkoordinator Sofie Railila sofie.railila (a) mll.fi, p. 050 401 2607
Informatör Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393