Hoppa till innehållet

Tips för välmående

Som tema för januari har eleverna valt idrott och hälsa. Elever från Kajaanin lukio har sammanställt en lista över användbara webbplatser som kan vara till hjälp då teman med anknytning till idrott och hälsa diskuteras med elever.

Temat idrott kan behandlas bland annat genom att

• bjuda in lokala idrottsföreningar så att de får presentera sin verksamhet
  • erbjuda ett utbud av aktiviteter, till exempel möjlighet att testa olika idrottsgrenar
  • ordna en idrottsdag för hela skolan
  • erbjuda organiserad fysisk aktivitet under rasterna, till exempel under ledning av vänelever eller rastvakter.

Läs om rekommendationer kring fysisk aktivitet för barn och ungdomar

Följande tips hänför sig till temat näring:

• För en kostdagbok som ett led i strävan efter ökat välbefinnande.
  • Låt elever och studenter påverka skolans lunchmeny.
  • Försök minska matsvinnet i skolan. Samarbeta med matsalspersonalen och delta till exempel i matsvinnsveckan i maj!
  • Gör en utställning för att illustrera mängden socker i olika livsmedel.
  • Fundera på vad en hälsosam frukost bör innehålla. Hurdant bör då ett mellanmål vara?

Besök Marthaförbundets webbplats

Ordna föräldramöten kring dessa teman eller en temadag kring välbefinnande för hela skolan. Bjud med era samarbetspartner, bland annat lokala idrottsföreningar.

Använd er av uppsökande ungdomsarbete för att organisera vardagen!

Tillbaka till toppen