Hoppa till innehållet

Tävlingar och frågesporter för ökad gemenskapskänsla

Syfte: att eleverna i en klass får göra något roligt tillsammans på ett sådant sätt att alla får vara med
Målgrupp: eleverna
Deltagare: elever, vänelever som lekledare
Förberedelser: whiteboard/krittavla, tusch/krita att rita med, tidtagarur, ordbok

Klassen delas in i två lag. Det ena laget väljer ut ett ord ur ordboken som någon i det andra laget sedan ska illustrera på tavlan.

Tidtagaruret ställs in på 30 sekunder (eller annan överenskommen tid), och lagkamraterna till den som ritar har så lång tid på sig att gissa vilket ord bilden föreställer. Poäng utdelas om laget gissar rätt inom den givna tidsramen. Därefter får det andra laget försöka. Det är önskvärt att också lärarna deltar!

Syfte: att eleverna lär känna lärarna bättre genom att lärarna berättar något om sig själva
Målgrupp: elever och lärare
Deltagare: elever och lärare
Förberedelser: Kahoot!/anslagstavla/infoskärm

I december är det dags för en frågesport om skolans lärare. Frågesporten kan ordnas på Kahoot! eller genom att en ny fråga läggs upp varje dag på en anslagstavla eller infoskärm. Exempel på frågor: Vad heter Mattis katt? Hur många barn har Erja? Hur många år har Anna varit lärare i vår skola? Vilket var Simos favoritämne i skolan? Alla lärare som vill vara med kan bidra med en fråga om sig själva.

Svaren lämnas in till vänelever eller tutorer, som lottar ut små vinster bland dem som svarat rätt.

Tillbaka till toppen