10-vuotias heittäytyy maahan ja kieltäytyy liikkumasta

Nimetön

Olen tapaillut 1,5 vuotta miestä jolla on 10-vuotias tytär. Tyttö on ainokainen ja vanhemmat ovat eronneet useita vuosia sitten. Vanhempien välit ovat hyvät ja lapsi asuu molempien vanhempien luona. Lapsi vaihtaa kotia vanhempien työvuorojen mukaan eli ei välttämättä ole esim viikkoa kerralla yhden vanhemman luona vaan vaihdot ovat lyhyempiä. Minusta tytär saa paljon huomiota sekä vanhemmiltaan että muilta läheisiltä.

Minua vaivaa suuresti se, että aina kun lähdemme kävelylle, retkelle tms, jossain vaiheessa tyttö kieltäytyy liikkumasta, heittäytyy maahan (lumihankeen, pyörätielle yms.). Tästä seuraa isän taholta pitkällinen maanittelu ja suostuttelu. Jossain vaiheessa tyttö sitten liikkuu jonkin matkaa ja sama toistuu useasti kunnes päästään kotiin. Minulla on itselläni 2 lasta jotka ovat kyseistä tyttöä nuorempia. Lapseni ovat käyttäytyneet vastaavalla tavalla joskus uhmaiässä.

Minua suututtaa tytön käytös, koska me muut sitten odottelemme että tyttö suostuu liikkumaan. Tämä asia kiristää myös miehen ja minun välejä, koska en pysty olemaan suuttumatta tuosta käytöksestä. Koitan olla näyttämättä suuttumistani tytölle mutta mies kyllä sitten saa aiheesta kuulla. En haluaisi lähteä mihinkään pidemmille yhteisille reissuille kun tuo käytös kiristää hermojani kovasti. Mies toteaa että minä olen aikuinen ja hän ei ymmärrä miksi suutun lapsen käytöksestä, hänhän on vasta lapsi. Tästä alkaa tulemaan jo minun ja miehen välille isompikin ongelma kun minä suutun asiasta ja hän pyytää minua käyttäytymään kuin aikuinen ;) .

Ymmärtäisin jos tyttö olisi 3 vuotias ja en varmaan silloin hermostuisi mutta 10-vuotias menee kyllä minulla kovasti yli.

Miten tuossa kiukuttelutilanteessa pitäisi toimia? Pitääkö minun vain hyväksyä, että tyttö käyttäytyy noin vai olisiko jo ok lähteä omien lasten kanssa pois tilanteesta ja jättää nuo kaksi setvimään keskenään tuota? Miten tuosta ikävästä käytöksestä pääsisi eroon? En voi käsittää että noin iso tyttö käyttäytyy noin, tuntuu jo nololtakin että tuon ikäinen heittäytyy maahan koko kansan eteen.

Ymmärrän että tyttö kaipaa huomiota mutta miten saada tuo ei toivottu käytös loppumaan?

Hei Neuvoton
Aika lapsellista käytöstä 10-vuotiaalta tosiaan! Miesystäväsi ehkä kärsii huonosta omastatunnosta tytön suhteen kun suostuu tyttärensä pompotettavaksi. Minulla tulee mieleen kaksi ehdotusta: Otatte mukaan lastenrattaat, joihin tyttö voi mennä kun ei jaksa liikkua. Luulisi että rattaissa kulkeminen on pitemmän päälle sekä tyttärestä että hänen isästään turhan hassua. Jos rattaat on liian radikaali toimintamalli,niin ehdotan että seuraavalla kerralla vilkutat iloisesti ja sanot Minä menen jo edeltä, nähdään perillä/kotona sitten. Sinulla ei mielestäni ole mitään syytä osallistua tytön ja isän väliseen kohtaukseen eikä kannata suuttua kummallekaan. Riitelemällä tytön tai miesystäväsi kanssa asiasta olet suotta mukana tytön projektissa. Vaali iloista mieltäsi ja suhdetta miesystävääsi.

Hei :),

kiitos vastauksestasi. Ajattelinkin toimia tulevan hiihtoloman aikaan juurikin noin, että lähden lasteni kanssa jatkamaan matkaa, isä ja tytär saavat tulla sitten perässä :).

Vastaa aiheeseen: 10-vuotias heittäytyy maahan ja kieltäytyy liikkumasta

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.