Ekaluokkalaiselle tukea kun toistamiseen ystävyys katkeaa

Nimetön

Miten voin tukea lastani, kun jo toisen kerran paras ystävä hylkää? Sydän särkyy. Lapsella oli ennen hyvä ystävä, joka alkoi pikku hiljaa käyttäytymään yhä viileämmin kunnes oli selvää ettei enää ollut kiinnostunut lapseni seurasta. Lapseni sai uuden parhaan kaverin, mutta nyt tämäkin on estänyt julmasti useasti lastani tulemaan välituntileikkiin mukaan. Yritän parhaani ja luoda toivoa mutta itku kurkussa halailen häntä. Hänellä ei ole montaa kaveria muutenkaan, ja joskus kun pyydämme jotain harrastuskavereita meille, heitä ei näy.

Nimetön

Pienillä lapsilla ja alakoululaisilla parhaat kaverit vaihtuvat toisinaan tiheään. Se on tavallista, vaikkakin usein tosiaan kova paikka lapselle.

Jos välitunneilla tapahtuu kiusaamista jonkun säännönmukaisena ulkopuolelle jättämisenä, aikuisen on asiaan syytä puuttua. Ota asia esiin vaikkapa opettajan kanssa ja kysy, miltä välitunnit ja lapsesi olo koulussa hänen silmissään näyttää.

Joskus me aikuiset peilaamme omia aikaisempia kokemuksiamme lapsiimme, ja siten esim. lapsen kaverin ”hylkääminen” voi ollakin sinulle isompi asia kuin lapsellesi. Tässä lapsesi opettaja voi sinua kenties myös rauhoittaa ja auttaa, jos koulussa kaikki menisikin ihan hyvin.

Et voi ottaa askelia lapsesi puolesta, mutta voit kannustaa ja rohkaista häntä olemaan aktiivinen ja hakeutumaan kavereiden seuraan. Voit myös toimia sylinä ja säiliönä, kun häntä harmittaa, kuten kerrotkin häntä halailleesi. Jos pystyt pysymään rauhallisena ja olemaan liiaksi menemättä tunteella asiaan mukaan luulen, että autat lastasi parhaiten. Hänen on lopulta itse luotava ja pidettävä ihmisssuhteensa, ja myös opittava pettymään ja selviytymään niistä. Lapsuus on harjoittelua aikuisuutta kohti.

Voitte myös keskustella siitä, mitä ystävyys ja kaveruus on. Millainen on hyvä kaveri, miksi joskus kaverisuhteet loppuvat jne. Voit myös kertoa omia kokemuksiasi omasta lapsuudestasi: miten olet joskus kokenut yksinäisyyttä, mutta sitten taas löytänyt uuden ystävän.

Pyri luomaan lapsellesi turuvallisuuden tunnetta siitä, että vaikka joskus kaverisuhteet loppuvat, hän ei ole huono. Näin vain joskus käy kaikille. Silti kannatttaa uskoa ystävyyteen ja rakkauteen maailmassa. Elämä kantaa.

Hyvää syksyä sinulle ja lapsellesi!

Nimetön

Ilmoita asiasta kouluun. Välituntileikkeihin pitäisi kaikki ottaa tasapuolisesti mukaan. Onko lapsesi sosiaaliset taidot ok? Osaako leikkiä ryhmässä, mikä on mielestäni pienillä lapsilla luonteva tapa olla välituntisin. Harrastuksiin kannattaa tällaisessa tilanteessa panostaa ja etenkin esim joukkuelajeihin, joista saa sekä paljon kavereita että oppii olemaan osana ryhmää :)

Vastaa aiheeseen: Ekaluokkalaiselle tukea kun toistamiseen ystävyys katkeaa

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.