Nimetön

Olen viiden tytön äiti. Kolme tytöistä murrosiässä. Olen ollut kotona jo monta vuotta… Mutta nyt minun mitta on niin täynnä, että kohta räjähdän.. Kesällä yksi tytöistä pääsee ripille ja on kertonut mulle, että mummo laittaa hänen rippijuhlat….. Mulla on pitopalvelu, jota hoidan tässä kotitöiden lisäksi….. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana kolme vanhinta tyttöä pitävät minua kuin kotiorjana, mitään eivät itse tee ja olen kuin kulkukoira, jota saa puhutella ja haukkua niin paljon kuin jaksaa…… Juttua riittäisi pitempäänkin, mutta kirjoittelen myöhemmin lisää… Vielä kuiteski yksi juttu, kun tulin viime lauantaina töistä, aloimme grillaamaan, sitten piti kattaa pöytä, vanhin tyttö sanoi, että kaikille muille lautanen paitsi ei äidille, koska hän ei ole sitä ruokaa ostanut, niin ei saa syödäkään… En sitten syönyt vaan lähdin ruokailun ajaksi naapuriin…… En jaksanut alkaa asiasta sen enempää keskustelemaan, vaan aattelin, että pääsen paljon vähemmällä kun poistun ruokailun ajaksi muualle…… Mitä ihmettä tekisin niitten kolmen vanhimman tytön kanssa, en jaksa tätä varpailla oloa, ettei vain tule väärin sanottua tai tehtyä…..

Nimetön

Huh huh. Nyt tuntuu auktoriteettisi olevan nollassa. Kyllä murkkuikäiset pitää kuriin saada.
Pesetkö niiden pyykitkin, jos teet, jätä sen tästä lähtien heille itselleen.
Olivatko tyttäret kustantaneet grilliruoat itse?

tässä nyt aluksi

Moi viiden tytön äiti,
Kerrot ongemistasi erityisesti kolmen vanhimman, murrosikäisen tyttäresi kanssa. Kuulostaa hankalalta tilanteelta. Ymmärrän, että sinusta tuntuu tosi kurjalta.

Kerrot, että tyttären mummo järjestää tytön rippijuhlat. Olisitko toivonut, että olisit voinut itse järjestää nämä juhlat? Jos näin on niin, oletko keskustellut tästä mummon kanssa? Voisitteko yhdessä keksiä kaikille sopivan ratkaisun?

Murrosikään kuuluu kaikenlaisia tunnekuohuja ja kielteisiä tunteita vanhempia kohtaan. Nuoret voivat loukata ja ärsyttää vanhempiaan, ja on parempi että näissä tilanteissa ei kauheasti provosoidu mukaan nuoren tunnekuohuun. Vanhemmilla on kuitenkin oikeus tulla kohdelluksi kunnioittavasti. On myös hyvä, että kaikki perheenjäsenet osallistuvat osaltaan yhteisen kodin hoitoon. Vaikkapa roskia viemällä tai tiskikonetta täyttämällä ja tyhjäämällä. Oletteko keskustelleet yhdessä, että perheenjäseniä ei saa nimitellä pahasti ja kohdella ilkeästi, ja kuinka pahan olon ikävä nimittely saa aikaiseksi? Samoin, ketään perheenjäsentä ei saa estää osallistumasta ruokailuun. Joskus tällaisia keskusteluja voi joutua käymään useita kertoja. Niissä voi auttaa, jos itse mietit etukäteen, mitä haluat sanoa, ja vaikka listaat paperille keskeiset ajatuksesi ja huolesi. Näin on myös helpompi itse pysyä rauhallisena.

Et kerro, oletko lastesi kanssa yksin, vai onko sinulla puoliso joka voisi tukea sinua konflikteissa tyttärien kanssa. Joka tapauksessa, vaikuttaa siltä, että perheenne tilanteeseen ja tyttärien käyttäytymiseen pitäisi puuttua jämäkästi. Saatko tukea siihen joltain sukulaiselta?

On myös niin, että kolmen vanhimman tyttären ikävä käytös vaikuttaa perheen ilmapiiriin, sinun jaksamiseesi ja tätä kautta myös nuorempiin tyttäriin. Siitäkin syystä asiaan on hyvä puuttua.

Mietin myös, että jos tilanne ei pian ratkea, voisit olla yhteydessä kuntasi perheneuvolaan ja sieltä hakea tukea ja apua.

Murrosikäisistä lapsista voit lukea lisää MLL:n sivuilta: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/ika/12-15/

sekä: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/15_18-vuotias/

Murrosikäisten tunnekuohuista voit lukea sivulta

Hyvää kevättä toivotellen,
MLL:n päivystäjä Paula

Vastaa aiheeseen: Huolissaan itsestä ja omasta perheestä

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.