Nimetön

Äitini väittää että käyttäydyn ylimielisesti joten hän vetää minua hiuksista niin että hiuksiani lähtee. Hän on myös lyönyt minua joillakin pihdeillä selkään ja lyönyt päähän. Pari vuotta sitten hän myös heitti pari vuotta nuoremman veljeni ovea päin niin että hänen kylkeensä tuli ilkeän näköinen jälki. Hän on myös pitänyt minua vasten tahtoani kylmän suihkun alla, normaalit vaatteet päällä. Isäni on lievästi alkoholista ja nämä asiat yleensä tapahtuvat kun hän on töissä eikä hän siis tiedä asiasta. Mielestäni minulla on oikeus 14 vuotiaana fyysiseen koskemattomuuteen. Hän ei ikinä pyydä anteeksi joka saa minut tuntemaan itseni syylliseksi. Lisäksi hän haukkuu minua joskus lyömisen yhteydessä.

Hei!

Hienoa, kun otit rohkeasti yhteyttä! Kirjoitit vakavasta asiasta,äitisi ei saa kohdella sinua ja veljeäsi kertomallasi tavalla. Kuten kirjoitit, sinulla ja ihan jokaisella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Väkivalta, niin fyysinen kuin henkinen, on aina väärin ja aikuisilla on velvollisuus auttaa Sinua.

Löytyykö lähipiiristäsi sellaista aikuista, jonka puoleen voisit kääntyä? Voitko jutella asiasta isäsi kanssa, voisiko hän auttaa? Koulussa voisit saada apua esimerkiksi kouluterveydenhoitajalta tai koulukuraattorilta. Jos asian puheeksi ottaminen tuntuu vaikealta, voit täyttää MLL:n Nuortennetti-sivustolta löytyvän Huoli puheeksi-lomakkeen ja antaa sen aikuiselle. Lomakkeen voit tulostaa täältä: http://www.mll.fi/huolipuheeksi

Voit myös aina soittaa Lasten ja nuorten puhelimeen, numeroon 116 111. Puhelin on auki arkisin klo 14-20 ja viikonloppuisin klo 17-20. Puhelu on maksuton ja voit soittaa meille nimettömästi. Voit myös kirjoittaa Lasten ja nuorten nettiin (www.lastenjanuortennetti.net), josta saat vastauskirjeen muutaman päivän sisällä.

Ota asia rohkeasti puheeksi jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Toivottavasti saat pian apua!

Lämpimin terveisin Vanhempainnetin ylläpito

Nimetön

Äitini on samanlainen minulla ei ole kyllä pikkuveljeä itse täytän pian myös 14. äitini on pieninä myös löi minua eikä pyytänyt anteeksi nykyään tukistaa tai lyö kovaa -.-

Nimetön

Hyvä, että haet apua sillä erityisesti sinä mutta myös äitisi tarvitsette apua. Äitisi käyttäytymisen takana voi olla paljon sellaisia asioita, joihin te ette millään lailla ole vaikuttaneet. Tuntuu siltä, että äitisi keino selvitä tilanteesta on fyysinen väkivalta. Ja sehän on kiellettyä. Äitisi voimavarat ja kyky kestää erilaisia paineita ovat ilmeisesti vähäiset. Hänellä voi olla sisäisiä ristiriitoja, jotka sumentavat käyttäytymisen pienissäkin kriiseissä. Hänen ns. ärsyyntymiskynnys on kovin matala ja tapa regoida ahdistaviin ja itselle häiriöksi kokemiin tilanteisiin on väärä. Joka tapauksessa oman kiukun ja ahdistuksen purkaminen lapsiin on kiellettyä ja siihen tulee puuttua heti.
Asiantuntija-avun ja tuen saaminen sinulle on nyt ensimmäinen asia. Soita esim. juuri näihin apua tarjoaviin numeroihin. Keskustele myös muiden aikuisten kanssa. Osaat hienosti jäsentää asioita ja kertoa selkeäsi tapahtumista.

Nimetön

Mielestäni lapsen ei tarvitse hyväksyä eikä edes yrittää ymmärtää miksi vanhemmat käyttäytyvät väärin tai noin väkivaltaisesti. Teitä täytyy suojella tuolta kamaluudelta ja veljesi kanssa teidän täytyy saada välittömästi apua! Se, että äitisi kohtelee sinua väkivaltaisesti on väärin on syyt mitä tahansa se täytyy saada loppumaan heti. Tuntuu kummalliselta, että sinun pitäisi yrittää ymmärtää sitä miksi äitisi käyttäytyy tuolla tavalla väärin, sinun tulisi vain ymmärtää nyt ainoastaan se, että äitisi toiminta on täysin laitonta ja sinulla sekä veljelläsi on oikeus koskemattomuuteen ja väkivallattomaan elämään aina. Ei ole normaalia tuollainen käytös vanhemmalta. Olet selvästi tiedostava ja fiksu nuori, kun olet lähtenyt selvittäämään tätä asiaa jo, älä luovuta vaan etsi apua! Kun olet selvinnyt, voit aikuisena käydä läpi syitä äitisi käytökselle ja purkaa niitä asioita. Pahinta on, että nämä kokemukset siirtyvät aina seuraavalle sukupolvelle, jos niitä ei käsittele ennen omaa vanhemmuutta. Vanhempien pahoinvointi ei ole koskaan lasten vika, aivan turhaa väittää, että lapsi olisi vastuussa vanhempansa pahoinvoinnista! Voimia tähän hetkeen ja toivon paljon rakkautta teidän elämäänne.

Nimetön

Mikään syy ei käy syyksi pahoinpidellä lasta. Sinun on nyt oltava rohkea ja puhuttava asiasta koulukuraattorille. Hänen velvollisuus on tehdä rikosilmoitus ja sitä seuraa lastensuojeluilmoitus. Älä edes mieti mitä siitä seuraa, sun ei kuulu alistua väkivallalle, kuten ei veljesikään

Hei,

Mene keskustelemaan kouluterveydenhoitajan kanssa. Pelätä ei tarvitse koska kukaan ei saa tietää mitä hänelle kerrot. Asia pitää kuitenkin selvittää mahdollisimman pikaisesti eikä sitä kannata pitkittää. Teet samalla palveluksen koko perheelle. Tee se pian kuitenkin. Olen itsekin ollut pienenä kärsinyt väkivaltaisesta alkoholisoituneesta äidistä enkä osannut silloin hakea apua. Tee se mahdollisimman pian :)

Vastaa aiheeseen: Haluaisin apua…

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.