Nimetön

Vanhempani erosivat n.vuosi sitten. Ero tuli aika nopeasti ja he muuttivat erilleen. Äitini jäi asumaan pikkuveljeni kanssa kotiimme ja isä hommasi oman kodin, läheltä. Äiti kuitenkin löysi uuden miehen aika nopeasti (tämän miehen kanssa he olivat tunteneet jo lapsuudesta asti ja lähentyneet isän ja äidin huonojen välien takia). Aikaa kului.. Muutoksia oli paljon. Pikkuveljeni aloitti 1-luokan koulussa. Kului n. puolivuotta aikaa, ja äiti alkoi puhua muutosta tämän uuden miehen luokse (toiselle paikkakunnalle, matkaa n.parisataa kilometriä). Muutto tapahtui hitaasti ja pikkuveljelleni kerrotiin asiaa jo etukäteen. Hän vaikutti ottavan asian ihan hyvin. Muutto eteni ja äitini on nyt muuttanut asumaan toiselle paikkakunnalle. Viikot isän luona ja viikonloput/lomat äidin luona. Veljeni jäi asumaan isän luokse. (ajatus tässä oli, että veli muuttaa äidin luo kun siirtyy 2-luokalle koulussa). Veljelle on nyt puhuttu moneen kertaan muutosta äidin luokse.. ja siitä kuinka hän käy isänsä luona, kavereiden sekä minun , siskonsa luona viikonloppuisin ja lomilla. Ja siellä toisella paikkakunnalla aloittaa uudessa koulussa 2-luokalla, äidin luona asuen. Aluksi veli otti tämän hyvin, ja sanoi että juu, kyllä hän haluaa. Mutta sen ajan lähestyessä.. mieli vaihtelee kovasti ja ei haluakkaan muuttaa ja haluaa muuttaa ja taas ei. Ja nyt on kovasti sitä mieltä ettei halua jättää iskää ja kavereita tänne ja lähteä pois. Ollaan yritetty jutella että sieltä saa uusia kavereita ja kaikkea. Ja vanhoja kavereita näkee aina kun isän luokse menee. Mitä tehdä tän asian kanssa kun veli ei halua muuttaa äidin luokse? isä on sitä mieltä että ok että muuttaa äidin luokse, niin parempi. Koska isällä pieni asunto ja muuta sellaista. Mitä mieltä olette…

Nimetön

Hei! Oletpa ihana isosisko, kun kannat huolta ja vastuuta pikkuveljestä!

Kysyt, mitä mieltä tästä tilanteesta ollaan. Te perheenjäsenet tunnette pikkuveljen parhaiten, ja osaatte toimia hänen parhaakseen. Näin ulkopuolisena tulee kyllä mieleen, että pikkuveli on liian pieni tekemään valintaa. Vastuuta ei pidä jättää hänelle. Äidin ja isän pitää tehdä asumispäätös, kuten ovat jo alussa tehneetkin, ja tukea sitten pikkuveljeä, kun hänen muuttonsa toteutuu. Fiksua oli, ettei hänen tarvinnut vaihtaa koulua kesken vuoden.

Pikkuveljeä varmasti mietityttää moni asia, myös se, kumpaa vanhempaa hänen pitäisi tukea. Jos hän muuttaa äidin luo, tuleeko isälle kenties paha mieli. Jos hän pysyy isän luona, miltä äidistä tuntuu. Isän, äidin ja sinun kannattaa vakuuttaa veljelle, että aikuiset kyllä pärjäävät. Ja että hänkin pärjää, ja että isä pysyy hänen elämässään vaikka asuukin eri paikkakunnalla. Veljesi elämään tulee paljon uutta ja mielenkiintoista, ja viikonloppuisin voi palata, kuten sanoitkin, isän, sinun ja vanhojen kavereiden luo.

Vaikuttaa siltä, että pikkuveljesi elämässä on monta hänen tunteitaan kunnioittavaa ihmistä. Osaatte varmaan jatkossakin tarkkailla, miten hän sopeutuu uusiin elämänvaiheisiin. Kaikkea hyvää hänelle ja myös sinulle!

Nimetön

Moi, Kerrot vanhempiesi erosta, siihen liittyvistä asumisjärjestelyistä, erityisesti koskien pikkuveljeäsi.
Avioeroihin liittyvät asumisjärjestelyt aiheuttavatkin haasteita monissa perheissä ja varsinkin silloin kun vanhemmat asuvat kaukana toisistaan. Teidänkin tapauksessa, parisataa kilometriä synnyttää omat haasteensa.
Pikkuveli on ymmärrettävästi epäröivä nyt kun muutto kauas isästä ja kavereista lähestyy.
Kysyt, mitä tehdä kun veli ei halua muuttaa äidin luokse. Sain sen käsityksen, että ongelmana tässä on nimenomaan etäisyys isästä ja kavereista, eikä äidin luo muuttaminen sinänsä. Hyvä että olette koettaneet rohkaista veljeä muuton suhteen ja hienoa, että toimit hänelle tukena.
Mitä mieltä äiti on pojan epäröinnistä?
Monet lapset muuttavat uudelle paikkakunnalle, aloittavat siellä koulun ja sopeutuvat hyvin uuteen tilanteeseen. Parhaimmillaan kaksi kotia, eri paikkakunnilla voi olla elämää rikastuttava asia.
Hienoa, että veljelläsi on ympärillä välittäviä läheisiä, kuten sinä jotka voivat seurata veljen sopeutumista uuteen kouluun. Tässä ei kannata hoputtaa ja huolestua, jos aivan heti ei saa uusia kavereita. Hienoa myös jos voitte tukea vanhojen kaverien tapaamista nykyisellä paikkakunnalla.

Mukavaa kevättä toivottaa, MLL:n päivystäjä Paula

Hei,

Pikkuveljesi on vielä niin nuori että on luonnollista että hänen mielialansa vaihtelevat muutosten äärellä.

On kuitenkin hyvä kuulla että isänne on pikkuveljesi muuton kannalla. Se että hän voi säännöllisesti käydä isänsä luona ja nähdä myös vanhoja ystäviään ja sinua luo hänelle tasapainoa.

Kerroit että äitinne luona on myös tilavampi asunto. Se antaa varmasti enemmän pelivaraa sekä uusien että vanhojen ystävien käynneille.

Jotta pikkuveljesi muutto tuntuisi helpommalta kannattaisiko sinun myös viettää joitain päiviä hänen kanssaan äidin uudella kotipaikkakunnalla?

Olkaa vain johdonmukaisia ja rohkaiskaa pikkuveljesi muuton suhteen! Hän on vielä hyvin nuori ja sopeutuu uuteen tilanteeseen varmasti hyvin.

t. MLL:n vanhempainpuhelimen päivystäjä Kaarina

Alueelle ‘Perheen ihmissuhteet’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.