Työharjoittelu MLL:ssä – Paluu juurille ja askel kohti tulevaisuutta
Viime talven kolmen kuukauden harjoitteluni Mannerheimin Lastensuojeluliitossa on ollut erityinen.
Viime syksynä harjoittelupaikkoja miettiessäni nousi MLL heti mieleeni, sillä se on ollut osa monen – myös minun – lapsuutta. Muistan, kun kotonamme kävi MLL:n lastenhoitaja ja kuinka kannoin ylpeänä “Lapset ensin” -paitaani. Harjoittelu järjestössä, joka on vahvasti läsnä suomalaisessa lapsiperhearjessa, tuntui entistä luontevammalta ajatukselta.
Matkani korkeakouluopiskelijaksi ei ollut suoraviivainen. Valmistuin ylioppilaaksi vuonna 2013, mutta suunta oli pitkään epäselvä. Vuosien myötä oma polku alkoi hahmottua, ja syksyllä 2022 aloitin yhteisöpedagogin opinnot Humanistisessa ammattikorkeakoulussa 28-vuotiaana.
Samana vuonna sain myös ADHD-diagnoosin, joka avasi silmäni kouluaikojeni haasteille ja auttoi ymmärtämään, miksi vahvuuksieni tunnistaminen oli ollut vaikeaa. Nyt 30-vuotiaana tiedän löytäneeni oman polkuni ja että jokainen mutka matkalla on ollut arvokas osa kasvuani.
Kolmen kuukauden aikana tutut piirrosukot eivät vain siirtyneet t-paidasta kahvikuppiin, vaan olen oppinut paljon viestinnästä ja verkostotyöstä! Olen muun muassa arvioinut MLL:n mediakasvatusaiheisia verkkosivuja, tuottanut koosteita nuorten käyttämistä sosiaalisen median palveluista, osallistunut digitaalisiin ympäristöihin liittyviin seminaareihin ja suunnitellut somejulkaisuja.
Mieleenpainuvimpia kokemuksia ovat olleet MLL:n tapahtumat, kuten Lapset mukaan töihin -päivä, Lasten itsenäisyyspäivän juhla Oopperatalolla sekä opetus- ja kasvatusalan Educa-messut. Lisäksi pääsin mukaan Digitutkijoiden työpajoihin neljäsluokkalaisten parissa, mikä oli inspiroivaa niin suunnittelun kuin toteutuksen näkökulmasta.
Tulevaisuus tuo varmasti mukanaan monia muutoksia järjestötyöhön: digitalisaatio, sosiaalisen median vaikutus sekä yhteiskunnan muuttuvat tarpeet luovat sekä mahdollisuuksia että haasteita.
Mediakasvatus, johon olen harjoitteluni aikana syventynyt, on tästä hyvä esimerkki: lapset ja nuoret tarvitsevat yhä enemmän tukea median käyttöön ja digitaalisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Samalla nopeasti muuttuva maailma edellyttää neuroystävällisten työympäristöjen ja moninaisuuden huomiointia.
Opiskelijoiden ottaminen harjoitteluun on mielestäni erittäin hyödyllistä. Harjoittelupaikka saa tuoreita ajatuksia, kun opiskelijat tuovat mukanaan uusia näkökulmia ja energiaa. Samalla opiskelijat saavat arvokasta työkokemusta ja näkevät, miten teoria kohtaa käytännön – se auttaa suunnistamaan kohti tulevia työmahdollisuuksia.
Opiskelijan näkökulmasta rohkaisevinta harjoittelussani on ollut kokea, kuinka ymmärtäväisesti MLL:n työyhteisö on suhtautunut erityisyyteeni ja tukenut ammatillista kasvuani. Aluksi jännitin erityisesti teknologian käyttöä, sillä se ei ole koskaan ollut vahvuuteni, mutta sain siihen opetusta ja tukea. Opin, kuinka tärkeää on työskennellä ympäristössä, jossa tuetaan kehittymistä ja jossa avoimuus omista tarpeista ja haasteista nähdään voimavarana.
Harjoitteluni MLL:ssä on vahvistanut uskoani siihen, että jokaisella on oma tiensä unelmauralleen, eikä oikeaa reittiä ole olemassa. Haluankin rohkaista erityisesti kanssaopiskelijoita astumaan mukavuusalueensa ulkopuolelle ja luottamaan siihen, että oppiminen on mahdollista missä elämänvaiheessa tahansa.
Kuva Digitutkijat-työpajasta: Jani Laukkanen
Minerva Rossi
toimi harjoittelijana MLL:ssa keväällä 2025