kohta 6-vuotias tyttäremme on aivan mahdoton iltaisin

Nimetön

Olemme kokeilleet kaiken rauhallisista tavoista, jäähyihin asti, mutta kohta 6-vuotias tyttäremme terrorisoi iltaisin varsinkin äitiään ja nyttemmin myös isää ja veljeään.
Väsymys kohoaa varmaan teille ensimmäisenä mieleen, mutta asia ei ole niin yksinkertainen.
Tytär on avulias ja hyväkäytöksinen pääsääntöisesti muuten, mutta kun kettumainen vaihde saadaan päälle tuntuu että millään mitä sanoo ei ole merkitystä. Karkkipäivät, lastenohjelmat kaikki saavat mennä rangaistuksina ilman mitään vaikutusta tyttöön.
Ilkkuminen, joskus raivoaminen, ylimielisyys, lyöminen, potkiminen, ovien repiminen, töniminen, toisinaan sylkeminen saattaa jatkua joskus tunninkin.
Painotan että huolimatta potkimisista ym. tyttö ei varsinaisesti raivoa vaan käyttäytyy ylimielisesti, naureskellen, juosten karkuun suostumatta iltapesuun ym.
Kirkuminen ja älämölö saattavat alkaa uudestaan sängyssä, kun kouluikäisen veljen pitäisi jo nukkua.

Luemme iltaisin satuja ja nukutamme vuoroilloin.
Tyttö koettelee varsinkin äitiään, mutta nykyisin myös isää.
Pelaamme lauta- ja korttipelejä ja touhuamme myös ulkona joten huomiota saa tarpeeksi ( aitoa sellaista).

Harrastuksiakin on joihin purkaa energiaa, mutta ei mitään tyyliin ”pitää harrastaa”.
Tyttö on kotihoidossa ja käy kerhoissa, jossa hoitajien mukaan käyttäytyy hyvin ja muita lapsia auttavasti.

Meille on sanottu että olemme näemmä käyttäneet kaikki keinot joten olisiko kellään jotain hyvää ideaa.

Hei!

Vaikuttaisi voimakkaasti kehitysvaiheelta, jossa äiti-tytär -suhde on muuttunut valtataisteluksi.
Mitäs, jos kokeilisit ihan vain olla tytön kanssa kahden: luet hänelle isoa kuvitettua satukirjaa rauhassa sängyllä vain te kahdestaan. Juttele rauhallisesti tytöllesi illalla päivän tapahtumista, mitä olette yhdessä tehneet. Silittele tytön hiuksia, se rauhoittaa monesti.
Toinen asia: tyttö voisi olla jonkun aamupäivän ihan kahdestaan isänsä kanssa vaikkapa leikkipuistossa tai tehdä musiikkimaalausta ja sinä käyt pojan kanssa vaikka kaupassa.

Kiitos!

Olemme yrittäneet noitakin keinoja. Vaikuttaa tuolta valtataistelulta.

Nimetön

Oletteko kokeilleet palkitsemista yhdistettynä huomiotta jättämiseen? tyyliin, että jos iltarutiinit sujuvat ajallaan saa vaikka tarran vihkoon ja kun on esim viisi tai seitsemän kerätty saa jonkun mieluisen palkkion (pienen tavaran, retken tms). Tällainen myönteinen kannustaminen joskus motivoi sellaisia lapsia, joiden kanssa mikään muu ei tunnu toimivan. Kaikenlainen lapsen yritys hermostuttaa vanhemmat kannattaa silloin jättää huomiotta ja todeta vain että jos tämä vielä jatkuu niin tänään ei tule tarraa. Ja ehdotkin tarran saamiselle kannattaa asettaa myönteisen kautta. eli ei niin, että ei saa tehdä niin ja ei saa tehdä näin. vaan että saa tarran jos menee iltapesulle pyydettäessä ja vaihtaa yöpuvun (tai mitä siihen nyt teillä liittyykään).

ehkäpä olette jo kokeilleet, mutta itse olen todennut toimivaksi. =)

Nimetön

Huomiota jättäminen ei onnistu, koska lapsi seuraa, tönii, potkii yms. niin rajusti, että siihen on lopulta pakko reagoida. Kokeiltu on. Tarrajuttu ei toimi, koska saa niin harvoin tarran (= ilta menee hyvin), ettei se motivoi.
Kiitos kuitenkin!

Nimetön

Yritetty on. Ei paljon palkinnot häntä kiinnosta. Tarrat eivät myöskään motivoi juurikaan, koska on niin harvoin onnistunut saamaan tarran eli harvoin ilta on mennyt sujuvasti.
Huomiota jättäminen aiheuttaa niin kovan hakkaamisen, potkimisen, tönimisen yms., että siihen on pakko puuttua.

Hei!

Olemme kokeilleet tarrat ym. Ei mitään väliä tai vaikutusta.

Huomiotta jättäminen aiheuttaa kiihtyvää hermostumista joka pitkittyy niin että veli ei voi nukkua. Pakko huomioida kun tyttö rempoo ja riehuu kahta kauheammin. Jäähyllä repii oven kahvoja hullun lailla. Huutaa ja uhkailee riehuessaan jäähyllä.
Kukaan ei voi nukkua 100m säteellä.

Jos asuisimme kerrostalossa meitä varmaan syytettäisiin jostain lapsen rääkkäämisestä melskaamisen takia.

Paikallaan pitäminen rauhoittumiseen saakka toimi jollain tapaa vaikka kestikin vääntöineen ja huutamisineen puoli tuntia tai vähän yli.

Hei!

Onko tyttö päiväkodissa? Menossa eskariin?
Ilmeisesti varsinkin päiväkodissa päivän touhujen jälkeen lapset ovat ylivilkkaita ja yliväsyneitä.
Illat tahtovat olla hullunmyllyä ja itse olen huomannut, että kun illalla ollaan rauhassa jo ennen iltatoimia, syödään ei sokeria sisältävä iltapala, niin unikin tulee helpommin.
Onko nukkumisjärjestelyissä jotain, mikä aiheuttaa myös tuota käytöstä? Käytös on seuraus jostain.
Olettehan vielä illallakin mahdollisuuksien mukaan ulkona ennen iltatoimia?
Mikä tilanne nyt?
Itse en palkitsisi käytöstä tarroilla tms. koska ajan myötä lapsi käyttää sitä hyväkseen ja vaatii enemmän ja enemmän. Tämä on nähty tuossa lähinaapurissa.

nimitön

asiakas on 6-vuotais tyttö päiväkodissa. leikkii hyvin toisten lasten kanssa, usein pienempien tyttöjen kanssa. perusterve mutta atooppinen iho ja yökastelua. omat unilelut ovat hyvin tärkeitä ja tytön hakee ne
aina syliinsä kun on väsynyt tai tulee jännittävä tilanne, syö valikoivasti, joskus ei mitään. puheen kehutuksessa viivästymää ja s-äänne ei onnistu vielä. liikkuu paljon ja mielellään, kätisyys ei ole vielä vakiintunut ja piirtää pääjalkaista. Tuntee joitakin värejä. Muistaa hyvin lauluja ja loruja jaksaa kuunnella lyhyitä satuja.

Vastaa aiheeseen: kohta 6-vuotias tyttäremme on aivan mahdoton iltaisin

Olethan kohtelias ja kunnioitat muita keskustelijoita. Viestit tarkistetaan ennen julkaisua.