Nimetön

Voiko lastenkotiin sijoittamisesta todella olla apua ja hyötyä nuorelle?
Tuttavani 16-vuotias vietiin lastenkotiin. Nuori on ollut täysin raitis, ei rikoksia, ei jengejä. Nuoren ongelma on ollut liika tietokoneella istuminen ja yövalvominen. Yläasteella nuori opiskeli ahkerasti ja todistus täynnä 10 ja 9, mutta nyt syksyllä aloitettu lukio jäi kesken motivaation kadottua.
Voiko lastenkoti todella auttaa?
Olen huolissani nuoresta ypöyksin oudossa paikassa vailla läheisten seuraa ja tukea. Lastenkodeista usein karkaillaan ja siellä on käsittääkseni myön huumeongelmaisia ja rötösteleviä nuoria, vaikka onkin asiantuntijoita ja ammattiauttajia käytettävissä.
Mitä jos nuori ajautuu lastenkodissa saadun seuran myötä rikoksiin tai päihteiden käyttöön?
Lastenkotiin vieminen tuntuu aika rajulta ratkaisulta, kun kuitenkin tällä nuorella on ollut koti, jossa hänestä on pidetty huolta ja hänestä välittävä aikuinen on ollut lähellä.

Nimetön

Hei! Karultahan se kuulostaa. Lastenkoti tai nuorisokoti voi kuitenkin olla ihan hyvä juttu. Yleensä sovitaan yhdessä vahempien ja nuoren kanssa tietty jakso esim. kuukausi tai kaksi, jonka nuori siellä viettää ja saa ammattiapua. Perhe voi käydä keskuteluissa myös ja nuori lomilla kotona. Yhteyksiä kotiin ei suinkaan katkaista. Joskus riittää luhytkin jakso saamaan asiat parempaan järjestykseen, joskus tarvitaan pitempi aika.

Nimetön

Hei! Tosi karuja paikkoja ainakin villamiina, jossa ei asioihin puututa ja lapset voidaan viedä väkisin kouluun ja olla siellä vahtimassa koko päivä.Kyllä tusta hommasta jää lapselle sellaiset traumat ,että ei kehtaa enää kavereita nähdä, että tällainen perhekoti villamiina on

Vastaa aiheeseen: apu lastenkodista?

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.