Nimetön

Meillä on ihastuttava ja suloinen juuri 4 täyttänyt tytär, jolle sosiaaliset tilanteet muiden lasten kanssa ovat haastavia. Aikuisten seurassa on todella rohkea ja jopa riehakas, mutta ei uskalla lähteä leikkiin tuttujenkaan lasten kanssa, on koko ajan todella varautunut. Lapsi tarraa koko ajan vanhempiinsa.

Olemme käyneet kerhoissa ja muskarissa ja näemme joka päivä muita lapsia. Tytöllä on myös pienempi sisarus, jonka kanssa tulee toimeen. Kavereille ei suostu menemään yksin ja kerhossa kuulemma katselee sivusta muiden leikkejä. On todella uuvuttavaa olla itse koko ajan mukana leikissä ja miettiä etukäteen, että kuinkakohan neiti taas pärjää.

Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Nimetön

Meillä on myös saman ikäinen tyttö, joka käyttäytyy muiden lasten seurassa kuvailemallasi tavalla. Hänellä on kaksi vanhempaa sisarusta, jotka ovat leikkineet toisten lasten kanssa pienempänä ihan tuosta vain. Olen ajatellut, että asia liittyy temperamenttiin. Tarkkailija-luonne.
Tyttö käy päiväkodissa ja siellä leikkii ainoastaan yhden lapsen kanssa ja muuten tarkkailee toisten leikkejä. Hakiessani häntä päiväkodista, tyttö leikkii aina päiväkodin pihassa itsekseen. Yritän ajatella, että meitä moneksi.

Vastaa aiheeseen: 4-vuotiaan sosiaaliset haasteet

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.